Viggo Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Heihei! Jeg er en gutt på 21 som i det siste har vurdert å skaffe meg en liten hund. Greia er jo at jeg er litt rundt om kring og gjør en del forskjellige ting, så jeg har lyst på en liten hund som er (missforstå meg rett) "praktisk". Den må være grei å få med seg i bilen, den må kunne bæres litt og den må ikke ha et ekstremt høyt behov for løpeturer i skogen flere ganger om dagen. Jeg er oppvokst med hund i hus hos foreldrene mine og har fortsatt veldig mye glede av den. Som nevnt i tittelen har jeg satt en maks grense på 3-4 kg, den bør har lite hår og røyte lite. Jeg liker fasongen og egenskapene til den Italienske Mynden, men jeg syns også den amerikanske Toy Terrieren ser fin ut. Noen som har noen forslag til hund?
Gjest fireflies Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 jeg skal ikke foreslå en chihuahua, da det sikkert ikke vil være aktuelt med tanke på at du er gutt. men hva med en dverg pinscher? de er jo rett og slett knall fine! eller hva med en mops? små, men tøffe hunder!
Viggo Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2010 jeg skal ikke foreslå en chihuahua, da det sikkert ikke vil være aktuelt med tanke på at du er gutt. men hva med en dverg pinscher? de er jo rett og slett knall fine! eller hva med en mops? små, men tøffe hunder! Heia! :D Dverg Pinscher ja. Den er tøff den, men jeg har blitt kjent med en sånn. Den er kanskje litt større enn jeg tenkte meg, men fint alternativ. Når det gjeller Mops så har jeg egentlig aldri vært så veldig fan av dem. De er liksom så veldig avla frem. Har en bekjent som har en sånn en og den har en tendens til å nesten kvele seg selv :S Litt skummelt det der..
Gjest Månestøv Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Jack Russel terrier! Det er jo kjempe tøffe små hunder
Tussilago_2 Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Dansk - svensk gårdshund er et fint alternativ til jack russel, de er ikke terriere og lettere å trene (så vidt jeg har fått med meg...) http://www.rdsg.no/Rasen.htm (raseklubb dansk svensk) Eventuelt parson terrier: http://parsonrussell.no/ Canis.no har en rasevelger som man også kan teste, der man skriver inn størrelse, bruk osv og så kommer de fram med de mest aktuelle rasene...
I.am.me Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Bichon Frisè! Småfakta om den: * Den er rolig. Bråker litt hvis det kommer noen, men ikke mer enn f.eks chiuaua. * Den er allergivennlig og røyter ikke. * Pelsen trenger en del stell, og den må bades noen ganger i måenden, samt. greies dersom du ikke klipper pelsen kort. Du kan selvsagt klippe pelsen dersom det er ønsket ditt. * De er lettlærte, men fortsatt intelligente * De kan se litt lite macho og robust ut, men det virker som at du synes det er en fordel Les mer her http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?s=9 Og prøv rasevelgeren her så har du noen fler forslag til hunderase http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9
Gjest Enny Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Hva ønsker du ut av hunden? Vil du gå lange turer? En smart hund som trenger mye hjernetrim? Prøv å kartlegg hvilke forventninger du har til hunden og til deg selv, og velg rase ut i fra det. Edit: Skrivefeil Endret 5. mai 2010 av Enny
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Enig med Enny. Det hjelper ikke at hunden er liten, hvis den f.eks. er stri og bjeffer så mye at du ikke orker å ha den med deg ut blant folk Finn dine behov, ønsker og begrensninger først, og så let opp hunder eller spør om råd ut fra det.
MissMas Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 For det første vil jeg bare påpeke at de aller fleste hunder har behov for mye trim. Dvergpinschere har behov for å gå endel tur, chihuahuaer har behov for det, toy terriere har behov for det osv. Jeg vil kanskje foreslå en Fransk Bulldog. De er veldig dyre, men kjempetøffe. De er veldig avla frem, men man kan ikke få i både pose og sekk Og husk at hvis du får deg mynde, må du være klar over at mynder trenger veldig mye trim. Så da er du nødt til å gå mange ganger om dagen, og helst lange turer.
Gjest Iah Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Jack Russel terrier! Det er jo kjempe tøffe små hunder Dette er jo en rase som har et stort aktivitetsbehov, noe som TS skriver i innlegget sitt at han ikke er interessert i. Ellers må jeg si meg enig med et par stykker over meg her at jeg synes du skal se på raseegenskaper fremfor størrelse når du velger deg hund.
Gjest Månestøv Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Dette er jo en rase som har et stort aktivitetsbehov, noe som TS skriver i innlegget sitt at han ikke er interessert i. Ellers må jeg si meg enig med et par stykker over meg her at jeg synes du skal se på raseegenskaper fremfor størrelse når du velger deg hund. Oi, leste hvis litt for fort gjennom innlegget! Da er den kanskje ikke noe for deg, TS, alikevel, men flotte hunder er det.
lintin Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Heihei! Jeg er en gutt på 21 som i det siste har vurdert å skaffe meg en liten hund. Greia er jo at jeg er litt rundt om kring og gjør en del forskjellige ting, så jeg har lyst på en liten hund som er (missforstå meg rett) "praktisk". Den må være grei å få med seg i bilen, den må kunne bæres litt og den må ikke ha et ekstremt høyt behov for løpeturer i skogen flere ganger om dagen. Jeg er oppvokst med hund i hus hos foreldrene mine og har fortsatt veldig mye glede av den. Som nevnt i tittelen har jeg satt en maks grense på 3-4 kg, den bør har lite hår og røyte lite. Jeg liker fasongen og egenskapene til den Italienske Mynden, men jeg syns også den amerikanske Toy Terrieren ser fin ut. Noen som har noen forslag til hund? Hva med Engelsk Toy Terrier?
MissMas Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Hva med Engelsk Toy Terrier? Den hunderasen trenger fortsatt endel trim..
Auri Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Alle hunderaser trenger endel trim, og det er nok TS klar over. Det jeg leser utifra innlegget er at han ikke ønsker seg en hund med en setters eller tollers aktivitetsbehov. Veldig stor forskjell på hvor mye trim en setter og en terrier trenger f.eks. Pluss at en terrier er så liten at den trenger bare halve turen for å bli like sliten Jeg finner det merkelig at ingen har foreslått king charles cavalier spaniel.
Sugerøret Skrevet 7. mai 2010 #15 Skrevet 7. mai 2010 Alle hunderaser trenger endel trim, og det er nok TS klar over. Det jeg leser utifra innlegget er at han ikke ønsker seg en hund med en setters eller tollers aktivitetsbehov. Veldig stor forskjell på hvor mye trim en setter og en terrier trenger f.eks. Pluss at en terrier er så liten at den trenger bare halve turen for å bli like sliten Jeg finner det merkelig at ingen har foreslått king charles cavalier spaniel. mulig fordi KCCS har masse sykdommer? utvannet og overpoppis rase Hva med puddel? Toyen er jo liten,den er smart,trenger normal mengde "trim" +hjerneaktivisering.Klippes et par ganger i året da den ikke røyter. Har kun litt erfaring med puddel fra den jeg er barnevakt til innimellom. Selv har jeg stoor vovve
Auri Skrevet 7. mai 2010 #16 Skrevet 7. mai 2010 Skal innrømme at jeg kun kjenne overfladisk til cavalier-spanielen, så det med sykdommer visste jeg ikke. Notert! Toypuddler er herlige! Nettopp fått en mellomstor i familien, og den er rett og slett herlig. Puddler har vel fått rykte for å være gneldrebikkje, men det kan jeg ikke si jeg har opplevd.
MissMas Skrevet 7. mai 2010 #17 Skrevet 7. mai 2010 (endret) hehe, hvis du klipper en puddel et par ganger i året, blir den VELDIG hårete! Skal nok "litt" mer til når det kommer til pelsstell. Pelsen til pudler vokser konstant. Og hvis man ikke klipper dem i ansiktet støtt, kan de lett få hår i munnen når de spiser. + at det vokser hår inni ørene, og på puddelen min har i hverfall det blitt et problem. Hvis man er interessert i pelsstell, er det jo kjekt å ha en puddel. Men pudler er aktive raser som trenger mye trim. De kan lett gå flere mil om dagen. Ja, håper TS er fullstendig klar over at de aller fleste bikkjer trenger å gå mange ganger om dagen for å tilfredsstille sine behov. Endret 7. mai 2010 av MissMas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå