aluminium Skrevet 15. mai 2010 #21 Del Skrevet 15. mai 2010 Det er selvsagt et alternativ også, selv om de båtene ofte ikke har den samme statusen. Viktig for enkelte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 15. mai 2010 #22 Del Skrevet 15. mai 2010 Det der statusjaget ja, uff. Ikke noe jeg forstår meg noe særlig på, jeg vil bare ha det mest mulig komfortabelt, da er deplasementskrog en forutsetning og en lengde langt inn i sertifikatplikt-land ingen ulempe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 15. mai 2010 #23 Del Skrevet 15. mai 2010 Tror nok jeg skal klare å unngå å bli påkjørt av hurtigbåtene ... Hvis det er noen trøst har jeg ikke båt nå, så du slipper nok å møte meg på sjøen med det første Jeg hadde vist misforstått innlegget ditt ja, forsto det som at du mente at lanternefarger og så videre er heelt uvesentlig, hehe. Dessverre er det såpass mange japper uten båtvett der ute at det virker nødvendig med en sånn prøve. Er enig med deg at det burde ha vært førstehjelp med i prøven også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 15. mai 2010 #24 Del Skrevet 15. mai 2010 Det der statusjaget ja, uff. Ikke noe jeg forstår meg noe særlig på, jeg vil bare ha det mest mulig komfortabelt, da er deplasementskrog en forutsetning og en lengde langt inn i sertifikatplikt-land ingen ulempe. Helt enig. Kunne selv godt tenkt meg noe alá Nordhavn, Linssen eller Grand Banks, men det blir nok med drømmen gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 15. mai 2010 #25 Del Skrevet 15. mai 2010 Bare gi det noen år. Du er ennå ung, innen du blir "voksen" (hvis vi overhode blir det da?) sitter du allerede med større båt enn du egentlig trenger, og så snart D5L er i boks kan du gå løs på de virkelig tåpelig store båtene Det er forøvrig også læringsmessig en bedre idé å øke litt etter litt fremfor diverse kakser som i dag går direkte fra landkrabbe til 14.99999 meter båt de overhode ikke har forutsetninger for å hverken fortøye eller manøvrere. Jeg kjenner til en som kjøpte en 55-fots slepebåt (innredet for familie!) omtrent samtidig som han fullførte fagbrevet, det var vesentlig billigere enn å kjøpe leilighet og dekker det samme behovet. Med status som verneverdig får han dessuten ligge gratis til offentlig kai - det er ikke mange forunt å slippe unna med kun et par hundre tusen for en bolig midt i sentrum! --- Når det gjelder førstehjelp til båtførerprøven er jeg enig i at det er viktig, på den annen side burde det også være slik at den jevne ungdom allerede har fått inn HLR via skolen eller annet. Å bruke tid på et allerede kort kurs på å repetere HLR blir da litt dumt. De medisinske tingene som er spesielt relevant for båtbruk (nedkjøling og brannskader) er allerede inkludert i pensum. Dersom dere ikke hadde dette på kurset er det kursstedets feil, ikke læreplanens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pooo Skrevet 15. mai 2010 #26 Del Skrevet 15. mai 2010 jeg lurer også på en ting ang. båtførerbevis. jeg har ikke tenkt å ta det anda da jeg aldri har kjørt båt på ordentlig. bare på havet. aldri lagt til eller fra. derfor lurer jeg på om jeg kan øvelseskjøre? sambo kommer til å ta båtførerbevis, kan jeg da øvekjøre med han før jeg selv evt tar den prøven? det er nemlig ikke noe "must" for meg da jeg mest sannsynlig ikke kommer til å kjøre så mye båt uten sambo.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 15. mai 2010 #27 Del Skrevet 15. mai 2010 Ja, er det noe som er virkelig "underholdning" som sommeren er det å se på de nyrike som kommer med 14.9-båtene sine som du sier. Jeg husker for et par år siden en som kom og la til en fastkai på full flo. Han fortøyde stramt og fint, og var dermed klar for natten. Vi tipset ham om det senere så han ikke ble hengende i løse luften i løpet av natten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 15. mai 2010 #28 Del Skrevet 15. mai 2010 "Øvelseskjøring" er lov ja. Ansvarlig sjef skal ha beviset, men sjefen kan godt la andre rent fysisk ha kontroll på ror og motor så lenge disse holdes under tilsyn, og sjefen forblir juridisk ansvarlig for det disse måtte klare å utrette av død og fordervelse. Merk dog at det objektive ansvar bilførere er vant til ikke gjelder på sjøen, det skal godt gjøres å bli ansvarlig for skade som følger av alminnelig (ikke grov) uaktsomhet. --- Jeg husker en plastbåt i Bergen på tidlig 90-tall hvor dekk delvis forlot skrog. De hadde fortøyd stramt på flo, og noen timer senere hadde dekk på landsiden rett og slett blitt revet løs fra skroget, mens det på sjøsiden fortsatt var der det skulle. Jeg vet ikke nok om glassfiber til å vite om det ble kondemnering, men det så veldig, veldig dyrt ut. Har også opplevd å trekke en såvidt <15 m Bavaria inntil kai, han la seg fint parallelt med kaien, men manglet noen meter på å være inntil. Deretter kastet han et par kveiler inn til oss som sto småflirende på kaien, så hjalp vi ham inn. Eierens første båttur på rundt 30 år, som barn hadde han nemlig vært i jolle med bestefar, og nå var han blitt voksen og rik og hadde råd til diger båt, men tydeligvis ikke råd til et lite kurs først. Skummelt mange av disse på sjøen, og jeg er overbevist om at hvis jeg blir drept i kajakken min vil det være på grunn av en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 15. mai 2010 #29 Del Skrevet 15. mai 2010 Historiene deres fikk meg til å tenke på en jeg så for et par år siden, mann med kone og barn i en ~30 fots snekke som prøvde å legge til på en holme. Først var det repetisjoner av full fart forover, etterfulgt av full fart bakover for ikke å krasje i fjellet i en 10 minutters tid før ene ungen omsider fikk hoppet i land med tau. Deretter tok mannen med seg dreggetauet og hoppet om bord i en plastjolle, og satte igang med å dra snekken utover med jolla (som knapt klarte å dra båten i det hele tatt). Deretter kastet han dreggen, og gikk ombord i snekka igjen. Tror denne prosessen måtte gjentas en del ganger før han fikk feste også.. (han ble spurt om han trengte hjelp, men neida, dette hadde han full kontroll på) Dette var forøvrig samme dag som en familie med splitter ny skjærgårdsjeep var ute på tur. De kjørte inn til stedet de skulle ligge, hoppet i land og begynte å dekke fjellet med strandmadrasser. Deretter presterer de å halveis dra båten på land oppå strandmadrassene før de fortøyer den Angående øvelseskjøring, dette har jeg lurt på og, så takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 15. mai 2010 #30 Del Skrevet 15. mai 2010 Hehe, så har man jo seilerne som aldri har brukt seilene sine. De er jo et kapittel for seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kari S. Skrevet 15. november 2011 #31 Del Skrevet 15. november 2011 Det finnes flere nå som har gratis tester til båtførerprøven. Her er i hvertfall en test man kan prøve seg på. Nye spørsmål hver gang. Gratis spørsmål båtførerprøven Ligger under Tryggferdsel.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 15. november 2011 #32 Del Skrevet 15. november 2011 Tips: Kjøp bok, les selv, og ta drop-in Båtførerprøveeksamen på Båtmessa Sjøen for Alle(arrangeres hvert år ca i Mars). Andre messer har også lignende tilbud Jeg gjorde det i fjor, og tror jeg betalte under 500-lappen Det er verd både inngangsbilletten og evt reisevei Skal ta VHF lappen neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå