Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Det er mange lekeplasser i nærområdet vårt, og alle tilhører et eller annet borettslag. Vi bor ikke selv i noe borettslag, så har i utgangspunktet ikke noe med disse lekeplassene, men jeg lurer på om det regnes som greit å bruke dem likevel? Det blir litt mer spennende enn bare lekeapparatene i hagen, men har jo ikke lyst til å gjøre noe galt.
Nimorna Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Jeg har aldri sett på det som galt, det er vel heller ingen som vet at du ikke hører til lekeplassen? Jeg aner i hvert fall ikke hvem som hører til lekeplassen rett utenfor hagen min. :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Nei, det er vel ikke så lett å vite sånt kanskje. Det ene borettslaget er stort, så jeg regner ikke med de har peiling på hvem som bor der eller ikke. Den nærmeste lekeplassen (som da også er den enkleste å bruke for oss) tilhører imidlertid et ganske lite borettslag, tror det er kanskje 7-8 hus, så det blir kanskje mer synlig. Ville bare føles litt flaut hvis jeg traff på noen som kom med barnet sitt for å leke og mens vi blir kjent spør de hvilket hus jeg bor i, og så bor jeg ikke der i det hele tatt. Da hadde det vært greit å vite om jeg burde skamme meg, eller om det sees på som greit at lekeplassene er til fri bruk for alle som ønsker selv om det var borettslaget som bygget den.
Gjest brutal_mann Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Lekeplasser i borettslag er lekeplasser på deling. Bruk dem. Når ble folk så kipe at de nektet andre en de som bodde i boretslaget å leke på lekeplassen?
Anonymica Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Det går jo også ann å spørre om det er greit hvis du skulle møte noen som bor i det borettslaget. Det må være et temmelig spesielt borettslag dersom de skulle si nei.
Hapzen Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Vi hadde en gigantisk lekeplass i gamle borettslaget mitt som var kjempepopulær, det var type borettslag der alle kjente alle. Men det var INGEN (verken eldre eller yngre) som hadde noe imot at andre brukte den, tvert imot, de synes det var kjekt at barna fikk bli kjent med andre barn. Jeg tviler veldig sterkt på at noen har noen innvendinger på dette, selv føler jeg at lekeplasser er åpen for alle =) Endret 3. mai 2010 av Hapzen
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Takk for svar. Da skal vi fortsette å bruke lekeplassene.
Nimorna Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Det går jo også ann å spørre om det er greit hvis du skulle møte noen som bor i det borettslaget. Det må være et temmelig spesielt borettslag dersom de skulle si nei. Jeg ville ikke ha spurt en gang; det kan jo være man tilfeldigvis treffer på nabolagets trollkjerring, som er selvutnevnt sjef og som ser en gyllen sjanse til å herske litt. :gjeiper: Satt veldig på spissen, men om man overhodet skulle spørre ville jeg gått til styret.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Vi brukte alltid lekeplassene til borettslaget da jeg vokste opp, selv om vi var en av få husstander som ikke hørte til det er riktignok endel år siden, men likevel. Ofte lekte vi jo sammen med andre barn som hørte til borettslaget, men det var helt ok uansett. Når foreldrene mine er barnevakt for barnebarnet har de også brukt lekeplassen, som forøvrig ligger rett ved en skole og sikkert blir brukt endel av skoleelever også. Mulig det varierer litt rundt om kring, men det er vel stort sett sånn at det er positivt at slike plasser blir møteteder for fler enn en bestemt, kanskje liten, gruppe barn.
Sasha Sasha Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Det er mange lekeplasser i nærområdet vårt, og alle tilhører et eller annet borettslag. Vi bor ikke selv i noe borettslag, så har i utgangspunktet ikke noe med disse lekeplassene, men jeg lurer på om det regnes som greit å bruke dem likevel? Det blir litt mer spennende enn bare lekeapparatene i hagen, men har jo ikke lyst til å gjøre noe galt. I nabolaget mitt bilr folk sure om noen som ikke hører til nabolaget feks sklir på sklia, disser eller hopper på trampolinen. Et skikkelig problem egentlig fordi jeg bor der på en måte selv fordi jeg er ofte hjemme i ferier når jeg ikke studerer. Familine min har jo også "betalt" for lekeplassen enda vi "barna" i huset er jo store så vi benytter oss ikke av lekeplassen. Men vi har jo tenkt at om vi for en gang skyld har besøk av søskenbarna sine unger kan de få benytte seg av lekeplassen. Men det er ikke så lett eller greit Og ikke er det så hyggelig heller. Skikkelig skjennepreik får de da, husker da jeg var lita også kunne ikke leke på lekeplassen når jeg fikk besøk da ble de sinte da. Eller så mente jo mange foreldre at jeg var jeg for gammel til å hoppe på trampoline når jeg var sånn 11-12 år. Men min familie hadde jo også betalt ganske mye for lekeplassen med sandkasse og klatrestativ sklie og disse osv og trampolinen var jo ment for de eldre barna. En del som skal trampe vei for dine unger på lekeplassen "Lise burde få hoppe lenger for hun er bare 5 år" "Dere er for gamle for å hoppe" "nei 3 åringer er for små de klarer jo ikke og hoppe" "Om dere skal hoppe så lavt kand dere liksågjerne hoppe på bakken "av trampolina dere du er for gammel roper det fra vinduet når når naboen vår på 14 fant ut at han ut at han skulle ta en salto" osv osv Selv synes jeg det burde være greit og bruke et annet boretslag sin lekeplass selv om en ikke bor der. Unger synes jo det er kjempegøy og spennende med nye lekeplasser det husker hvertfall jeg at jeg syntes når jeg var 3-4 år. Om noen spør om du bor der synes jeg du burde si noe sånt som at det er så fint å gå tur i området og dere blir fristet til å stikke innom lekeplassen. Om noen blir sure synes jeg ikke du skal ta det til deg for det er virkelig smålig synes jeg da. Så synes jeg det er rart også fordi hadde jeg hatt unger selv hadde jeg syntes det hadde vært gøy med nye mennesker på lekeplassen, de kunne kanskje blitt venner med mine barn også slik tenker hvertfall jeg. Lekestativene er der for å brukes av alle mener jeg. Endret 3. mai 2010 av Ida Eirin
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Folk som bor i et boretslag har vel ingenting med å jage andre vekk, eller? Det må vel i såfall være de i styreret sine jobb, og ikke vanlige beboere. Selv hadde jeg ikke spurt. Å spørre om noe slikt ville ikke en gang vært i mine tanker. Har selv bodd i boretslag da jeg var lita og der fløy vi fra ene boretslag til andre og lekte. Hørte ingen klage på det.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Vi bor i et lite sameie midt i sentrum av Oslo. Det er ingen lekeplasser i umiddelbar nærhet, noe som har gjort at de få sameierne har spart opp og investert i en liten lekeplass til de få barna som bor her. Da det ikke er mange lekeplasser i nærheten har vi fått problemer med at "våre" barn ikke får lekt fordi andres barn benytter lekeplassen. Noe som selvfølgelig ikke er ønskelig. Sameierne har trådt inn med ganske mange tusen pr leilighet, og vi har nå måttet se oss nødt til å spørre de som benytter lekeplassen om hvilken oppgang hos oss de bor i. Bor de ikke hos oss, besøker noen av våre sameiere eller leker med barn fra vårt sameie, må vi be de gå. Selvfølgelig er det ikke noen ideell situasjon, men slik har det blitt her. En annen ting er de strenge HMS-reglene som gjelder for lekeplassen. Vi som sameie er ansvarlig for alle skader som måtte oppstå på lekeplassen, og det ansvaret ønsker vi følgelig ikke å ta på oss for barn som ikke hører hjemme her. Håper det ga en litt annen side av saken, uten å provosere noen? Det blir sikkert annerledes med store borettslag med svære lekeplasser..
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Dessverre er det ikke alle som er like glade for det, nei. I nabo-borettslaget vårt, er det en stor, flott lekeplass forebeholdt de som bor der. Det er satt opp store skilt som sier at den kun er for beboerne i NN borettslag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Vi har flere lekeplasser her borettslaget, og selvfølgelig får alle barn som bor her og ikke bor her leke så mye de vil. Makan til sure folk!
cogito Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Vårt burettslag har faktisk satt opp skilt på gjerdet til ballbingen, om at det kun er "lagets beboere" som får bruke den. Eg synst eigentleg det er ein litt uvennleg haldning. Men med det skiltet, veit iallfall folk utanfrå kva dei har å forholde seg til. Me bruker sjølv leikeplassar i andre burettslag i nærleiken, når me er ute og går tur. Så lenge det er ingen andre barn og leiker der når me kjem, og den ikkje er inngjerda, ser eg ikkje at det kan vere eitt problem.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 Jeg synes det er greit, og har selv gjort det med mine barn. Jeg ser imidlertid noen grunner som kan forandre mitt syn på saken, og det er f.eks. barn som går på selvstyr og som er ufine mot andre barn, eller gjør skade på lekeplassen. Eller at de barna som ikke tilhører borettslaget er så mange at de opptar for stor del av lekeplassen, slik at det ikke blir plass til de barna som tilhører lekeplassen. Jeg skiller også litt mellom lekeplasser som ser litt mer "offentlige" og større ut, og lekeplasser som ser litt mer "private" ut, der det ser ut til at 4-5 hus har gått sammen og spleist og lagt ned dugnadsarbeid. Men så lenge man ikke kommer i store grupper, og oppfører seg fint, så skulle det vel ikke plage noen vil jeg tro. Til gjest som nevner HMS, så vil jeg bare si noe vi ble opplyst om da vi laget lekeplass i vårt borettslag. Vår lekeplass lå på et friområde inne i et kommunalt byggefelt, og i utgangspunktet så har vi ikke anledning til å jage noen fra lekeplassen, med mindre de oppfører seg dårlig da. Vi fikk også opplyst at om noen ikke-tilhørende barn skadet seg og det viste seg at HMS regler ikke var fulgt ved oppbyggingen/vedlikehold av lekeplassen, kunne vi som var i "lekeplass-komiteen" bli stilt ansvarlig. Det kan man faktisk bli om noen skader seg i din egen hage også, men der har man jo mulighet til å jage bort unger som ikke hører til der. Så jeg tror det har litt å si hvor lekeplassen er plassert, f.eks. om det er i et komunalt område, om man har rett til å nekte noen å være der.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Her jeg bor er fire blokker bygget rundt en felles uteplass med bord/benker, plen og en liten lekeplass. Beboerne har betalt en god del for å få laget i stand dette fellesarealet, og da ønsker vi at det kun er beboerne + evt besøk hos beboerne som bruker denne plassen. Unger fører ofte med seg foreldre som skal sitte ned og drikke kaffe, lese avisen osv, og da tar de opp bord og benker mens ungene bruker lekeplassen. Veldig synd når de som bor her og har betalt for plassen, ikke får plass til å bruke den selv. Så her har vi også begynt å be folk om å gå. Det er forsåvidt ikke naturlig å komme inn på plassen vår heller, får det blir litt som en bakgård/felleshage der det er tydelig at dette er privat eller offentlig, men folk prøver seg jo. Der jeg bodde som barn var det laget en lekeplass for et stort borettslag i tilknytning til et offentlig friområde. Der var det akseptert at plassen ble brukt av alle, men der var også en del av lekestativene betalt av kommunen.
Krummelure Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Selvfølgelig kan du ta med barnet ditt på lekeplassen!! Du passer jo selv på barnet, og det vil få muligheten til å bli kjent med eller leke med barn i nærområdet!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Jeg er enig at det er litt "forskjell" på lekeplasser. Der jeg vokste opp (selveier, men nesten bare borettslag med rekkehus og tomannsboliger rundt) var og er det en stor lekeplass som borettslaget har betalt (muligens sponset av kommunen eller bydelen også) som er til fri benyttelse. Men det er også noen lekeapparater som ligger "i hagen" til et av borettslagene, og disse er det mindre naturlig å bruke for folk som ikke hører til/kjenner de som bor der. Da jeg var barn lekte jeg der, men jeg hadde ei venninne i en av de nærmeste leilighetene og vi kjente stort sett alle naboene. Hos oss var det ikke slik at det var masse folk fra andre områder som benyttet seg av apparatene, og selv nå når det er skole i nabolaget er det sjelden fullt der. Det er også svært lite ødeleggelser og hærverk. Om man opplever at det blir et problem skjønner jeg at man skilter osv, og mener også at man i hvert fall som voksen bør prøve å se an om det "passer seg" det aktuelle stedet - jeg ville f eks ikke gått inn i bakgårder og slikt. Men i utgangspunktet i rolige borettslag og områder synes jeg lekeplassene bør kunne brukes av andre også, fordi det blir et ganske kjipt og for barna og naboskapets del kunstig skille å nekte naboungene en mulighet til å bli kjent omtrent. Jeg forstår også at det er en investering for de som bor der, både i kroner og ofte dugnadstimer, samtidig bør en jo tenke at en kan få "merverdi" igjen av at det blir en sosial møteplass litt utover borettslagsnaboene (igjen selvsagt så lenge folk oppfører seg, rydder, ikke ødelegger). der jeg vokste opp hjalp også mine foreldre og andre som ikke hørte til i borettslaget til på dugnader, men den tiden er kanskje forbi, ikke vet jeg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2010 #20 Skrevet 4. mai 2010 Vi har en lekeplass rett utenfor på tunet hos oss. Det er mange unger her og vi vet veldig godt hvilke unger som bor hvor. (den oversikten får man som foreldre med barn i lekeplassalder) Her er det sånn at mange av barna legger igjen lekene sine som spader og bøtter og sånn - som da selvsagt alle som bruke rlekeplassen kan bruke. det som er kjipt er når det er besøkende fra andre steder, så tar de gjerne ting med seg, slenger alt utover uten å rydde opp etc. Her bor ikke bare folk med barn, så vi med små barn er ganske nøye på at det er ryddig slik at ikke de med barn stadig må vasse i plastleker og slikt. Ja, må kanskje regne med det, men nei, hvorfor må vi det? Jeg snakket gjentakende med noen litt større unger som stadig kom og herpet leker. De var for store til å sitte på små lekebiler etc. Jeg sa flere ganger at selvsagt fikk de gjerne leke der, mend e skulle rydde opp og bruke lekene slik de var ment så de ikke ble ødelagt. Flere andre har også snakket med dem. Det endte med at vi måtte bare vise dem bort for de ville ikke innrette seg. Hadde de gjort det og oppført seg som man gjør på og med andres eiendom, hadde det selvsagt vært noe helt annet. Dette er fortsatt vårt borettslag sin eiendom og lekeplass og vi som bor her vedlikeholder den, og den grenser til alle våre hus, dvs den ligger i midten - da må vi kunne regne med at andre som kommer og leker oppfører seg. Hvis ikke ser jeg på det som min rett som eier og beboer å vise dem bort. Andre er selvsagt velkomne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå