Gå til innhold

Klærne lukter surt etter at jeg har vasket de...

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei

Jeg har en vaskemaskin som er ca 2 år gammel som fungerer fint på alle måter. Problemet er når jeg vasker klær som er syntetiske eller hva jeg skal kalle dem, treningstøy, polyester o.l. Det går helt fint de første 2-3 vaskene men etterhvert lukter det rett og slett surt og gammel mugg! Hva kan jeg gjøre for å unngå dette??? :sukk:

Vasker på 40-50grader på enten kullørt bomullsvask eller syntetisk 40grader. Bruker vanlig omo for farget tøy og skyllemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lar du klærne ligge en stund i maskinen etter at den er ferdig?

For da begynner det å lukte surt med én gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger klærne lenge i vaskemaskinen før du henger dem opp? da blir klærne sure.

Hvis ikke kan det være vaskemiddelet.

Har ikke noen andre gode svar på dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vaskemaskinen som det lukter av. Du kan sette på en tom vask på 90 grader, med eddik i skyllemiddelkammeret.

Eddik kan du også bruke når du vasker klærne til vanlig også, det fjerner vond lukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstøy i syntet begynner fort å lukte usj, spesielt om du ikke tørker dem etter bruk. Om jeg har vært på trening pleier jeg å henge treningstøyet som er svett til tørk før jeg legger dem i skittentøyet, da slipper man den værste sure lukten.

Men; i det lange løp vil syntetstoffer lukte vondt, og da er det bare å kaste og kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningstøy skal ikke vaskes med tøymykner, ødelegger fibrene i tøyet ( fikk jeg høre på gsport ). Ellers begynner "teknisk" tøy veldig fort å lukte ja; jeg har klart å holde noen plagg ok ved å legge dem i kaldt vann rett etter trening og henge dem til tørk. må også si at jeg er litt lei av alt ekstraarbeidet med teknisk tøy, og synes ikke fordelen er sååå store under trening, i tillegg er de ganske dyre. har gått mer og mer over til bomullstopper ( 100% bomull ) som du får kjøpe for en slikk og ingenting på XXL. bomull tåler mer vask, og etter trening bare bytter jeg til en tørr overdel, drar hjem og slenger toppen i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du vasker på for lav grad? 40 grader+treningstøy+svette= lukt etter hvert

i alle fall hva jeg har erfart.Her går alt av treningstøy ,undertøy og sokker på 60Grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

mulig du vasker på for lav grad? 40 grader+treningstøy+svette= lukt etter hvert

i alle fall hva jeg har erfart.Her går alt av treningstøy ,undertøy og sokker på 60Grader

Helt enig!

Selve maskinen kan bidra til vondlukta hvis den sjelden brukes til kokvask. Vask en tom maskin (evt med ett eller annet skittent håndkle etc) på 90 grader for å bli kvitt dette problemet, og fortsett å vaske alle håndklær på kokvask. Da holder du dette i sjakk.

Selv synes jeg klær vasket med OMO Color lett kan lukte surt, så jeg har skiftet vaskemiddel.

Ta også løs såpe- og skyllemiddelkammeret med jevne mellomrom og vask dette helt rent. Her kan det ligge igjen produktrester som skaper lukt.

...og en annen ting som er sagt tidligere: skyllemiddel skal ikke brukes på stretch-tøy av kunstfiber. Det både ødelegger stretch'en og bidrar til vondlukt.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpr en pakke maskinrens, står i samme hylla som vaskemiddelet. Og ikke la våte klær ligge i maskinen. Når maskinen er ferdig skal klærne henges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å la døra på vaskemaskinen stå oppe etter vask slik at fukt kan slippe ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å la døra på vaskemaskinen stå oppe etter vask slik at fukt kan slippe ut ;)

Jess!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du vasket treningstøy sammen med vanlige klær?

Er veldig viktig å skille de. Også greit å vaske treningstøy godt, slik at ikke "svetten" ligger igjen inni vaskemaskinen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Syntetiske klede stinkar etter ei stund, men det må ein finne seg i når ein brukar syntet. Eg meiner likevel at det er så store fordelar med teknisk tøy at eg vel å halde fram. Eit par tips som funkar greit er å alltid skylle kleda rett etter bruk. Eg vaskar ikkje treningstøyet mitt så ofte, men skyller det alltid rett etter bruk, og då gjerne med eddik i skyllevatnet. Om du vaskar det med ein gong etter bruk vil eg tru du klarar å halde stanken unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en maskin uten tøy sammen med en liten kork med klor. Dreper bakteriene som koser seg inni vaskemaskinen din og lager lukt.

Har hatt samme problem da "noen" ikke klarer å huske på å henge opp tøy etter vask. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...