Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Vurderer å prøve og få med meg en venninne på selvforsvarskurs i Oslo, både for å lære litt teknikker og for å få opp selvtilliten hennes på det å gå alene ute. Har ikke hørt med henne ennå, men regner med at det er viktig at det kun er for jenter/kvinner. Har prøvd å google litt, men jeg har kun funnet kurs andre steder enn i Oslo, eller kurs som er ferdig nå. Noen som kan komme med noen tips til hvor slike kurs holdes? Og hva pleier det å koste, egentlig?
Wiggins Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Vurderer å prøve og få med meg en venninne på selvforsvarskurs i Oslo, både for å lære litt teknikker og for å få opp selvtilliten hennes på det å gå alene ute. Har ikke hørt med henne ennå, men regner med at det er viktig at det kun er for jenter/kvinner. Har prøvd å google litt, men jeg har kun funnet kurs andre steder enn i Oslo, eller kurs som er ferdig nå. Noen som kan komme med noen tips til hvor slike kurs holdes? Og hva pleier det å koste, egentlig? SiO (Studentsamskipnaden) har selvforsvarskurs for kvinner på vår- og høstsemesteret. Det kostet i våres kr 375, i tillegg må du ha adgangskort. Adgangskortet koster kr 1200 for studenter i halvåret, og 2500 for ikke-studenter. Jeg vil da tro at det er flere steder enn dette som arrangerer selvforsvarskurs for kvinner i Oslo, men kanskje ikke akkurat på denne tiden av året, det blir nok først i august eller september at slikt starter opp igjen. Ellers så går det jo an å begynne med vanlig kampsport, f. eks. karate eller kung fu. Forskjellen er nok at selvforsvarskurs for kvinner er tilpasset at kvinner som regel er mindre og svakere enn menn, og lærer bort teknikker for å gjøre maksimal skade med minimal innsats. Det er allikevel ikke dumt å begynne på et vanlig kampsportkurs, det er god trening og gir kroppsbeherskelse. Det som kan være farlig er hvis man tror man er verdensmester når man har lært seg noen teknikker. Mange av teknikkene i forskjellige kampsporter forutsetter at man ikke er så veldig mye mindre og svakere enn motstanderen. Hvis du er 160 cm høy kan du ikke regne med å slå ut en mann som er 190 cm høy og kraftig med en ren knockout, for å sette det litt på spissen. Da jeg var liten og leste Donald var det av og til en historie der Dolly eller Minni gikk på selvforsvarskurs en kveld, og deretter banket opp en hel gjeng med store stygge overfallsmenn. Det tok ikke så lang tid før jeg skjønte at det ikke ville fungert i virkeligheten.
Leifr Skrevet 5. mai 2010 #3 Skrevet 5. mai 2010 (endret) Tror den beste strategien for en kvinne ville være å drive med en eller annen kampsport/kampkunst hvor man sparrer ofte og mye, og hvor sparringpartnerne ofte er større og sterkere enn en selv. Judo eller BJJ ville passe særdeles bra. Dvs. den aller beste strategien ville vel egentlig være å aldri gå noe sted alene eller ubevæpnet. Endret 5. mai 2010 av Leifr
Wiggins Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Tror den beste strategien for en kvinne ville være å drive med en eller annen kampsport/kampkunst hvor man sparrer ofte og mye, og hvor sparringpartnerne ofte er større og sterkere enn en selv. Judo eller BJJ ville passe særdeles bra. Dvs. den aller beste strategien ville vel egentlig være å aldri gå noe sted alene eller ubevæpnet. Nå er det slik at de som er mest utsatt for vold i Norge er menn, særlig de yngre. Det skyldes nok, som så mye annet av det dumme menn gjør, testostoron. En beruset mann i Oslo en lørdagskveld har myyyye større risiko for å bli innblandet i vold og skadet enn en edru kvinne, men hvem er mest redd for det? Vanligvis er kvinner mer redde. Jeg fant i farta ingen statistikk på sammenhengen mellom bevæpning og risiko for vold i Norge, men jeg har sett flere statistikker fra USA som viser at sjansen for å bli skadet eller drept øker betydelig hvis man bærer pistol. Så vil jeg spekulere litt: Hvis man går rundt bevæpnet føler man seg kanskje litt mer som verdensmester og tør ta flere sjanser. Dessuten, hvis man da kommer i en konflikt, er tenningen og risikoen mye større allerede fra start av hvis det er våpen inne i bildet enn hvis partene kun er væpnet med knyttnever. Nei, det er ikke noe sjakktrekk å gå bevæpnet. Jeg har bodd i Oslo i mange år, men aldri vært i noen tilspisset situasjon. Det skyldes at jeg aldri drikker meg fra sans og samling, og at jeg prøver å ikke gjøre Utrolig Dumme Ting, slik mange fulle folk gjør.
frøkenM Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Hei Vis du fortsatt er intresert i selvforsvarskurs, så kan du gå inn på www.selvforsvarskurs.com der vet jeg at det ligger en link til kurs for kvinner å det er ikke så dyrt der heller.
Inx Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Har trent krav maga i endel år nå, vi kjører kurs som er rene kvinne kurs (med mannlige innstruktører og markører . Kan absolutt anbefales om man ikke "tørr" å prøve seg sammen med mennene. Pensumet er også noe anderledes selvsagt (mer komprimert og litt andre teknikker), men grunnteknikkene er de samme og over tid vil du lære mer på "hovedtreningene". Vil også påstå at mengden du sparrer med menn vil være uvurderlig i en situasjon hvor du må forsvare deg mot en mann.
Pingting Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Jeg skulle også til å foreslå Krav Maga (har nettopp begynt med det selv). Morsomt, variert og veldig nyttig. For meg var det faktisk viktig å ikke velge et kurs bare for jenter både fordi jeg synes det er greit å ha et sammenligningsgrunnlag, og fordi... jeg ville Vet ikke hvordan det er ved de kursene som bare er for jenter, men der jeg trener koster det 2500,- i halvåret, pluss an man må ut med litt til utstyr (tannbeskytter, susp, sko, armbeskyttere og senere leggbeskyttere og boksehansker). Så langt synes jeg det virker som om det er verdt pengene - gode lokaler, superflinke instruktører osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå