Gå til innhold

Samboere?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest marthemor

Hei!

Jeg har nettopp flyttet sammen med min kjæreste, og lurer på om det er noe vi må gjøre for offisielt å være samboere. Jeg mener, må man registrere noe sånt, slik at man får diverse rettigheter etc. Feks i forbindelse med felles boliglån?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

må man registrere noe sånt, slik at man får diverse rettigheter etc.

Jeg tror iallefall man må ha hatt felles registrert adresse i minst 2 år når det er snakk om arv. Hvis den ene av dere (gud forby) skulle gå bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært folkeregistrerte samboere i 2 år, kan man også være den som får utbetalt evt. livsforsikring ved død, og man blir i offisielle sammenhenger (eks. om man skal ha støtte til leilighet under partners militærtjeneste...) regnet som "ekte samboere". Så Folkeregisteret er nøkkelen. For å arve hverandre, må man ha gjensidig testamente som nevnt over, og dette bør være bevitnet av advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å arve hverandre, må man ha gjensidig testamente som nevnt over, og dette bør være bevitnet av advokat.

Smart å få hjelp av en advokat, men hvem som er vitner (må være 2), har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å få hjelp av en advokat, men hvem som er vitner (må være 2), har ingenting å si.

Bare pass på at de som er vitner IKKE står i testamentet.

Jeg har ført opp sambo som arving og foreldrene mine på listen nedenfor. Derfor kan ikke foreldrene mine være vitner.

Ellers kan det være hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...