Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Er en litt uerfaren mor som lurer på når dere som har små barn (i 2-4 års alderen) lar barna deres gå med joggesko/lette sko og tynnere jakke? Samt når dere lar barna deres gå med vanlige bommulsstrømpebukser og t-skjorter istedetfor ull strømpebukser og ull body/underskjorte? Jeg vet det er mai nå, men det er forsatt litt kaldt! Så hvordan vet man akkurat når det er naturlig å kle barnet lettere?
Wildy Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 Når det begynner å bli varmt i været? Har brukt selbuvotter i juni, jeg.... Man tilpasser påkledning til temperatur, ikke kalender.Det kan bli sprettkaldt i mai, og det kan være t-skjorte-vær....
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 I går snødde det her og da kledde vi etter det, selv om vi for to dager siden brukte joggesko og tynn genser. Se ut av vinduet, kjenn etter og sjekk temperaturen så har du svaret ditt. mai eller juni eller februar er ikke avgjørende.
Gjest WendyClear Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Kan også være greit å ha med en ekstra genser i vogna når været er så skiftende som det er nå. Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling (8mnd-3år), der tar vi på tynn parkdress med tynn fleece under og joggesko.
Caramba Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Jeg sluttet med ullundertøy på min 3-åring i april (bor på Østlandet). Da fikk vi nydelig vær og barnet gikk mye i bukse og jakke, lue og joggesko i bhg... Pluss solkrem. Nå når det har vært noen kalde dager så bruker han Fleecesett under tynn parkdress i bhg, samt sherox eller gummistøvler. Du kjenner jo selv på været hva de bør ha på seg. I bhg henger tynn dress, regntøy og allværsjakke så får bhg velge etter vær og vind.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Jeg sluttet med ullundertøy på min 3-åring i april (bor på Østlandet). Da fikk vi nydelig vær og barnet gikk mye i bukse og jakke, lue og joggesko i bhg... Pluss solkrem. Nå når det har vært noen kalde dager så bruker han Fleecesett under tynn parkdress i bhg, samt sherox eller gummistøvler. Du kjenner jo selv på været hva de bør ha på seg. I bhg henger tynn dress, regntøy og allværsjakke så får bhg velge etter vær og vind. Jeg føler meg utrolig dum. Det er ikke det at jeg ikke tror jeg vet hva som er ok å ha på barnet, men mer det at jeg ikke stoler helt på om jeg gjør det riktig. Jeg har på mitt barn ullundertøy ennå(vi bor på vestlandet), det er ennå litt surt ennå. Men tror jeg slutter å ta på henne det om en stund, når det er litt varmere! Men joggesko pleier barnet mitt ikke ha på seg ennå. Men har sett en del andre barn som går med joggesko nå, så da blir jeg usikker på min egen dømmekraft. Jeg ville personlig ventet med å ta på henne joggesko til det er litt varmere. Det er 4 plussgrader idag, og har ligget på rundt den tempraturen en stund). Fint om noen kommer med kommentarer til det jeg skriver.....
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Her bruker vi fortsatt tynn Ull underst. Bruker nesten bare ull, så det kommer vi ikke til å slutte med før vi slutter med strømpebukse. Hun sitter såpass mye på bakken og leker, og det er jo ikke akkurat varmt i bakken enda. Bor forresten ¨på østlandet. Snuppa er 13 mnd. Ut og leke: ullundertøy, bukse (joggebukse/flisbukse), genser, uforet parkdress, og gortexsko, tynn lue.
Hedda-78 Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Det er jo veldig forskjell på barn også, så det går ikke an å komme med noen fasit uansett. Min gutt er veldig varm, og vi har bare brukt ull på de kaldeste dagene i vinter. Hadde jeg kledt på ham ull nå, hadde han smeltet... Vinterskoene byttet vi ut med joggesko da bakken var tørr. Han er ofte våt på beina av svette, selv om han har hatt på seg bare tynne sokker og joggesko. Ute har vi alltid på ham body og stømpebukse, tynn bomullslue og tynn dress. Så varierer vi mellomlaget med genser og/eller bukse, enten bomull eller fleece, og evt hals.
Umuriel Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Her er det fremdeles bare 4-5 grader ute, så 2,5-åringen min har på seg det samme som om vinteren, men har byttet ut vinterdress med tynn dress. Ellers har han ull innerst og ull mellomlag. Vinterskoene er byttet ut med Viking sine forede støvler eller joggesko, alt etter vær. Ull bruker vi i grunn hele året, det er luftig og fint å bruke så lenge det ikke er kjempevarmt ute.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Et tips (fra ei uten barn, men med tantebarn og kort fartstid i barnehage) er å kjenne etter om ungen er varm eller kald når dere er ute, kjenn i nakken og på hendene og sånn, og spør/følg med på om det virker komfortabelt/fryser/er for varm. Det er stor forskjell på hvor varme unger blir også, pga aktivitetsnivå og rett og slett om det er en frossenpinn eller holder varmen. Nå om våren synes jeg det virker fornuftig å enten ta på eller ta med noe ekstra klær, for det kan være vanskelig å beregne hvor kaldt det er i skyggen, hvor varmt i sola osv.
Gjest gjest Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Jeg tar på vanlig strømpebukse når hun ( 4 år) går i barnehagen. der ligger det klart ulldress om hun skulle trenge det ute. Synes ikke om å kle for mye på, men heller ta litt etterhvert.
Caramba Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Jeg føler meg utrolig dum. Det er ikke det at jeg ikke tror jeg vet hva som er ok å ha på barnet, men mer det at jeg ikke stoler helt på om jeg gjør det riktig. Jeg har på mitt barn ullundertøy ennå(vi bor på vestlandet), det er ennå litt surt ennå. Men tror jeg slutter å ta på henne det om en stund, når det er litt varmere! Men joggesko pleier barnet mitt ikke ha på seg ennå. Men har sett en del andre barn som går med joggesko nå, så da blir jeg usikker på min egen dømmekraft. Jeg ville personlig ventet med å ta på henne joggesko til det er litt varmere. Det er 4 plussgrader idag, og har ligget på rundt den tempraturen en stund). Fint om noen kommer med kommentarer til det jeg skriver..... På Vestlandet i surt og kaldt vær, så er ullundertøy toppen:-) Høres ut som du klarer dette fint, så bare bruk magefølelsen. Det er forskjell på aldersgrupper også. Småtasser på 1-2 år sitter mer på bakken en sånne som min gutt på 3,5.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2010 #14 Skrevet 27. mai 2010 Hei alle sammen:) Tusen takk for svar! Det er kjekt å høre hva andre mener:) Nå er det begynt å bli så varmt at jeg tror det er på tide å bytte ut ullundertøyet med noe lettere. Er det da ok å gå rett fra ullundertøy til kortermede t-skjorter? Eller finnes det noen mellomting (f.eks bommull med lange ermer)? Til dager hvor det vårvær, men ikke sommervarmt. Ønsker gjerne svar fra både vanlige mødre og fra barnehageansatte viss det er noen her!! Mvh. mammi
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #15 Skrevet 27. mai 2010 Det er ikke lett å vite hva man skal ha på ungene når været er så skiftendes. Her på Vestlandet sender jeg ungene mine nå i t-shorte og ingen strømpebukse under, men har liggendes strømpebukser i skiftklærne. De har ogsp fleece og joggejakker liggendes om de trenger mer klær på seg når de er ute. Bruker parkdress/regnklær og har enda luer med seg.
Susan Sto Helit Skrevet 27. mai 2010 #16 Skrevet 27. mai 2010 Vi har gått omtrent rett fra ullundertøy, tynn T-skjorte eller genser og bukse utenpå, til å ta av ullundertøyet og la ungen gå kun i T-skjorta og buksa. Med joggesko eller sandaler. Enkelt og greit fordi det brått gikk fra overskyet og 6 grader, til sterk sol og 20 grader i løpet av en dag. Men nå har temperaturen vært nede i 6-7 grader igjen, og da har det vært vårsko (høye joggesko) og ullundertøy igjen. Vi bruker aldri bomullsundertøy, for ull regulerer temperaturen mye bedre. Og når det er for varmt, så er det også for varmt med bomullsundertøyet, synes jeg... Normalt ville jeg nok tatt steget fra ullundertøy via bomullsgenser og til T-skjorte. Men det må man selvfølgelig kjenne på været. Samme med lue, dress, regntøy, støvler o.s.v. Man kler enkelt og greit barnet etter det som føles rett. Jeg ser at vi ofte kler vårt barn mer enn det andre kler sine, men det er fordi vårt barn blir lettere syk enn mange andre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå