Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har ikke barn selv, så mulig jeg er langt ute på viddene.. men når sluttet deres barn med bleier? Min venninne er hjemmeværende med en sønn på snart seks som fremdeles bruker bleier. Hun skifter på ham på et håndkle på badegulvet. Han er helt sunn og frisk, har ingen utviklingshemming eller problemer med å tisse/bæsje på vanlig måte. Vi er nære venninner og hun er veldig åpen om slike ting, så dette hadde hun garantert nevnt i så fall. Hun gjør det som om det skulle være den naturligste ting i verden. Jeg synes dette er en smule spesielt, og bør vel kanskje ymte frempå at hun burde venne ham av med dette? Han begynner jo på skolen til høsten, og da kan han jo ikke akkurat forvente å bli skiftet på av læreren :klø: Burde jeg si noe? Hun er dessverre ganske nærtagende når det gjelder kritikk, spesielt når det handler om ungen hennes. Men det er vel min plikt som god venninne?
Gjest Miam Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Går han med bleie hele dagen? Er det fordi han ikke greier å holde seg? Hvis han ikke har problemer med blære o.l. så er han alt for gammel til å gå med bleie!!! De fleste jeg hører om slutter sånn rundt 3-årsalderen. Kommer selvsagt an på barnet, det er jo individuelt, har hørt om unger som har slutta med bleie når de er både 2, 3 og 4. Men dotreningen bør begynne relativt tidlig synes nå jeg.
ToveM Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 bruker en 6 åring bleie på dagtid, så er det ikke normalt, og burde sjekkes av en lege. At en 6 åring bruker bleie om natten er ikke så veldig uvanlig derimot.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 barnehager ønsker ofte at barna slutter å bruke bleier i 3-4års alderen. både pga det praktiske men også for dette er en alder det passer. viss ungen skal begynne på skolen til høsten må hun gjøre noe snart. jeg tviler på at skolen har noen interesse av å skifte bleie på elevene sine. og det kan lett oppstå mobbing/erting pga dette. viss veninnen din er nærtagende kan du jo ymte frampå om hun ikke er redd for at ungen skal bli mobbet osv viss han bruker bleie på skolen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Da jeg jobbet i barnehage (som assistent, så jeg er ikke noen fagperson) var det noen få barn i 5-årsalder som brukte bleie, tror ikke noen av de på 6 brukte, men det forekommer sikkert. De som brukte hadde "sine grunner", stort sett fysisk utviklingshemming av ulike slag, men ikke nødvendigvis noe som er synlig eller mulig å legge merke til om man ikke er den som utreder barnet... i det tilfellet du beskriver høres det imidlertid litt rart ut DERSOM barnet ikke blir utredet og kan høres ut som en konsekvens av at moren er hjemme med barnet og kanskje ikke har tenkt over hva som egentlig er normalt. Om man ikke oppmuntrer barnet til å gå på do/uten bleie, synes vel et barn som ikke møter andre barn og sammenlikner seg med disse, at det er helt ok å gå med bleie og bli stelt med av mor...
dreamer8 Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 det er vel forskjellig når barn slutter med bleie men 6 år var veldig seint syns jeg. jeg jobber i barnehage og der er det mest vanlig at barn slutter med bleie når de er rundt 3..
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Jeg også har jobbet mye i barnehage og har nok ikke hatt så gamle bleiebarn nei. To av mine nevøer var veldig sene med å slutte med bleier - og de var rundt 4 år. Da gikk det også som en lek når de først sluttet - omtrent uten uhell. De var bare veldig redde av natur, og turte ikke gå uten. Og søsteren min hadde hørt at der er ikke bra å mase seg til bleieslutt, så det gjorde hun derfor ikke. Tror de hadde kunnet sluttet bortimot ett år tidligere om de ble litt mer oppfordret til det. Jeg har en veninne som brukte bleier om natten til hun var nesten 10 år. Men alikevel ikke om dagen. Hun sov bare så indelig tungt at hun våknet ikke når hun måtte tisse. Og bleier var mindre flaut en å tisse i sengen. Jeg syns at du skal forsiktig prate med venninnen din. Skolebarn bruker ikke bleier så sant det er noe galt med dem. De aller fleste skolebarn tørker jo seg selv også, så han trenger å lære seg det også før han skal begynne på skolen. Om han er født sent på året, tror jeg at jeg hadde vurdert å holde ham igjen et skoleår om han fortsatt brukte bleier - så han ikke ble mobbet på skolen Jeg vet mange barn ikke klarer å bæsje på doen, lenge etter de har sluttet med bleie. Da spør de om bleie når de da må bæsje. Spesielt de med hard mage får ikke til noe når de må sitte på en do. De må krøke seg sammen i en krok som de alltid har gjort, for å få det til. Håper du klarer å finne en måte å prate med venninnen din på, og få henne til å forsøke bleieslutt på. Syns også det er fryktelig rart om ikke barnehagen har sendt ut en bekymringsmelding på grunn av dette....? Gutten er jo forskolebarn! .
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 EDIT på forrige innlegg.. (Får vist ikke gå inn å rette på innlegg en har postet på som anonym...) Ser nå at barnet ikke går i barnehagen, så stryk siste setningen
Gjest Smaragd Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Har ikke hørt om noen som har brukt bleie så lenge før. Har hatt barn i barnehagen som har vore godt over fire år, men ingen eldre enn det uten om de som har hat en eller annen form for handikap. Har også vore borti de som er sluttet som må ha bleie på for å kunne bæsje - som den over her sier, men ikke utenom det, og aldri så gamle.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Min eldste var utrolig seint ute ( syntes jeg),han var 4,5 år. Vi lokket og lurte, men hans frykt for å bæsje på do var enorm, men det gikk til slutt. Tror nok at han kunne sluttet tidligere hvis vi ikke hadde mast så mye som vi gjorde en periode. Yngstemann var derimot 2 og sluttet frivillig. En dag nektet han å ha på bleie, og vi har ikke hatt ett eneste uhell siden ( merkelig nok!) Noen er nok veldig sene, men 6 er vel kanskje i seneste laget ( hvis det ikke er en grunn der som man ikke vet).
Gjest Bare innom ;-) Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Å hjelpes Synes han ikke at dette er veldig ubehagelig selv ? Dette er ganske sikkert tatt opp på helsestasjonen,så din venninne er nok klar over at hennes sønn er veldig sent ute på det området. jeg jobber i bhg og der begynner vi å reagere om barnet fortsatt bruker bleie når han/hun nærmer seg 4 år. Vi ser ofte at disse barna føler det veldig ubehagelig å gjøre i bleia.Det kan være mange grunner til at de bruker bleie selv om de er så store og dette burde da sjekkes ut. Ang. skolestart så skifter IKKE lærere bleier med mindre det er snakk om skole for barn med spesielle behov.Det forventes at barna har slutta med bleie og at de kan kle av/på seg selv da de begynner i 1 klasse. jeg synes du burde prøve å ta det opp med din venninne.Hun vil helt sikkert ikke at sønnen skal bli et mobbeoffer når han begynner på skolen. Det risikerer hun at han blir om hun ikke får han til å slutte med bleier før den tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Dette er da ganske alvorlig, hvis det ikke er noe fysiologisk galt? Og selv da bør det finnes andre løsninger. Jeg må si jeg lurer på hva annet som svikter i det hjemmet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Med mindre barnet har noen sykdommer e.l., er nok dette veldig uvanlig. Men slik du framstiller det høres det nesten ut som om han ikke klarer å bytte bleien selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå