Gå til innhold

fortelle om sos..

Fremhevede innlegg

Gjest bekymret!!
Skrevet

Hei! Når dere holder på med en person, hvor mye pleier dere å fortelle om seksuell histore etc?

Holder nemlig nå på med en gutt jeg liker veldig godt, og var hos gynekolog for å sjekke meg.. Hun sa jeg kanskje hadde

kondylomer, og penslet den ene "nuppen". Hun sa det ikke var noe å bekymre seg for, og å bruke kondom med nye partnere..

Nå har det seg sånn, at jeg allerede har hatt (ubeskyttet) sex med denne personen jeg holder på med.

Er det nødvendig å fortelle om dette?? Er redd for å allerede ha smittet han =s

Hovedgrunnen til at jeg vil holde det for meg selv er at jeg er redd for at han skal bli sint/ville ha meg lengre. Er dessuten flaut =(

Og hvordan eventuelt gå fram når man forteller slike ting? Vil gjerne høre erfaringer =)

Videoannonse
Annonse
Gjest yojo
Skrevet

Ville nok sagt det til han. Si at du har vært hos legen, og at der ble det oppdaget....

Dårlig gjot å ikke si noe ;)

Gjest gjest
Skrevet

Er en ikke pliktig til å si fra om seksuelle overførbare sykdommer? Innbiller meg å ha lest at en kan bli straffet for det hvis en ikke sier ifra og med viten og vilje overfører det til en annen.

Gjest yojo
Skrevet

Jo, du er pliktig til å si fra :)

(Straff rundt dette vet jeg ikke noe om)

Gjest jenta
Skrevet

who knows, kanskje det var han som smittet deg?

Hadde gjort det, i tilfelle dere begge kan overføre dette til andre hvis dette er smittsomt

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, du er pliktig til å si fra :)

(Straff rundt dette vet jeg ikke noe om)

Det er ikke pliktig å si ifra om kjønnsvorter.

Det er forkjølelsen blant kjønnssykdommer, et veldig høyt antall (har lest 90% av alle som har hatt mer enn 3 partnere) går rundt med viruset i seg. Ikke så mange som har utbrudd da, og det er dessuten ved utbrudd det er mest smittsomt.

Forstår at det er pinlig, men siden du har utbrudd og har oppdaget det så ville jeg sagt det til han. Om du er midt i et utbrudd og må drive og pensle og kanskje til og med får et par til (de kommer sjelden alene..) så er det kanskje vanskelig å holde skjult uansett. Jeg vet ikke hvordan han vil reagere, men du bør vel få et lite pluss for å i hvert fall ha vært ærlig. Han har tydeligvis ubeskyttet sex selv, så han kan ikke akkurat dømme deg. Slik kan skje alle. Til og med de som bruker kondom (det smitter ved hudkontakt, så kondom er langt i fra 100% akkurat der).

Selv så fikk jeg utbrudd i en sexløs periode, og gikk uten sex i ett år pga det. Men man kan ikke la det hemme seg resten av livet. Når det er et halvt år siden sist utbrudd så er man visst sannsynligvis smittefri - men ingenting er 100% med dette viruset. Uansett så har jeg valgt å ikke fortelle det til noen, så jeg skal ikke stå på en høy hest og si at du må gjøre det akkurat. Som sagt så er det få som får utbrudd, mulig han til og med har det fra før - og uansett meget mulig at han går gjennom resten av livet uten å se en kjønnsvorte. Men det kan jo være fint å være obs på det, i tilfelle det skulle skje han også.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan i himmelens navn og rike kan legen antyde at det ikke smitter bare du bruker kondom?

Men si det til han. I seneste laget når han sannsynligvis allerede er smittet, men han har rett på å få vite.

Skrevet

Si det til han. Han har faktisk rett til å vite det.

Gjest gjest
Skrevet

Det er folk som har blitt rettslig straffet for med viten å vilje har smittet andre med HIV, dvs unnlatt og fortelle om det, og ikke brukt kondom.

Så jo; en kan bli straffet.

Dog; nå er jo ikke kjønnsvorter like alvorlig som HIV og Herpers da!

Jeg ville sagt fra.

Gjest bekymret!!
Skrevet

Det er ikke pliktig å si ifra om kjønnsvorter.

Det er forkjølelsen blant kjønnssykdommer, et veldig høyt antall (har lest 90% av alle som har hatt mer enn 3 partnere) går rundt med viruset i seg. Ikke så mange som har utbrudd da, og det er dessuten ved utbrudd det er mest smittsomt.

Forstår at det er pinlig, men siden du har utbrudd og har oppdaget det så ville jeg sagt det til han. Om du er midt i et utbrudd og må drive og pensle og kanskje til og med får et par til (de kommer sjelden alene..) så er det kanskje vanskelig å holde skjult uansett. Jeg vet ikke hvordan han vil reagere, men du bør vel få et lite pluss for å i hvert fall ha vært ærlig. Han har tydeligvis ubeskyttet sex selv, så han kan ikke akkurat dømme deg. Slik kan skje alle. Til og med de som bruker kondom (det smitter ved hudkontakt, så kondom er langt i fra 100% akkurat der).

Selv så fikk jeg utbrudd i en sexløs periode, og gikk uten sex i ett år pga det. Men man kan ikke la det hemme seg resten av livet. Når det er et halvt år siden sist utbrudd så er man visst sannsynligvis smittefri - men ingenting er 100% med dette viruset. Uansett så har jeg valgt å ikke fortelle det til noen, så jeg skal ikke stå på en høy hest og si at du må gjøre det akkurat. Som sagt så er det få som får utbrudd, mulig han til og med har det fra før - og uansett meget mulig at han går gjennom resten av livet uten å se en kjønnsvorte. Men det kan jo være fint å være obs på det, i tilfelle det skulle skje han også.

Hei! Takk for svar, føler meg litt bedre nå. Skal prøve å manne meg opp å si det, er jo ikke fysisk til plage, er jo helst psykisk for meg hvertfall. Går å tenker på det hele tiden, seriøst nedfor nå =( Vil ikke være singel resten av livet/ikke ha et sexliv. Selv ville jeg ikke ha holdt på med en person med denne sykdommen, men når man får det selv settes jo et nytt perspektiv på ting... Men statistikken tilsier jo at dette er veldig vanlig, så kanskje jeg bør slappe litt av.. Som du sa godt mulig han har viruset også, da han har hatt en del flere sexpartnere enn det jeg har hatt. Summer seg vel uansettt opp til at det eneste RETTE er å si det, (og riskikere å stå der alene =/)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...