Gjest typish Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 jeg er veldig emosjonell og tenker nesten alltid det værste når det er no som ikke går som det skal i forholdet.. går egentlig så det suser, men den siste tiden har jeg begynt å tenke sånn over ting som jeg syns er "feil" eller " irriterende" med kjæresten min, helt på jordet? det som frustrerer meg er at jeg kan ha hatt det kjempehyggelig en kveld med han, men når jeg er hjemme igjen så begynner jeg å tenke over ting som er gjort og sagt og drar det til noe negativt. jeg begynner å gråte, skylder på han, og hadde nettopp en kjempekrangel fordi jeg følte meg så usikker, og jeg følte meg så dum når jeg fikk bekreftelse! men jeg følte jeg trengte det! noen ganger i det siste har jeg plutselig bare blitt helt stille fordi det er noe som plutselig kan plage meg skikkelig og det har hendt at jeg har begynt å gråte for noe også og det har jeg jo ikke gjort før. jeg syns det er litt skummelt for jeg føler kanskje at jeg begynner å bli helt avhengig av han. har det jo bare superkoslig.. hva skal jeg gjøre for å slutte å vri alt til så negative tanker?
Jumpforjoy Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 (endret) hva skal jeg gjøre for å slutte å vri alt til så negative tanker? Enkelt sagt: forandre tankemønster. Ikke så lett å gjøre det uten videre, men det finnes sikkert mange tips på nettet rundtomkring. Helt konkret kan jeg anbefale f.eks. kognitiv terapi. Du trenger ikke nødvendigvis finne deg en terapeut, men du kan trene litt på egen hånd. Det finnes skjemaer for det som kalles NAT-tanker, et såkalt ABC-skjema. Det kan være verdt å teste ut. Noe annet jeg har hørt om er mentalisering. Jeg kan ikke så mye om det enda, men jeg googla det kjapt nå, og det ser ut til at det kan passe deg veldig bra. Sjekk f.eks. denne linken, det var den første jeg gikk inn på, og det så lovende ut. Endret 4. mai 2010 av Jumpforjoy
Havbris Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Enkelt sagt: forandre tankemønster. Ikke så lett å gjøre det uten videre, men det finnes sikkert mange tips på nettet rundtomkring. Helt konkret kan jeg anbefale f.eks. kognitiv terapi. Du trenger ikke nødvendigvis finne deg en terapeut, men du kan trene litt på egen hånd. Det finnes skjemaer for det som kalles NAT-tanker, et såkalt ABC-skjema. Det kan være verdt å teste ut. Noe annet jeg har hørt om er mentalisering. Jeg kan ikke så mye om det enda, men jeg googla det kjapt nå, og det ser ut til at det kan passe deg veldig bra. Sjekk f.eks. denne linken, det var den første jeg gikk inn på, og det så lovende ut. Signerer denne! Det er bare du selv som kan endre tankemønstrene dine slik at de blir mer hensiktsmessige for deg selv, og derigjennom for forholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå