Gå til innhold

Værelse for femåring

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg har hatt en annen tråd om denne saken, har imidlertid to spørsmål til om femåringens værelse hvor vi gjerne «hører» andres konstruktive innspill før vi avgjør. :)

Spørsmål en:

Vi skal legge nye golv i hele huset i sommer, alle golv i tørre rom (unntatt vindfang) blir da heltre furugolv. Han er lite «sølete» eller «grisete» av natur, men femåringer og voksne tenker nå ikke akkurat likt mht skitt alltid :), derfor har vi lurt på å legge et vinylbelegg (løst, festet med feielister) oppå furugolvet. Slitestyrken blir jo av underordnet betydning – ser for oss belegget forsvinner om fem – seks år likevel – så vi handler i tilfelle så billig som mulig. Selv gir han uttrykk for at «det er det samme» dersom han får belegget vi så for oss (et belegg med furumønster, for å få golvet så likt resten av golva som mulig, koster kr 49/kvm) men at han veldig gjerne kan tenke seg et vinylbelegg med «tøft» lys grått steinmønster til kr 69/kvm. Økonomisk betyr det lite og ingenting, +/- 150 kr, men da blir jo golvet temmelig forskjellig fra andre golv i huset. Kanskje blir det også litt mørkt?

Hvilke konstruktive tanker har andre om spørsmålet?

Spørsmål to:

Værelset blir panelt. Gutten ønsker seg dette malt i en flaggblå farge. Værelset har godt lys, både naturlig (vindu mot sør, ca 90 x 140 cm, her blir persienne, ingen gardin som tar lyset) og kunstig (får taklampe med 11 W sparepære + sengelampe med 20 W halogenpære + vegglampe med 9 W sparepære (koplet på samme bryter som taklampe) + (kanskje et år senere) skrivebordlampe med 9 W sparepære). Vi er likevel noe betenkt på å male et så lite værelse (3 x 2,05 m) såpass mørkt, selv med hvite lister, hvitt garderobeskap, lyst golv (furu eller vinylbelegg med lys grått steinmønster). Han er absolutt åpen også for en lys himmelblå farge, men gir klar beskjed om at han synes den flaggblå er «MYE finere». Vi har vært inne på tanken om et kompromiss: Veggene i lys himmelblå, og lister (ikke vinduskarm, vinduet er nytt, laget av jatobamahogny, vinduskarmen er i samme treslag) i flaggblått.

Hva tenker dere andre om å male værelset såpass mørkt? Hva tenker dere om kompromisset?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Til spørsmålet om gulvbelegg, ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å legge det lysegrå belegget. Som du sier: det skal jo bort om få år, og da avdekkes et pent tregolv under. Forskjellen mellom dette og resten av huset er jeg heller ikke så bekymret for. Heller det enn et belegg i treimitasjon, egentlig. (Jeg har litt motforestillinger mot "juksetre", selvom jeg må innrømme at vi har enkelte rom med laminatgulv selv ;) )

Flaggblå farge blir veldig mørkt når det dekker hele veggen i små rom. Jeg har faktisk hatt et slikt rom i huset selv, og veggene "sluker" lys. Synes alltid krokene blir mørke i et slikt rom. Jeg gjetter at dere alle blir mer bekvemme med en lysere blåfarge. Hva med å tilby rommets innehaver gardiner, puter, sengetøy og andre detaljer i flaggblått? (Hadde jeg bestemt, ville jeg ikke malt listene flaggblå, heller. Men siden han som skal ha rommet bør ha mer å si enn meg, så er det et greit kompromiss.)

Endret av Spinell
Gjest Badabing
Skrevet

1. Gi ham gulvet han vil ha. Man ser uansett forskjell på parkett og belegg.

2. Foreslå noen litt lysere blåfarger, og kjøp ev. noen prøvebokser med maling som han kan få se på så dere blir enige. Vi testet ut mange forskjellige da vi skulle male noe blått her, og endte opp med en mye lysere enn vi hadde tenkt (Jotun Stadt) fordi blåfargene fort gjorde rommet svært mørkt.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Takk for svar, begge to. Da tror jeg egentlig saken er avgjort. Dere tenker nemlig begge to temmelig likt oss selv.

Vi er ikke minste i tvil om at man ser forskjell på tre, laminat og parkett, mønsteret her ville også hatt breiere "bord" enn ellers i huset. Det var bare om kontrasten ble FOR stor med "steingolv" da...

Forstår også at vi absolutt bør satse på den lyse blåfargen som er "helt OK", og så heller kjøre hardt med flaggblått når det gjelder detaljene. Gardiner er ikke aktuelt på rommet, her blir det (sølv) persienne. Men både lister, sengetøy og evt puter kan vi jo kjøre i flaggblått. Ender vi i køyseng kan vi sikkert også male denne like flaggblå. Og så en blå sengeforlegger på golvet. Kanskje også flaggblå bein på skrivebordet?

Nei, saken her er avgjort! "Stein"golv, himmelblå vegger, flaggblå detaljer. Og dermed anser jeg tråden som avsluttet for min del, og blir neppe mer å se her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...