Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Min store våte interiørdrøm er å skaffe meg en grammofon. De orginale fra "gamledager" har jeg skjønt er sjeldne og dyre, så jeg har vurdert å kjøpe en nyprodusert en. For ordenskyld mener jeg en sånn, vet det er mange som bruker dette ordet om "vanlige" platespillere. Jeg vet grammofonen orginalt sett ble brukt til andre plater, enn LP-platene som er mest utbredt i dag, så spørsmålet mitt er derfor ; Går det ann å spille LP-plater på en grammofon? 1
Mann 42 Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Det går tydeligvis an på den du har avbildet, ettersom det ser ut til at det faktisk er en LP som ligger på. Og hvis du kjøper deg en grammofon som er laget i nyere tid, altså en replika, så antar jeg at den saken er tatt med i betraktning. Slik at rotasjonshastigheten på disken er rett, og stiften passer. Men en annen sak er: Hvorfor i all verden vil du spille plater på noe slikt? Det kommer til å låte som en dass. Endret 5. mai 2010 av Mann 42
slask Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Når du skriver grammofon tenker jeg på en vanlig platespiller som var helt vanlig på 60-70-80-tallet, men da mener jeg elektriske utgaver. Du tenker på en tut-grammofon eller sveive-grammofon. Disse kan du spille plater på, men da fortrinnsvis 78-plater. Det er knapt med bass i disse tutene, men til gamle 78-plater kan det jo duge hvis du skal ha et spillende klenodie. Vet ikke hva du mener med dyrt, men du får sikkert tak i en som er ganske gammel for noen tusenlapper. Vi har en som for tiden er lånt bort til svigers (som pynt) pga plassmangel. Den fungerte da vi kjøpte den for 2500,- for borti 10 år siden, men noe i mekanikken røyk, så den er kun pyntegjenstand. Det er en sånn med 'his masters voice' bikkja på (logo). Her er ei 78-plate som låter ganske ok, men det er garantert avspilling på elektronisk spiller. Tutgrammofonene sliter dessuten platene ganske betraktelig. De pløyer sporene med god vekt på nåla. Og på vanlige grammofoner (elektriske/moderne) så er det forskjell på stiften om det er til 78-plater eller til 33/45. Samt at nåletrykket i gram (f.eks. 0,5 gram) er forskjellig fra stift til stift. Tallet 78, 45 eller 33 står for rpm - altså revolutions pr minute (omdreininger pr min). Men det her var en liten avsporing....
slask Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Det finnes helt sikkert look-alike tut-grammofoner som har vanlig pickup-arm og stift. Har ikke sett det (eller sett etter), men vedder på det finnes. Altså elektronisk platespiller (turntable på engelsk) som må kobles til forsterker (hvis den ikke har forsterker og høyttaler innebygget). Og for å koble dette til en forsterker så kommer man inn på temaet RIAA-trinn eller ikke... (eget kurs :-) Her er Elvis Presley - I got stung på 78 rpm (hvor du ser pickupen i det de zoomer ut)
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Takk for svar alle sammen! Jeg at om jeg skal spille Lpplater, er lyden mye bedre med en moderne platespiller, men jeg er svak for gamle ting, og syns jeg også lyden er sjarmerende Men dette er et kjøp 50/50 på at den skal være til pynt/spille musikk. Hipphurra da blir det tutgrammofon i stua
Gjest VinglePetter Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Hipphurra da blir det tutgrammofon i stua Hva med denne CD-tutgrammofonen: http://www.retrothing.com/2007/10/diy-beautiful-c.html Kanskje du kan spille mp3/spotify på den også
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Hva med denne CD-tutgrammofonen: http://www.retrothing.com/2007/10/diy-beautiful-c.html Kanskje du kan spille mp3/spotify på den også hehe! desverre, må se så gammel ut som mulig 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå