Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å lage denne kjolen --> oppskrift

Men jeg er veldig usikker på hva slags stoff som egner seg. Jeg tolker det som at kjolen i oppskriften er sydd i stoff som er elastisk i én retning, altså ikke jerseystoff.

Er det noen erfarne sydamer som kan foreslå stoff til meg?

Ser at de har bi stretch og to-veis stretch på Stoff og stil. Hva er forskjellen på disse to stofftypene, og er de begge elastisk i to retningen (som jeg tolker det utifra navnet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i oppskriften på kjolen at den kan sys i 4-veis stretch også, så jeg regner med at du kan bruke jersey :)

Skrevet

Det er jo absolutt et alternativ, men jeg ser for meg at den ser finere ut med stoff som har stretch kun den ene retningen, spesielt siden de to stroppene skal brukes til å surres rundt livet. Det er lettere å få det stramt nok hvis stoffet er stramt i lengderetningen...

....ser jeg for meg iallefall, uten å ha noe erfaring på dette området :sjenert:

Skrevet

Jeg tipper du har rett - og mer greie på det enn det har ikke jeg heller :)

Skrevet

Jeg holder faktisk på med å sy denne kjolen :) Jeg har sydd en, men det ble noe feil, så den får være en prøvemodell :P

Jeg bruker et stretch stoff, men hva slags vet jeg egentlig ikke... Er ganske nybegynner. Men tror kjolen blir fin da :)

Skrevet

Jeg holder faktisk på med å sy denne kjolen :) Jeg har sydd en, men det ble noe feil, så den får være en prøvemodell :P

Jeg bruker et stretch stoff, men hva slags vet jeg egentlig ikke... Er ganske nybegynner. Men tror kjolen blir fin da :)

Så gøy! Kanskje du forteller om du er fornøyd når du er ferdig? Om kjolen sitter fint og om det er lett å "kle den på"?

Hvor kjøpte du stoffet og er det elastisk i alle retninger?

Skrevet

Så gøy! Kanskje du forteller om du er fornøyd når du er ferdig? Om kjolen sitter fint og om det er lett å "kle den på"?

Hvor kjøpte du stoffet og er det elastisk i alle retninger?

Prøvemodellen satt veldig fint på. Men jeg skal prøve å sy litt folder i skjørtet, for det ble litt smalt rundt magen. Min tante har sydd denne til søskenbarnet mitt. Jeg har ikke sett hvordan den ble, men hun brukte vist nervøs fløyel. Jeg ville ha litt mer sommerfølelse..

Jeg kjøpte stoffet på stoff og stil i Trondheim. Det var et sånt restestoff på 1,5 m. til 30 kr. Det er stretch i alle retninger. Litt vanskelig å sy, men så rekker det ikke opp heller, så jeg slipper å sy inn kantene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Denne vil jeg også prøve å sy... må bare tørke litt støv av symaskinen min...

Hvor mye stoff trenger man til den kjolen tro?

Jeg er 166 høy og normal bygd (ikke tynn som en strek, og ikke tykk heller)

Skrevet

Oi, denne så veldig interessant ut. Her må man bare børste støvet av symaskinen :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå ble eksamensperioden ferdig og kjolen også :) Jeg ble veldig fornøyd etter en del prøving og feiling.. Stoffet jeg brukte var jersey.

Jeg gjorde det litt annerledes enn den oppskriften som er nevnt over, men prinsippet blir det samme. jeg klippet til en firkant som jeg sydde folder i og sydde sammen til et skjørt. så sydde jeg på stroppene og båndet rundt livet.

Søk etter infitity dress på youtube for å se måter man kan kle den på. Eller på victoriassecret.com. De har også denne kjolen i forskjellige varianter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...