Gå til innhold

Hjelpe barna økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å plassere denne her, framfor å legge den på forbruker og økonomi, mest av alt fordi jeg føler det handler mer om menneskelige relasjoner, enn om økonomi.

Dette er en merkelig problemstilling, jeg er klar over det, men jeg må bare spørre hva dere mener.

Vi leier ut en leilighet til foreldre for halvparten av hva tilsvarende leiligheter blir leid ut for i nærheten.

De bidro med 200 000 i egenkapital da vi skulle kjøpe huset, men vi hadde ingen avtale knyttet til det, annet enn at de skulle ha leierett til leiligheten.

Nå har vi fått redusert vår samlede inntekt med over 200 000 i året (jobbendring på grunn av oppsigelser på tidligere arbeidsplass).

På grunn av dette har vi fått en veldig anstrengt økonomi, og kommer til å ha det i ca 18 mnd framover, noe foreldrene også vet.

Både mannen min og jeg kvier oss for å kreve mer husleie, de hjalp oss da vi skulle kjøpe huset, og da virker det så utakknemlig å kreve at de betaler mer.

Samtidig vet vi jo at de har fått tilbake nesten det dobbelte av hva de ga oss i egenkapital, og på grunn av det har de hatt muligheten til å ha et enormt(!) forbruk opp i gjennom årene.

Men det jeg hadde håpet på, var at de selv skulle tilby seg å betale mer i husleie når de vet at vi sliter, er dette så merkelig?

Er det rart at jeg hadde håpet at de ville hjelpe sitt "barn", når de ser at "barnet" sliter mer enn nødvendig, fordi de bor veldig billig på "barnets" bekostning?

Hilsen trådstarter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge foreldrene ikke sliter økonomisk (og det virker det ikke som de gjør her), burde det være en selvfølge at de betaler markedspris. De har jo fått tilbake alt de la inn og mere til. Men skjønner at det er veldig kinkig å ta opp med dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker, litt brutalt, at foreldre som lever på sine barn når de selv har nok å rutte med, er egoistiske.

Hva tenker de? At det er deres tur å få noe tilbake? At alt barnet fikk av husrom, mat og klær i oppveksten var et lån som skal tilbakebetales, med renter?

Det sies at det koster ca 1 000 000 å forsørge et barn til det er 18 år. (1 200 000 med egenkapitalen)

De har fått tilbake 1/3 av totalkostnadene gjennom redusert husleie over flere år.

Jeg mener at de er dårlige foreldre hvis de ikke tilbyr seg å betale mer i husleie.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av mange grunner til at man bør passe seg for å bo så tett innpå familien.

Men det var ikke diskusjonen her. Jeg synes dere skal gi beskjed at dere desverre ser dere nødt til å øke leien pga deres økonomiske situasjon.

Fryktelig egoistisk av foreldrene og ikke tilby dette uten at dere skal måtte be dem.

Skrevet

Vet de om at dere sliter økonomisk? Kanskje de ikke har tenkt over det? Hadde jeg vært de, så hadde jeg gladelig betalt mer i leie! Jeg hadde ikke villet at barna mine skulle ha det trangt økonomisk pga at jeg hadde nektet å betale markedsleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...