Gå til innhold

Dumt?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å ta en lang helg(fra torsdag-søndag) eller kanskje til og med en uke alene i skogen til sommeren. Men jeg lurer på om det kanskje er dumt ? Jeg er 17 år, liker naturen og alt det der, men jeg har ikke så god retningsans tror jeg, ikke er jeg spessielt tøff heller. Jeg er livredd for insekter (alle slags, faktisk) men jeg trives uansett godt i naturen. Jeg kan ikke sette opp et telt en gang, men det er jo sånt jeg ville lært meg. Hunden min blir så klart med, det er en blanding av buhund og rottweiler så han er verken giga stor eller liten.

Hunden har ikke spessielt erfaring selv fra å tilbringe netter ute, men vil tro at han hadde hatt gått av det.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har fått denne ideen, men gøy hadde det hvert. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli redd om natten, men er vel kanskje det som jeg er mest skeptisk til. Jeg tenker at, OM jeg skulle få panik, å det ikke hadde hvert dekning til å ringe hjem, hva skulle jeg gjort ? Hva om jeg skulle brekt beinet på et vis, å igjenn ikke kunne få ringt etter hjelp ? Ok, når jeg leser gjennom hva jeg selv har skrevet her nå så høres jeg ikke så smart ut, å jeg hadde selv tenkt at hu der burde holde seg gjemme eller ta tagsturer. Men saken er den at dagsturer ikke er like morsomt. Jeg kunne jo overnattet 1 dag først, å heller tatt flere dager om jeg ikke hadde blitt redd. Men, jeg vet jo ikke om noen fine steder i nærheten heller, men det vil jeg jo finne ut. Jeg vil gå hele dagen (elsker å gå tur, virkelig elsker det) å sette opp teltet osv når det begynner å bli sent. Kommer til å ta med "vanlig" mat. Tror ikke jeg vil styre med sånt stormkjøkken (?) kjeks, brødskiver, frukt og sjokolade holder for oss begge (hunden og meg) Jeg hadde så klart tatt med en vannskål til hunden, pluss en flase med vann om jeg ikke hadde funnet noe vann ute i skogen.

Men ja, får en uerfaren jente, er dette dumt ? Hva slags farer kan man møte på i skogen ? Å burde hunden holdes inne i teltet med meg om natten, eller holde vakt ute ?(bindt fast)

Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Jeg har ikke god peiling hverken på hunder eller naturen, men hadde det vært meg hadde jeg nok snakket med erfarne turfolk (de fleste har noen blandt slekt eller venner) og kanskje tatt en liten dagstur sammen først? Kunne nok gitt deg mer trygghet på ting, og lært deg litt om hvordan og ikke minst hvor det er lurt å sette opp telt etc.

Lag gjerne også en utstyrsliste som du får noen med erfaring til å se over. Kart og kompass er et must. (selv med gps/mobil i mine øyne)

Skrevet

Hva slags farer kan man møte på i skogen ?

Pass deg for Blair witch'a. ^^

Gjest Illiya
Skrevet (endret)

Jeg vurderer å ta en lang helg(fra torsdag-søndag) eller kanskje til og med en uke alene i skogen til sommeren. Men jeg lurer på om det kanskje er dumt ? Jeg er 17 år, liker naturen og alt det der, men jeg har ikke så god retningsans tror jeg, ikke er jeg spessielt tøff heller. Jeg er livredd for insekter (alle slags, faktisk) men jeg trives uansett godt i naturen. Jeg kan ikke sette opp et telt en gang, men det er jo sånt jeg ville lært meg. Hunden min blir så klart med, det er en blanding av buhund og rottweiler så han er verken giga stor eller liten.

Hunden har ikke spessielt erfaring selv fra å tilbringe netter ute, men vil tro at han hadde hatt gått av det.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har fått denne ideen, men gøy hadde det hvert. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli redd om natten, men er vel kanskje det som jeg er mest skeptisk til. Jeg tenker at, OM jeg skulle få panik, å det ikke hadde hvert dekning til å ringe hjem, hva skulle jeg gjort ? Hva om jeg skulle brekt beinet på et vis, å igjenn ikke kunne få ringt etter hjelp ? Ok, når jeg leser gjennom hva jeg selv har skrevet her nå så høres jeg ikke så smart ut, å jeg hadde selv tenkt at hu der burde holde seg gjemme eller ta tagsturer. Men saken er den at dagsturer ikke er like morsomt. Jeg kunne jo overnattet 1 dag først, å heller tatt flere dager om jeg ikke hadde blitt redd. Men, jeg vet jo ikke om noen fine steder i nærheten heller, men det vil jeg jo finne ut. Jeg vil gå hele dagen (elsker å gå tur, virkelig elsker det) å sette opp teltet osv når det begynner å bli sent. Kommer til å ta med "vanlig" mat. Tror ikke jeg vil styre med sånt stormkjøkken (?) kjeks, brødskiver, frukt og sjokolade holder for oss begge (hunden og meg) Jeg hadde så klart tatt med en vannskål til hunden, pluss en flase med vann om jeg ikke hadde funnet noe vann ute i skogen.

Men ja, får en uerfaren jente, er dette dumt ? Hva slags farer kan man møte på i skogen ? Å burde hunden holdes inne i teltet med meg om natten, eller holde vakt ute ?(bindt fast)

Tenker det går helt fint jeg.

Du kan jo begynne med å overnatte i telt ikke så langt fra der du bor. Og den maten du tenker på er helt ok.

Hunden har det best inne i teltet sammen med deg.

Det er ikke så mange farer i norske skoger...kommer litt an på hvor du bor da. Men stort sett er det ikke det. Det du kan møte alle steder er elg. Men den holder seg på avstand om du snakker litt høyt med deg selv og hunden.

Prøv deg fram i nærområdet først, og der du har dekning på tlf. Om du synes det er gøy, kan du prøve mer. Ta med en venninne også, f.eks. Og lær deg litt om kart og kompass

Endret av Illiya
Skrevet

som noen sier, det her går helt fint.

øv deg på å slå opp teltet et par ganger hjemme først. så er du sikker på at du fr det til. Tenk logisk når det gjølder klær, med at det du har på deg innerst er klær du også bruker som nattøy i soveposen, og at du har med deg tykkere klær til å ta uten på turtøyet på kvelden når du slår leir, det er forbausende hvor kaldt det kan bli om natten, selv i Norge og om someren.

Maten du nevner er grei, det kan være veldig godt å ha med noe varmt å drikke, enten i form av en termos med varmt vann, og ulikt tilbehør som te, nudler etc. det er lettvint mat, veier lite, og det som tar mest plass er selv termosen.

Ellers, hvis du finner et lett stormkjøkken, som du prøvekjører hjemme først så du er sikker på at du vet hvordan det fungerer, tar med slik at du kan starte morgenen etter med noe vart å drikke. Det er veldig koselig.

Om du sjekker med kart etc først kan du jo legge opp turen slik at du befinner deg i nørhetn av et sted med vann til deg selv om hunden, da trenger du ikke å bære på vann, om du koker vannet med stromkjøkken først trenger du ikke være redd for å drikke det.

en kløv på hunden kan være kjekkt, den trenger ikke være stor, og om hunden er utrent SKAL den ikke være stor, men tørrvarer, som hundematen, nudler, teposer etc, ting som ikke veier noe men tar plass passer fint i en hunde kløv. Bare pass å at hunden ikke legger på svøm med den, men siden det er båndtvang nå uansett så har du jo kontroll på at hunden ikke gjør det.

insektsspray er kjekkt. og sørg for at hunden har fått en dose med expot eller noe annet t flott før dere drar. for som noen sier, det er greiest å ha med hunden inn i telte, men ikke hvis den drar med seg mengder av flott som går over på deg...

Det du trenger er altså et par gode sko, turtøy som er godt å gå i, telt, (om du da ikke foretrekker en tykkere sovepose og sove under åpen himmel) liggeunderlag og en sovepose.

ullgenser og raggsokker er god på kvelden, kanskje til og med lue. mat til deg selv og hunden. Lommelykt eller en annen god cmaping lykt, og DOPAPIR, om du har med stomkjøkken så ta med to lightere, har du bare med en kan du banne på at den slutter å virke, en god kniv, og en pakke plaster er lurt, ta også med trykkbandsje, en liten sak og tape, i tilfelle hunden skades. kanskje også ormetabletter som du får av veterinør. det kan være tungt om du står 4 timer inne på skogen og hunden blir bitt av orm, og du må bære den hjem...

kart og kompass er fint, i allefall kart. det kjelper lite å ha med kompass om du ikke kan bruke det.

ikke legg den første turen for lang, nøy deg med å gå en fire timers tid. hold deg i terreng du er vant til å gå i første turen, og velg et område der det er telefondekning.

god tur, det kommer til å bli en opplevelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...