Gå til innhold

Luksusproblem?

Yougogirl

Anbefalte innlegg

Hei dere..

Har et spørsmål til dere. Er nå på leting etter klær som skal brukes i konfirmasjon (2) og også evt 17. mai.

Fant en liten butikk med div. designer tøy i byen her jeg bor og fant en buksedress i deilig mykt stoff. Følte den satt perfekt, kan stæsjes opp og ned,og kan også brukes hele sesongen. Så kommer problemet: Den koster over 2000 kr. Kan det forsvares?? hehe :sjenert:

Har ikke som vane å kjøpe veldig dyre plagg, handler som oftest på H&M og lignende butikker, men liker innimellom å kjøpe noe jeg virkelig har lyst på.

Problemet mitt er at det er mye penger å legge i en outfit, og vil gjerne ha andres mening. Hva ville dere ha gjort, og hvor mye er dere villige til å betale for et klesplagg?

Takk for hjelpen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Om den sitter godt, har bra farge og andre ting du virkelig liker med den (som at den, som du nevner, kan stæsjes opp og ned) synes jeg du skal gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det må jo bli en vurdering å ta ut fra din økonomi. Etter å ha sett luksusfellen vil ihvertfall ikke jeg gi noe tips i forhold til det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på økonomien din, og delvis ann på ditt forhold til klær generelt. Hvis dette er et antrekk du mener at du kommer til å bruke mye og å ha i lang tid fremover, så synes jeg ikke 2000,- kr er mye å bruke på noe som sitter godt. Om du derimot er av typen som "trenger" et nytt antrekk hver gang du skal ut, så kan det hende at det er for mye penger å bruke.

En viktig faktor er også om du har råd til det. Må du frem med kredittkortet for å kjøpe det, så ville jeg sagt nei. Er dette derimot penger som du har på konto, og som ikke er satt av til noe annet, så er det jo greit å bruke de på noe du ønsker deg og kommer til å få nytte av.

Selv bruker jeg nok under 2000,- i året på klær til vanlig, men hadde gjerne brukt den summen, og sikkert enda mer, på en god dress, eller en skikkelig vinterkåpe som jeg visste ville vart i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man brukar ju lägga ner lite mer pengar på konfirmationskläder och studentkläder och dylikt, så om du har råd med det och själv tycker att det är värt det så tycker jag att du ska köpa den. :) Om du däremot tycker att det är alldeles för dyrt och vet med dig att du bara kommer att använda den en eller två gånger så skulle jag se mig om efter något billigare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Økonomien er god, så jeg har råd til det. Ville aldri satt meg i gjeld for å kjøpe klær. Men jeg har aldri kjøpt et så dyrt plagg før, og lurer bare på om hva som er vanlig rundt omkring. :) Føler det litt egoistisk/uansvarlig å bruke så mye penger på et plagg til meg selv.

Er det vanlig at man bruker flere tusen på et plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligt och vanligt.. Alla spenderar sina pengar på olika saker! Jag köper kameragrejer för flera tusen, en annan köper parfymer. Det vanligaste är väl att spendera mycket på kläder och skor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vet ikke hva som er vanlig, og det spiller kanskje ikke så stor rolle heller :) Personlig har jeg aldri hatt spesielt god råd, men har alltid vært fornuftig med pengene så de rekker langt. Jeg kjøper det meste brukt, billig eller på salg, tror jeg er ganske flink til å finne ting av god kvalitet likevel, men nok om det: for ca tre år siden fant jeg en Odd Molly-kjole jeg falt helt for, og kjøpte den, til rett under 2000 kr. Det er et av de aller beste kleskjøpene jeg har gjort - jeg har brukt den hele høst/vintersesongene siden jeg kjøpte den, den holder seg godt og kan brukes både til hverdags og i litt mer pyntede anledninger. Jeg hadde råd til å kjøpe den, og jeg tror at det året jeg fikk den i hus "sparte" jeg kanskje like mye penger på at jeg ikke følte noe behov for å fylle på garderoben med andre "liknende" plagg. Så ett og annet slikt "superplagg" tror jeg det kan være god økonomi å investere i jeg, selvsagt så lenge en har kontroll på økonomien. Det kan også være mer uoversiktlig å småhandle billig, enn å mer bevisst velge ut et slikt plagg - både i klesskapet og i kontoutskriften.

Jeg har forøvrig ikke brukt like mye penger på enkeltplagg siden den kjolen, og det siste jeg kjøpte var vel et skjørt til 10 kr på loppemarked, men f eks sko/støvler og vinterjakker kan jeg "investere" i for å heller ha dem i fler sesonger og god nok kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Er det vanlig at man bruker flere tusen på et plagg?

Dersom det er et plagg man kan ha en stund og bruke flere ganger, så ser jeg ikke problemet med å bruke "flere tusen". Er det snakk om en rimelig klassisk dress, så er jo denne holdbar lenge, og da er ikke 2000,- mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en vanlig klassisk kåpejakkeaktig ting da jeg hadde masse penger i gode gamle dager og har brukt den kanskje 5 ganger de siste årene... til 2000! Waste of space!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2000 er ok å bruke på et klesplagg, så lenge det er snakk om noe klassisk (som ikke lyser "kjøpt i 2009" når det blir 2013) som jeg vet med sikkerhet at jeg vil bruke i flere år. For meg blir det stort sett ytterklær, blazere, kjoler etc. - buksedress havner ikke heeelt i den kategorien for meg fordi det er såpass motepreget, men hvis du ser for deg at du også vil bruke den når det ikke er så kult lenger, sier jeg go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er en buksedress?

Mener du en klassisk dressjakke med tilhørende bukse i et klassisk forholdsvis udødelig snitt i en nøytral farge? I så fall er 2000 kr ikke noe å si på dette. Da har du et klassisk antrekk som du kan bruke i mange anledninger, og man kan bruke jakke og bukse hver for seg til andre plagg.

I det øyeblikket denne drakten har et moteriktig korttidslevende snitt eller et mønstret stoff som ikke kan kombineres med annet forsvinner den gode investeringen fordi denne da får en kortere levetid. Dette fordi det da blir begrenset bruksområde for denne.

Jeg ser altså for meg det kvinnelige motstykket til en dress for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En buksedress er alt annet enn klassisk og jeg hadde derfor ikke brukt så mye penger på et slikt plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville ikke kjøpt den. Mest sannsynlig er den veldig umoderne om få år, og da vil du aldri bruke den igjen. Sats heller på å kjøpe en klassisk kjole som er passe pen, dvs at du kan bruke den en kveld på byen, men kan også stæsjes opp til et bryllup feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En buksedress er alt annet enn klassisk og jeg hadde derfor ikke brukt så mye penger på et slikt plagg.

Er det jeg som har misforstått hva en buksedress er? Er ikke det dressjakke og tilhørende bukse? Det er da klassisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det jeg som har misforstått hva en buksedress er? Er ikke det dressjakke og tilhørende bukse? Det er da klassisk?

En buksedress er en dress hvor buksa og overdelen henger sammen.

Buksedresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...