Gå til innhold

Barnevakt for en 1åring

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heihei.

I helgen skal jeg sitte barnevakt for en liten gutt som er litt over 1 år. Har ikke møtt ham på 5 måneder. Ser virkelig frem til det - men er litt usikker på hva jeg kan forvente. Hvor langt i utviklingsstadiet er en kommet rundt 1 år? F.eks. pleier barn å kunne gå på denne alderen?

Har vært mye barnevakt tidligere, men da til spedbarn og i aldersgruppen 4+ så føler meg på litt utrygg grunn. Er den noen jeg bør være spesielt obs på?

Og tar gjerne imot tips om hva gutter på denne alderen liker å gjøre :)

Får selvfølgelig snakket med foreldrene før jeg skal passe ham - og får den viktigste informasjonen fra dem - men liker å være forberedt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den alderen er det veldig individuelt om de går eller ikke.

En ting du imidlertid burde være obs på, er at alt som ikke er spikret fast enten kommer til å havne i munnen, eller utfor trappen.

Eller opp i nesen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

På den alderen er det veldig individuelt om de går eller ikke.

En ting du imidlertid burde være obs på, er at alt som ikke er spikret fast enten kommer til å havne i munnen, eller utfor trappen.

Eller opp i nesen.

Godt tips!

Tror du f.eks duplo vil være interessant? Eller å bli lest for?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Godt tips!

:Nikke:

Skrevet

Godt tips!

Absolutt! Duplo er kongemorro, og lesing er fin adspredelse hvis tassen savner mamma :)

Han jeg var dagmamma for (gutt på 13 mnd.) hadde masse leker, og han hadde egentlig ikke noen spesiell favorittleke, han bare lekte. Han synes det var morro bare jeg satt på gulvet med han.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på om han går eller ikke enda. Gutten min kunne gå noen skritt, om enn ustødige, da han var 1 år. Jeg husker at i det stadiet da han begynte å gå, var det ganske mye knall og fall. Andre unger reiser seg ikke en gang som 1åringer, mens andre løper rundt.

Ikke la ham leke med leker som er små og kan settes fast i halsen, de liker normalt å putte det meste inn i munnen. Også liker de ofte å ta tak i alt de kan nå. Så husk å flytte alle gjenstander som er "ulovlige" så høyt/langt bort at han ikke får tak i det :)

Sønnen min er 15 mnd og elsker duplo og bøker! Ellers er han veldig glad i ting som egentlig ikke er leker - som tupperware-bokser, kjeler,sleiver osv.

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips :)

Skrevet

Plastbokser, sleiver, lokk og andre ting fra kjøkkenet er gjerne utrolig morsomt. Bedre enn leker. Nytt og spennende.

Hvis du syns det er greit - kle av til bare bleia og la han "vaske opp". Å søle med vann er gøy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...