Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Hei. Jeg har fått sommerjobb og skal jobbe med en dame med downs. Hun trenger hjelp til å dusje. Jeg vet at dette sikkert kommer til å gå kjempefint og ingen problem, men jeg har aldri jobba med psykisk utv.hemma før. Derfor lurer jeg på - hvordan gjør man det? Jeg er kjemperedd for å "gjøre overtramp" mot henne, og få henne til å føle seg dårlig. Bruker dere en vaskeklut når dere vasker folk, eller noe annet? Dere har vel ikke på hansker? Hilsen meg.
Berentsens Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Det første du gjør er å få oversikt. Hvordan bruker hun å ha det? Pleier hun å vaske seg selv, eller trenger hun hjelp. Spør henne om hvordan hun vil gjøre det. Man bruker vanligvis kun hansker når det kommer til intimvasken. Vaskeklut er jo en fin ting å ha. Regner med at du skal få opplæring, der kan du spør om alt du lurer på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Bare å spørre henne hva slags hjelp hun ønsker. Og på forhånd får du jo også opplæring. Jeg bruker alltid hansker når jeg dusker andre.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 jeg regner med at du får opplæring i dette ? viss ikke er det bare å spør
-Fisken- Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Som de andre over her også skriver, hvis du lurer på noe, spør henne. De fleste med downs har faste rutiner på ting, som de er opptatt av å følge, f.eks klut foran øynene, shampo to ganger osv. Flere av de jeg jobber med vasker seg nedentil selv, men får hjelp til håret, andre trenger hjelp til alt. Men ikke bekymre deg, det er ikke noe problem i det hele tatt, bare vær flink til å spørre
estrella Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Det varierer jo fra person til person. Alle med Down Syndrom er forskjellige, noen klarer det meste selv, mens andre trenger mer hjelp. Noen holder det med muntlig veiledning, dvs at du bare er tilstede og minner henne på at hun må vaske hele kroppen med såpe og bruke shampo i håret. Andre kan det hende du må hjelpe litt mer. Du vil nok få opplæring i det Dessuten, husk å prat. Å prate med henne på hennes nivå gjør det hele lettere (Og vi bruker ALLTID hansker)
Djungelvrål Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Du får sikkert opplæring, kan love deg at den dusjen kommer til å bli det letteste du gjør i forhold til andre ting. Grensesetting mm. Ikke sikkert du skal hjelpe henne så mye heller, kanskje det bare er tilrettelegging som trengs. De med downs er ofte veldig flinke og gjør mye selv. Bruker alltid hansker under hele dusjen. Fordi det er vanskelig å ta de på halveis i dusjen med våte hender når det er nedentilvask. Overtramp skjer men det er for brukerens beste. Hadde en multihanikappet jente som dusjet hver morgen før jobb, hun hylte gjennom hele prosessen så mye at vi måtte bruke ørepropper, og føning var værst, da kastet hun på hodet og dyttet føneren bort konstant. Men kunne ikke sende jenta ut i kulda på vinteren med klissvått hår.
Caramello Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Selv jobber jeg med psykisk utviklingshemmede, men ang. det med dusjsituasjonen, er det individuelt. Noen trenger hjelp til absolutt alt, mens andre kan greie det meste fint selv - kun trenge tilrettelegging Selv bruker jeg hansker når jeg dusjer folk. Vaskeklut er også en kjekk ting å ha Men regner med at du får opplæring før du starter
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 De aller fleste med downs er ganske oppegående og vansker seg stort sett selv. De kan behøve litt veiledning i forhold til hvor de trenger mer såpe, mer vann, kanskje litt hjelp til å skylle håret etc. Jeg har aldri møtt en som fysisk har hatt behov for hjelp til annet enn å få shamopen skikkelig bak i håret. Men du får opplæring, spørr de andre ansatte det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Jeg var med ei heil helg bare som ekstravakt og fulgte etter de andre for å se hvordan de gjorde det. Da fikk jeg med meg både morgenstell og kveldsstell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå