Gå til innhold

Mims megamix

madam_mim

Anbefalte innlegg

Kort fortalt og veldig forenklet: 8-10/12 reps = muskeløkning, 4-6 reps gir maksimal styrkeøkning.

Du må da huske at 4-6 reps skal være max av det du klarer, så du må legge på mye høyere belastning de ukene du kjører få reps, enn når du kjører mange reps. Ellers er det bortkastet. Du kan gå ut i fra følgende "formel":

Styrke: 1-6 repetisjoner med 80-100% av 1RM

Muskelvekst: 8-15 repetisjoner med 60-80% av 1RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøva detta noen uker, starter neste styreøkt:) Kan heller ta ny test litt seinare. Igjen, takk. Veldig fint å få hjelp.

I morgon blir det langkjøring. 15 stive minus og vind er meldt, så eg må dessverre ta den turen innandørs. Skal løpa 10 min og gå et min i ti kilometer. Wish me luck.

(har eit lønnlig håp om at løpsformen skal skyta i taket sånn ganske snart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg tilbakelagt 10 km på ei tredemølla, og det var slett ikkje så kjedelig som eg frykta. Men noe saktare enn håpa gikk det. Ca. 1 time og 5 minutter. Sprang 10 minutter, gikk et minutt gjennom heile økta, ellers hadde eg nok falt av litt tidlegare.

Trur eg må senka tempoet dei kommande ukene, å gjennomføra 10 km såpass fort var akkurat OK, men så skal eg jo auka med ein heil kilometer kvar veka utover våren....blir nok ingen racer nei! Men å komma heilskinna gjennom, det skal eg klara.

Restitusjonsøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er visst ikkje det. Klokka ti kollapsa eg på sofaen...

Men det er bare å gi på, for neste veka skal dei ti bli til 11...og så 12.....og til slutt 21!!! Hjælp. Moro. :)

Er av ein eller annan grunn ikkje støl i dag, så då blir det styrkeøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke lørdag:

Pittelitt sykling og dynamisk oppvarming.

Planken: tre flaut korte- trur eg får trent kjernemuskulaturen på ein annan måte for er ALLTID sliten

Knebøy 12x20 10x30 7x40

Frontbøy: 12x20kg (liker frontbøy men fikser ikkje å ha stanga på armane/skuldrene enno, så kan ikkje ha på vekt)

Nedtrekk: 12x27 7x34 7x34 (denna nedtrekken er sjukt mye tyngre enn den på det andre gymmet eg av og til bruker)

Strakmark: 12x40kg 10x50kg 7x50kg 8x40kg

Skråbenk: 12x9kg 8x10.5kg 8x9kg (utslitt i underarmane etter marken)

Skulderhev: 8x6.5kg 7x6.5kg 10x6.5kg

Pluss noen sissy squats :)

Må huska å ta siste øvelse kvar gong, knærne mine trenger meir styrke.

Kondis søndag:

5km, ca. 33 min

Ordentlig uttøyying!

Så langt i 2011: 7 treningar på 11 dagar. Er ganske fornøyd eg!

:Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hææææ, bare ni??? Jammen då er eg jo ein helt!!! :mrgreen:

Håper å få inn fem treningar denna veka og.

Er faktisk ikkje støl i dag, så det frister med litt styre, men eg trur kroppen blir glad for å få ein dag uten trening.

Gikk forresten på vekta i dag. Eg angrer. På at eg gikk på vekta altså, ikkje på julematen. :fnise: Visste at det var blitt litt meir a meg, men så mye som detta er det et år siden eg veide!!! Igjen må det vera snakk om ein heilt umenneskelig hypertrofi... :gjeiper:

Fra spøk til alvor: regner med at all den ekstra løpinga vil gjøra susen. Periodisk faste like så. Kjører det i vekene i alle fall. Det fungerer veldig fint, men krever ein liten innsats av meg, derfor detter eg lett ut av det gode mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sarah, godt nyttår.

Det står detaljert på forrige side, men kort fortalt skal eg kjøra to fullkropps styrkeøkter og tre løpeøkter per veka fram til halvmaraton 3. april. Håper å bli flink til å løpa uten å bli så mye svakare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens: intervaller og styrke heilkropp

I dag gikk det lettare å springa intervallar, tok 4x400meter mot bare 3 sist veka. Må vel innrømma at den første av dei ikkje var så knallhard. Må alltid ta ein "test"intervall først, for å kjenna på formen.

Styrke:

Benkpress: 12x20kg 12x25kg 12x20kg

Frontbøy: 12x20kg 8x30kg (er det meininga at stanga skal gjøra veldig vondt på skuldrene?) 12x20kg

Nedtrekk: 12x30kg 12x30kg 12x30 kg

Skulderhev: 12x6.5kg 10x6.5kg 10x6.5kg

Når eg tar så mange repssom no kjenner eg at i benkpress er det underarmane som kneler først, ikkje noe anna. Er det vanlig?

Neste trening blir enten langkjøring på 11km eller fem km. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbøy er skikkelig vondt for meg også, er liksom det som stopper meg fra å legge på tyngre vekter :gjeiper: Men jeg regner med at vi herdes litt.. Noen steder er verre enn andre, men jeg har enda ikke funnet et sted å legge den som ikke er vondt i det hele tatt. Desverre.

Jeg merker det ofte godt i underarmene på mange reps (12-20), så det kan godt være normalt ja. Jeg har ikke tenkt noe over det jeg.. :fnise: Det er liksom en annen type tungt, når det blir tungt-tungt så merker jeg det heller i skuldre eller bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...for meg er det slik at eg aldri oppnår "tungt-tungt"-følelsen fordi eg blir så utmata i underarmane at eg må stoppa. Men det betyr kanskje ingen ting, utenom at eg er svak i underarmane....:)

Må øva på frontbøyen! Likar den VELDIG godt!Og så ser det heftig profft ut når dei som har dreisen held på. Det skal bli meg! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

YAY motivert ja!

I dag må eg nesten skryta- var ikkje spesielt "motivert" og hadde mest lyst å slenga meg på sofaen med ein gigantisk godtepose. Blir av og til sånn på treningsfrie dagar...litt rart, men dei seier jo at trening er apetittdempande. Uansett, i dag bestemte eg meg i stedet å gå på ein time på senteret, bare for å unngå å havne i godterifella. Det var lurt! Og noe føler eg meg så mye bedre.

Yogatimen eg skulle på eksisterte visst ikkje, så av alle ting havna eg på spinning i stedet, såkalt easy-spinn. Tenkte at det var OK, sikkert et år siden sist eg var på det. Gørr kjedelig instruktør og musikk, men fikk no bevegd meg litt. Tok det relativt rolig, siden eg skal trena langtur på 11 km i morgon.

Det rare var at eg blei så utrulig liten i knærne! Hadde heilt glømt det der. Får det av og til på knebøy med mange reps og. Mye samme følelesen som i benkpressen, at albuane og underarmane svikter. Aner eg eit svakt punkt i min fysikk? Lurer på det.

Uansett, digg å trena litt lett på ein fridag. Og digg å la godteriet bli i butikken :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 kilometer i snøføyka gjennomført. Gikk et minutt ca kvar tiande minutt, men mobilen kræsja så ingenting blei målt nøyaktig, heller ikkje antall kilometer. Blei tung og kald i lårene, ellers OK.

9 treningar på 13 dagar. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Jeg klarte faktisk åtte på 14 dager, selv om street dance'n min egentlig ikke bør telle :fnise:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Street dance teller vel?

Eg ville telt det. :)

Hade på ein måte tenkt å trena i dag men tida og energien strekk ikkje til. Skal i selskap i kveld og må få tid å gre håret og sånt. Ein kjapp gåtur skal eg få til! :gjeiper:

Trur uansett eg har godt av litt treningsfri. Kan fort bli for ivrig og vil ikkje gå på noen smell no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...