Gå til innhold

Barn og fritidsaktiviter

Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Jeg synes igrunnen det ser helt ok ut for dine barn jeg... Tenker at noe av grunnen til at mye er lagt "i regi av menigheten" er at dette er gode tilbud med andre barn dere omgås og har fellesskap med. Og ser også for meg at menigheten det er snakk om ikke er bitteliten og kjempesær, men mer en større og tildels viktig bidragsyter i deres lokalsamfunn?

Selv har vi valgt bare en fritidsaktivitet for eldstemann, og det er veldig mye fordi dette bruker hun opptil alle hverdager + noen helger på. Hun er et kjempetalent, som får stort utbytte av det hun driver med, hun har valgt det selv og står fritt til å slutte. Men i likhet med deg har jeg visse føringer her: man deltar ut semesteret og man gjør det beste ut av det. Det har ikke vært noe problem til nå, tvert imot har vi måttet stoppe henne innimellom for en 11 åring trenger ikke bosette seg på treninga...!

Den minste på 7 år driver med opptil 4 ting, og det er for å fylle sfo-tiden hennes med mer enn å bare "være på sfo". Alle hennes aktiviteter er lagt til sfo-tiden, noe som letter hverdagslogistikken betraktelig. Til neste år vil hun prøve seg i storesøsters fotspor, og vi kutter dermed ned til 1, kanskje to aktiviteter i uka.

Ellers ser jeg jo at dere har tatt noen ganske forskjellige valg enn det vi ville gjort; vi er ikke med i noen menighet eller forsamling for eksempel. Men likevel så tror jeg vi tenker ganske likt rundt fritidsaktivitets-opplegget ;-)

Jeg er forøvrig enig med en av de andre som har svart her, at jeg ville nok ikke hatt fullt så strenge regler for pc/internett. Det er noe med å lære seg bruken gjennom å faktisk bruke det.

Og så må jeg med all respekt å melde si at jeg leser svarene du gir som unødig krasse til tider. Innimellom kan jeg forstå det, for du får mye pepper. Men kanskje blir folk litt mildere stemt dersom du ikke er fullt så skarp i svarene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vito - nr to

Synes ikke nødvendigvis at de har FOR mange aktiviteter, så lenge skolearbeidet blir prioritert og barna ikke er slitne. Men jeg stopper opp å tenker over etpar punkter.

Fysisk aktivitet (eneste treningen jeg ser er svømming to timer pr mnd)?

Jeg stusser også litt på at alt av organisert aktivitet er i forbindelse med forsamlingen. Nå vet jo ikke jeg hvordan det er i bygda dere bor, kanskje er "samtlige" innbyggere med, men jeg ville kanskje tenkt litt på sosialiseringen. Jeg hadde to elever i en tidligere klasse, som kun var med på aktivitet via menigheten. Fælt å si det, men disse ble "sære", hadde problemer med å sosialisere seg med andre, ble gående mye alene ettersom de ikke fungerte i mulitisamfunnet... Trist. Jeg ser det desverre på nabobarnet her også- ei herlig og søt jente, men som ikke ha noen besøkende hjemme fra skolen- kun fra menigheten- noe som har medført at hun (i følge mitt barn som går på samme skole) ikke har noen venner i friminuttene. (Jeg sier overhode ikke at det er slik hos dere, men nevner hva jeg har sett hos "tilsvarende).

Stusser litt på så strenge regler rundt databruk. Det er greit å ha grenser og regler for hva man har lov og ikke lov til, og evt "barnefilter"- men samtidig tror jeg jo at det er nødvendig å lære barna å bruke bl.a internett på en riktig måte (nettvett). Kankskje litt slemt av meg å si- men måten du som forelder utleverer barna dine her på Kvinneguiden viser meg at det kanskje ikke er gjort helt gjennomtenkte tanker i forhold til nettopp nettvett. (Vi vet alder på barna, antall barn, liten bygd, at dere er ganske religiøse etc. gjør dere ganske lett gjenkjennelige og utsatte for bygdesnakk og lignende (vi vet jo også at barna snart skal være alene hjemme....).

Til slutt er jeg bare nysgjerrig da, så jeg spør; hvilke fritidssysler står på nei-lista?

Når all denne "kritikken" er gitt, så vil jeg også passe på å takke deg for at du bidrar og er her på KG. Selvom vi to er VELDIG ulike på de aller fleste måter, så synes jeg det er kjempespennende å lese og lære om hvordan andre er og lever:-)

Takk for godt svar. Det blir et kroneksempel på at jeg faktisk tåler den uenigheten noen påstår jeg ikke tåler uten å bli sur, grinete og arrogant...

Svømming er eneste ORGANISERTE fysiske aktivitet, det er riktig. Og det bekymrer oss i grunnen veldig lite, så lenge de alle har et aktivt dagligliv, og driver med ting som både svømming (i sommerhalvåret, vi har et kvarter å gå til et vann, en liten bekk har vi på egen eiendom), fiske, roing, løping (i skog og mark), sykling (sykler jo f eks 50 km pr uke til/fra skolen) etc, etc. Gymlæreren er veldig fornøyd med kondisjonen hos de fire eldste, yngstemann er ikke målt.

Hva tenker du ellers på med "strenge regler rundt databruk"? At de har så få spill tilgjengelige? Det har med interesse å gjøre, de har aldri gitt uttrykk for at de ønsker flere. At vi kjører prinsippet om "ingen exe-filer fra disk" og "all programvare på server" har ingenting med barna å gjøre, det har å gjøre med hvordan man faktisk drifter et bedriftsdatanettverk på betryggende måte. For PCene hjemme er - rent datateknisk - helt identiske med dem som befinner seg i bedriften vår, 40 m borte, og tilkoblet akkurat samme nettverk. Fordi det er veldig praktisk å ha det slik.

Ellers blir det feil å si at ALT organisert er i forbindelse med forsamlingen, viser til HI og innlegg jeg skrev kl 1601 i så måte. I det siste finner du også litt begrunnelse for hvorfor vi har valgt forsamlingens speiderarbeid framfor bygdas. Og som jeg skrev til Zizzi var eldstejenta vår med i skolekorpset. Det var ikke fordi det var "ukristelig" arbeid hun sluttet her, det hadde en helt spesiell grunn, og den har jeg skrevet. Men jeg er VELDIG enig med deg i at det er farlig ikke å ha et liv utenfor forsamlingen, både for barn og voksne. Derfor er vi også veldig opptatt av å minne barna om at de kan være med alt som ikke er nedbrytende, selv om det ikke kan sies å være spesifikt "oppbyggelig". Derfor har vi f eks absolutt ingenting imot hobbyer som f eks skolekorps, 4H, speider (bortsett fra lokal gruppe), Sanitetsforening. Slikt blir mer en vurdering av om det er etisk forsvarlig ut fra lokale forhold og ledernes holdninger enn av at aktiviteten som sådan er problematisk.

Spørsmålet rundt utlevering er jeg veldig OBS på, ikke minst fordi "datasikkerhet" er et nøkkelord i forhold til yrket vårt". Det ligger nok en del detaljopplysninger ute, men ikke mange nok til å kunne sette sammen til et bilde som identifiserer IRL. Hver eneste opplysning og hvert eneste innlegg blir nemlig vurdert mot "gis her opplysninger som bør anonymiseres mer". Derfor har jeg nok lagt ut en del opplysninger, men ikke opplysninger som blir så gode å koble, og derfor er det også et par sider ved livet jeg IKKE kommer til å ta opp her, selv om det kunne vært interessant. Man skal nemlig vite å sette grenser for hvor mye "sammenkopblingsbar" info som legges ut. Jeg er veldig bevisst her på hvilke opplysninger som legges ut og hvordan disse kan kombineres med andre. Men jeg er veldig glad for at du påpeker poenget generelt, jeg ser litt for mye dårlig gjennomtenkt her. Mest privat, men også i arbeid.

Garanterer ikke at jeg får hele "nei-lista" med nå, men jeg skal ta det jeg husker (og er noe uteglømt er det helt ubevisst!): Dans (av religiøse årsaker), det lokale fotballaget (pga en del holdninger som rår her, og generelt dårlig ledelse), en del aktiviteter som vi anser som for riskofylte som f eks skateboard og snowboard (og for så vidt også rulleskøyter, men akkurat det er høyst stedsbetinget, med vårt terreng og våre veier er det helt uegnet, når vi er hos venner i Danmark er de praktiske omgivelsene helt andre og aktiviteten fin), en ungdomsklubb i kommunesentrum (pga etiske holdninger og at det f eks forekommer alkoholbruk like utenfor uten at lederne griper inn fordi det "er ikke deres bord" når det skjer (av medlemmer) utenfor inngangsdøra...

Eller takk for den siste kommentaren: Jeg synes også det er spennende å få (skikkelige) innspill fra andre som ikke tenker som meg. Var det enighet jeg søkte, vet jeg hvor jeg skal søke svar. Men det er mer utviklende å søke svar der man opplever saklig uenighet og får innblikk i tanker andre - med helt annen bakgrunn - gjør seg. Og jeg opplever også at jeg har hatt utbytte av mange svar her på KG. Selv om jeg ikke er enig med svaret i og for seg. Men det er ved saklig uenighet man får verdens utvikling, ikke ved gjensidig enighet om at "alt er fint". :)

Håper jeg ser "Reveal" på svar på andre tråder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Hvorfor velger de ingen aktiviteter sammen med andre barn, utenfor menigheten?

Les HI en gang til, dessuten mitt svar til Zizzi. Du vil da oppdage at dette faktisk er feil, og at du ellers får svar på ditt spørsmål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Jeg synes igrunnen det ser helt ok ut for dine barn jeg... Tenker at noe av grunnen til at mye er lagt "i regi av menigheten" er at dette er gode tilbud med andre barn dere omgås og har fellesskap med. Og ser også for meg at menigheten det er snakk om ikke er bitteliten og kjempesær, men mer en større og tildels viktig bidragsyter i deres lokalsamfunn?

Selv har vi valgt bare en fritidsaktivitet for eldstemann, og det er veldig mye fordi dette bruker hun opptil alle hverdager + noen helger på. Hun er et kjempetalent, som får stort utbytte av det hun driver med, hun har valgt det selv og står fritt til å slutte. Men i likhet med deg har jeg visse føringer her: man deltar ut semesteret og man gjør det beste ut av det. Det har ikke vært noe problem til nå, tvert imot har vi måttet stoppe henne innimellom for en 11 åring trenger ikke bosette seg på treninga...!

Den minste på 7 år driver med opptil 4 ting, og det er for å fylle sfo-tiden hennes med mer enn å bare "være på sfo". Alle hennes aktiviteter er lagt til sfo-tiden, noe som letter hverdagslogistikken betraktelig. Til neste år vil hun prøve seg i storesøsters fotspor, og vi kutter dermed ned til 1, kanskje to aktiviteter i uka.

Ellers ser jeg jo at dere har tatt noen ganske forskjellige valg enn det vi ville gjort; vi er ikke med i noen menighet eller forsamling for eksempel. Men likevel så tror jeg vi tenker ganske likt rundt fritidsaktivitets-opplegget ;-)

Jeg er forøvrig enig med en av de andre som har svart her, at jeg ville nok ikke hatt fullt så strenge regler for pc/internett. Det er noe med å lære seg bruken gjennom å faktisk bruke det.

Og så må jeg med all respekt å melde si at jeg leser svarene du gir som unødig krasse til tider. Innimellom kan jeg forstå det, for du får mye pepper. Men kanskje blir folk litt mildere stemt dersom du ikke er fullt så skarp i svarene dine?

Takk for svar!

Aller først: Ja, jeg kan nok være veldig skarp i kanten noen ganger og jeg ville absolutt ikke hatt karriereutsikter i diplomatiet. Men ser du nøyere etter vil du se at et mønster her går mye igjen. Jeg blir skarp i kanten når jeg opplever jeg blir feilsitert og tillagt meninger jeg ikke har, og ganske særlig når det skjer anonymt av noen som ikke tør stå for (med å "risikere" sitt nick) meningene sine. Det er lite jeg forakter så mye som manglende ryggrad for å stå for sine meninger, åpent og ærlig. Jeg lever nok mye etter Bjørnesons ord om at "dog fred ei det beste, men at man noget VIL", jeg er veldig bevisst på at "alle manns venn er alle manns narr" og jeg vil heller ha en ærlig uvenn enn en falsk venn. Den første vet jeg nemlig hvor jeg har... Pepper tåler jeg, er den fortjent er den det nyttigste man kan få, og ære være dem som da TØR gi pepper! Men man får stå for det man gjør!

Forsamlingen er ikke spesielt stor, men vi driver et aktivt arbeid. Heller ikke tror jeg den oppfattes som verken liten eller "sær" lokalt, den er en av to - tre frikirkelige forsamlinger, temmelig jevnstore (og vi lever i godt forhold til hverandre, men vet også om hvor vi har ulike syn, derfor ser vi ikke grunn til å gå sammen). Derimot tror jeg at mange i området ser både sangkoret vårt og speidergruppa som verdifullt barnearbeid, selv om man ikke regner seg som en del av forsamlingen selv. Vi har nok mye likhet med veldig tradisjonell pinsebevegelse, men har høyst ulikt syn på to vesenlige ting: Tungetale og Åndsdåp. Dessuten har vi et prinsipp (som DFEF, pinsebevegelsens "tvilling" må jeg vel kunne si) om ikke å ha medlemsskap og medlemmer, vi liker ikke generell "organisering" av Guds forsamling. I tillegg har nok også våre møter mer preg av "bedehuskultur" enn av "pinsekultur", men slikt er jo bare menneskelige tradisjoner og uvesentlig utover det.

Jeg tror også vi tenker ganske likt "i prinsipp" selv om de ytre rammene er ganskel ulike. Slik må det jo være i et land som Norge, og jeg sier ikke at "jeg har mer rett enn deg" av den grunn! Du/dere kan f eks ha veldig god nytte av SFO (får inntrykk av du selv synes det...), for oss og våre ytre rammer ville det vært toppmålet på korttenkthet å ha yngstejenta i SFO. Dessuten foregår alt interessant her etter middag, (kan jo ikke annet med frivillige ledere som selv går på arbeid) SFO er oppbevaringsplass for et par barn hvor andre løsninger ikke er funnet (dersom SFO da framdeles eksisterer på skolen, har skolen 40 - 50 elever er nemlig ikke slikt gitt...). Med en del bønder, og et samfunn hvor "alle kjenner alle" ordner man barnepass etter skoletid på privat vis... Hverdagslogistikken for oss er ingen utfordring, det har jeg gått mer inn på i et annet innlegg, og jeg gjentar meg ikke - ingen har klaget på korte innlegg fra meg likevel. :)

PC-spørsmålet har jeg kommentert litt mer i forrige innlegg jeg skrev. Jeg kan ellers gjerne ta en debatt rundt dette, men da på en egen tråd der den hører hjemme, på "Data, spill, etc" Og, please: Ikke nå! Ikke fordi spørsmålet er uviktig, men fordi det har jeg rett og slett ikke tid til å prioritere nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du nøyere etter vil du se at et mønster her går mye igjen. Jeg blir skarp i kanten når jeg opplever jeg blir feilsitert og tillagt meninger jeg ikke har

Ja, det er vel igrunnen det jeg har lagt merke til også, og forstår det veldig godt :-)

MEN: jeg tror mye av grunnen til at du blir feilsitert og tillagt meninger til en viss grad skyldes at du i enkelte svar og uttalelser kan ha noe med at du gjerne ordlegger deg litt på denne måten:

Du/dere kan f eks ha veldig god nytte av SFO (får inntrykk av du selv synes det...), for oss og våre ytre rammer ville det vært toppmålet på korttenkthet å ha yngstejenta i SFO. Dessuten foregår alt interessant her etter middag, (kan jo ikke annet med frivillige ledere som selv går på arbeid) SFO er oppbevaringsplass for et par barn hvor andre løsninger ikke er funnet (dersom SFO da framdeles eksisterer på skolen, har skolen 40 - 50 elever er nemlig ikke slikt gitt...). Med en del bønder, og et samfunn hvor "alle kjenner alle" ordner man barnepass etter skoletid på privat vis...

Det jeg har uthevet leser jeg som litt ovenfra og ned kommentar. For meg som ikke kjenner deg gir du et ørlite inntrykk av at du vantro sitter å rister på hodet av at jeg bruker SFO for mine barn som jeg gjør. Lignende kommentarer og svar har du kommet med tidligere i tråden, og det er ikke bare du som får pigger ute når du føler deg en smule angrepet eller misforstått. Andre liker heller ikke det...

Vel, nok om det. Er ikke meningen å ødelegge tråden med flisespikking og kverulering ;-)

Synes som sagt at fritiden til dine barn ser veldig fin ut, og i dine sko hadde jeg kanskje landet på det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Ungene dine får ikke drive med dans av religiøse årsaker? Hva er ureligiøst med dans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest småprovosert gje

Jeg har ei datter på 13 som har danset klassisk ballett ved et velrenomert ballettsenter siden hun var 3..... Hun har et utrolig talent, og pedagogene mener hun vil nå langt. De snakker om å søke henne inn ved Royal Ballett School når hun blir litt eldre. Hun har tatt internasjonale eksamener med toppkarakterer siden hun var fem...

Men i følge deg så er det syndig da? Av relligiøse årsaker?

Til opplysning så er jeg medlem i den norske statskirke og anser meg selv som personlig kristen. Mannen min er medlem i pinsemenigheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Ungene dine får ikke drive med dans av religiøse årsaker? Hva er ureligiøst med dans?

Jeg vil ikke svare for trådstarter, men jeg kan fortelle om mine erfaringer.

I mange kristne miljøer er dans syndig.

Den ene forklaringen er (i følge min oldefar som var lekpredikant) at dans etter "dansen rundt gullkalven" (Les 2. mosebok, kap 32)ble assosiert med avgudsdyrkelse, der menneskene hengir seg til kjødelige og verdslige verdier.

Musikk skulle være oppbyggelig, og ikke verdslig.

Andre kristne miljøer har andre forklaringer på hvorfor dans er syndig, men vanligvis (ikke alltid) dreier det seg om å hengi seg til kjødelige lyster, eller evt å pirre det motsatte kjønn med utfordrende bevegelser.

Jeg sier IKKE at dette er forklaringen i trådstarters tilfelle, men dette var årsaken til at jeg ikke fikk danse før jeg ble gammel nok til å velge selv.

En liten historie rundt dette med dans.

Vi hadde en fantastisk sogneprest.

Hun døpte barn av enslige mødre, hun viet fraskilte, og det verste av alt, hun likte å danse gammeldans og swing.

De "rett-troende" reiste 4 timer, inkludert 3 ferger, for å ta nattverd, døpe sine barn, og gifte seg, fordi en så syndig prest kunne ikke foreta slike hellige ritualer.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Barnehager er for folk som ikke gidder å oppdra barna sine, det er korttenkt å bruke Sfo. Barna kan ikke sparke fotball, spille i korps, danse, ake snowboard osv. Helt vanlige ting som vanlige mennesker gjør. For en innstilling TS har. Skjønner ikke hvorfor du legger ut så mange spørsmål her på forumet, vi er da bare helt vanlige, syndige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

De forklaringene dere kommer med rundt dans er helt syykt.

I bibelen står det at det er greit å selge din egen datter som slave, man gjør da ikke det? Eller det står også at har man sex med en kvinne med mensen skal man bli tatt livet av- det skjer ikke.

At dans= sex, man har da knapt å¨seg klær i svømming, men det er visst greit, hvis jeg skal bruke den argumentasjons teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

I bibelen står det at det er greit å selge din egen datter som slave, man gjør da ikke det? Eller det står også at har man sex med en kvinne med mensen skal man bli tatt livet av- det skjer ikke.

At dans= sex, man har da knapt å¨seg klær i svømming, men det er visst greit, hvis jeg skal bruke den argumentasjons teknikken.

Jeg skrev ikke at dette var min mening, jeg skrev at dette var vanlig i mange kristne miljøer, og også at det var begrunnelsen jeg fikk da jeg ble nektet av oldefar å danse. Stor forskjell... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er for kontrollerende når det gjelder barnas aktiviteter. Jeg synes at barn, så langt det går, bør få velge sine interesser/fritidsaktiviteter. Er definitivt IKKE tilhenger av noen ja-liste og nei-liste. Og dette med at dans=synd trodde jeg faktisk hadde avgått ved døden på mine besteforeldres barndomstid.

Ellers er jeg ikke enig med dine tanker om barnehage og SFO.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du må huske at man skiller mellom lover/regler fra gamle og nye testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Garanterer ikke at jeg får hele "nei-lista" med nå, men jeg skal ta det jeg husker (og er noe uteglømt er det helt ubevisst!): Dans (av religiøse årsaker), det lokale fotballaget (pga en del holdninger som rår her, og generelt dårlig ledelse), en del aktiviteter som vi anser som for riskofylte som f eks skateboard og snowboard (og for så vidt også rulleskøyter, men akkurat det er høyst stedsbetinget, med vårt terreng og våre veier er det helt uegnet, når vi er hos venner i Danmark er de praktiske omgivelsene helt andre og aktiviteten fin), en ungdomsklubb i kommunesentrum (pga etiske holdninger og at det f eks forekommer alkoholbruk like utenfor uten at lederne griper inn fordi det "er ikke deres bord" når det skjer (av medlemmer) utenfor inngangsdøra...

dans som er så bra for kordinasjoner osv.danse trenger ikke være sexuelt selv om det er dans

ang skateboard osv. det er farlig å krysse en gate også.

jeg blir litt lei meg når jeg leser barn ikke kan vokse opp uten strenge relgiøse regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Ønsker du en debatt rundt religion tar vi det på religionsdebatten. Og vær klar over at jeg ønsker det ikke akkurat nå. Ikke fordi jeg ser på det som noe problem, men fordi jeg pt har andre ting jeg synes er viktigere å debattere. Så foreløpig er det bare å respektere AT det er vårt standpunkt. Enhver står fullstendig fritt til å være enig eller dypt uenig, det vil neppe forandre vårt standpunkt her. Og jeg minner også om at HI her var rundt mengden fritidsaktiviteter, ikke rundt vår tro og livssyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ønsker du en debatt rundt religion tar vi det på religionsdebatten. Og vær klar over at jeg ønsker det ikke akkurat nå. Ikke fordi jeg ser på det som noe problem, men fordi jeg pt har andre ting jeg synes er viktigere å debattere. Så foreløpig er det bare å respektere AT det er vårt standpunkt. Enhver står fullstendig fritt til å være enig eller dypt uenig, det vil neppe forandre vårt standpunkt her. Og jeg minner også om at HI her var rundt mengden fritidsaktiviteter, ikke rundt vår tro og livssyn!

beklager men du har mista min respekt..så nei . du gidder jo ALDRI å svare på det folk spør om. trenger ikke lage en stor relgions debatt om ett enkelt spm, men for deg er tydeligvis alt vannskelig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vito - nr to

Ja, det er vel igrunnen det jeg har lagt merke til også, og forstår det veldig godt :-)

MEN: jeg tror mye av grunnen til at du blir feilsitert og tillagt meninger til en viss grad skyldes at du i enkelte svar og uttalelser kan ha noe med at du gjerne ordlegger deg litt på denne måten:

Det jeg har uthevet leser jeg som litt ovenfra og ned kommentar. For meg som ikke kjenner deg gir du et ørlite inntrykk av at du vantro sitter å rister på hodet av at jeg bruker SFO for mine barn som jeg gjør. Lignende kommentarer og svar har du kommet med tidligere i tråden, og det er ikke bare du som får pigger ute når du føler deg en smule angrepet eller misforstått. Andre liker heller ikke det...

Vel, nok om det. Er ikke meningen å ødelegge tråden med flisespikking og kverulering ;-)

Synes som sagt at fritiden til dine barn ser veldig fin ut, og i dine sko hadde jeg kanskje landet på det samme selv.

For ordens skyld, Disturbed: Jeg rister ikke på hodet over at DU bruker SFO. Jeg rister på hodet over at VI, i vår situasjon, skulle brukt SFO! Men ytre omgivelser er altså forskjellig, derfor blir valg forskjellig, uten at noen er mer generelt "rett" enn det andre av den grunn.

Jeg har absolutt forståelse for at andre heller ikke liker verken å bli angrepet eller misforstått. Men det er viktig å lese HVA jeg skriver, ikke hva man TROR jeg skriver. Det finnes unntak, men normalt er ordene mine nøye gjennomtenkt for å være mest mulig presise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men det er viktig å lese HVA jeg skriver, ikke hva man TROR jeg skriver.

Bør ikke det også gjelde andre veien?

Eller gjelder en regel for deg, og andre regler for alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bør ikke det også gjelde andre veien?

Eller gjelder en regel for deg, og andre regler for alle andre?

Tydeligvis ikke :)

mye dobbelt moral ute og går. hun vil være mest mulig anonym, men andre skal ikke få lov å kalle seg anonym

andre må forstå alt hun sier, men å lese hva andre skriver på best måte trenger hun ikke

alle må respektere henne, men hun kan ikke respektere at andre har andre syn enn henne uten at hun tar det som en grov fornærmelse på relgionen hennes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

beklager men du har mista min respekt..så nei . du gidder jo ALDRI å svare på det folk spør om. trenger ikke lage en stor relgions debatt om ett enkelt spm, men for deg er tydeligvis alt vannskelig å svare på.

Jeg svarer på det folk spør om. Å si noe annet er enten et tegn på manglende leseferdighet eller manglende vilje til å lese.

Jeg svarer IKKE på alt folk spør om. Bare når:

a) Det som det er spurt om har relevans for tråden eller jeg selv finner temaet interessant.

b) Vedkommende som spør FØRST har besvart mitt spørsmål på en skikkelig måte. Jeg spurte nemlig først!

c) Vedkommene opptrer på en måte jeg oppfatter som i tråd med alminnelig høflighet. Å være anonym er i mine øyne en sterk antydning om at man ikke har tenkt å gjøre det, med mindre svaret er 100 % saklig!

At man stiller spørsmål som anonym er en meget god måte IKKE å få svar på. Og noter deg: Et manglende svar kan også MEGET VEL være et uttrykk for min dypeste forakt for det innlegget hvor det ble spurt om noe i. Men det kan altså være både pga a), b) og c) at jeg ikke har svart.

Like mye som andre avgjør når DE vil svare, avgjør JEG når jeg vel svare. Helt suverent! Jeg kan ikke se at jeg har påtatt meg noen svarplikt på likt og ulikt som jeg selv oppfatter som irrelevant i forhold til HI eller nonsens! Heller ikke ser jeg noen grunn til å svare dem som ikke viser såpass høflighet at de selv oppfyller b) før de ber om svar på noe. Og husk: Det er JEG som avgjør hva "skikkelig måte" er før jeg svarer!

Ellers: Jeg anser debatten på denne tråden som avsluttet fra min side nå. En god debatt har nemlig også en ende, etterpå blir den en krangel. Jeg gjør mitt beste for ikke å delta i krangler, til det er livet for kort! Så derfor:

Takk for konstruktive svar. Enhver står fritt til å diskutere videre, men jeg har alså forlatt tråden straks dette innlegget er over, så å spørre meg om noe videre på tråden er det samme som å prøve å spørre en fraværende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...