Gå til innhold

Mims megamix

madam_mim

Anbefalte innlegg

Spørsmål: Ville du ha brukt goblet squat i stedet for vanlige squats, eller i tillegg?

Jeg bruker goblet squats under oppvarming med meget lette vekter, mens jeg tøyer i bunnposisjon i ca 5 sekunder. Det er ikke for at det skal være tungt, men for å aktivere før jeg starter å løfte tungt. Det gjør ingenting å bytte ut knebøy en periode med goblet squats og frontbøy f.eks. Her kommer ryggen i en mer gunstig posisjon, siden du har vekten foran, og da er det lettere å komme ned i anstendig dybde. Når du har gjort det en stund, kan du gå tilbake til knebøy.

Jeg glemte også en ting, står du bredt nok? Står man smalt, vil det selvsagt ta mer på lårene enn rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joa, meiner eg står greitt breitt :) Det meinte PT-en og, og han sa eg hadde perfekt teknikk dei gangane eg faktisk gikk heilt ned. Det var bare litt tungt å gå ned, ikkje minst fordi eg er noe stiv i hoftene. Så dei øvelsane du foreslo er kjærkomne tips!

Prøver å ta disse med i oppvarminga. Skal og memorera det du sa om å aktivt stramma rumpa- litt lett å glømma.

Du er ei gullgruva for oss uopplyste sporty! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullgruve, du verden :sjenert:

Er du stiv i hofta, kan det forresten lønne seg å gjøre dette: http://www.atletiskutvikling.no/t%C3%B8yning-av-psoas-hofteleddsb%C3%B8yer/

og dette: http://www.atletiskutvikling.no/kne-til-kne-strekk/

og omvendt, at du legger føttene mot hverandre og knærne ut. Fant ikke bilde av det, men det er der et sted. Gode tøyeøvelser for hofta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å kjenne det mer i lårene enn i ræva på bøy: Er du loddrett nok i overkroppen? For om du ramler for lett frampå kan det raskt ta mer i lårene. Tren litt balanse slik at du går ned og opp mest mulig loddrett, dette er også bra trening for de øvre magemusklene. Det kan hjelpe å stå litt bredere med beina og la tær og knær peke litt ut til siden (og ikke rett fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Annikken!

Mye å huska på. Skal prøva alle forslag her. Eg som trudde eg hadde fått orden på bøyen no, men det tar vel enno litt tid...føler det er på framgang i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditcha programmet! Haha!

Dagens beinøkt:

Knebøy DJUPE 10X20, 10X30, 4X40, 5X40

Strakmark 10X40 10X50 3X60 4X50 (tull pga grepet)

Step-up 10 m/10-kilos manualar på lav benk, 10 med 10 høg benk, 5 med 10 høg benk

Bulgarske utfall (litt halvhjerta, var sliten og fikk strekk)

Goblet squat m/ 10 kilos vekt (bare for å kjøra meg heilt ut) 10reps to gangar

Strakmark lærte eg meg på PT-timen, det tok godt i rumpa og baksida lår! Men det irriterande var at stanga glipper. Pga smalare grep enn vanlig mark så er hendene på det glatte på stanga. Så når eg blir svett i hendene glipper jo stanga ganske lett. Kroppen ellers kunne godt ha kjørt på 60 kilo men grepet bare glapp, så eg måtte gi opp. Surt! Vurderer hanskar.

Djupe knebøy er jo ein heilt annan verden av pain. Klarte fem på 40 kilo... Det tar i rumpa når eg går heilt ned, men det stedet det tar mest er litt vanskelig å identifisera egentlig. Det er bare sinnsjukt TUNGT overalt, kanskje mest på framsida av lårene, ned mot knærne.

Hadde ingen plan i dag, men er glad for at det blei sånn som detta, så kan eg ta overkroppen i morgon. :)

Begynner å lika å trena overkropp no :mrgreen: Eg har blitt ein del sterkare, og trur jaggu eg har vokst pittelitt...:sjenert: Litt artigare å trena då, når det ser ut sm du faktisk har holdt på ei lita stund. Jaaaa....litt harry må en få væra. :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du vanlig overhåndsgrep eller med ene i overhånds og andre i underhånds? Kan være greit å gjøre det om du faktisk holder så smalt at du kommer på det glatte. Eller så får du bare holde litt bredere sånn at du akkurat kommer på mønsteret. :)

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sånn todelt grep, eller ka det kalles. Ein over og ein under. Har samma problemet med vanlig mark egentlig, stanga blir for sleip, så hanskar er kanskje den beste løsninga. Prøver litt til så får eg se.

Støøøøøøl. Litt godtvondt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sånn todelt grep, eller ka det kalles. Ein over og ein under. Har samma problemet med vanlig mark egentlig, stanga blir for sleip, så hanskar er kanskje den beste løsninga. Prøver litt til så får eg se.

Støøøøøøl. Litt godtvondt :ler:

Hansker kan også bli glatte. :) Om du holder slik at du kommer på det glatte på stanga ville jeg heller holdt bredere grep. Blir det sleipt fordi du blir svett i henda så kan hansker hjelpe. Ellers trener du jo opp grepet etterhvert også. Du får prøve deg fram. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for sleipt uansett kor eg holder, men det er sjølvsagt endå glattare på den delen av stanga uten riller. Skal testa å holda breiare på strakmarken men syns det kjentes litt ubehagelig og "feil". Kanskje ein treningsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkropp i går, ganske kort økt. Fikk ikkje heilt futten opp, følte eg. Tar i alt eg klarer men detter sammen på armhevingar (veldig flaut etter fem stykk hehe), men får likavel ikkje spesielt bra kontakt med noe som helst (bortsett fra vrangviljen :D)

Så det blei:

Hoftefleks på ball 3 sett 8-10-10

Armhevingar 3 sett med ca 8-7-5

skulderhev 3 sett, ca 8 reps kvar med hhv 6.5 kilo, 9 kilo (ingen mellomting- grrr) og 6.5 igjen

Ettarms roing 3 sett 8 reps: 9.5, 11.5 og 13 kilo

bakoverlent benkress m manualar: 9.5, 11.5 og 9.5 igjen

face pull- husker ikkje vektene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppmuntring Sarah!

Etter ei særdeles usunn helg har eg trent litt bein i dag- knebøy, strakmark og litt goblet squat holdt lenge, beina var gele etterpå...

Knebøyen er så tung!!! 30 kilo var døden i dag, på 40 kilo måtte eg bare gi meg, teknikken svikta totalt. Har kanskje samanheng med gårsdagens inntak av voksenbrus... :ol::ler:

Uansett godt å få trent litt. Gjør verden mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt svak trening i dag, men følte meg pumpa så det gjelds nok! Er støl fra i går- OVERALT!

Skulderpress med 9.5 kilos manualar=AU! Men klarte det bedre enn frykta så eg er kjempefornøyd. :mrgreen:

Ellers bestod økta av benkpress (som var meeeget svak i dag, fikk ikkje heilt teknikken på plass), nedtrekk, kabel flyes, ettarms roing, skulderpressen og planken til slutt.

Støl i ryggen etter strakmark i går, så planken var noe kort gitt. :)

Koser meg med treninga om dagen, føler at ting funker og at eg blir sterkare. Maten er definitivt på BULKEnivå, har nok mye å si.

Natta for slitne treningsnarkomaner... :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du han på Kaliber til å se på benkpress teknikken din forresten? Jeg tjente mye på den når jeg begynte å legge meg i bro, dytte bakover med bena og andre sånne småtips som man plukker opp etterhvert.. :)

Så deilig at du koser deg på trening :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, han lærte meg sånne ting, og kjente veldig forskjell når eg prøvde det under timen. Men akkurat i dag fikk eg det ikkje heilt til å stemma, var rett og slett litt svak uansett ka eg gjorde :) Neste gang blir det nok bra, øvde meg i dag og kjente stor forskjell på teknikken. Det var liksom bare krafta som mangla, hvis du skjønner. Noen dagar er det bare sånn, spesielt armar har ein tendens til å bli litt kokt spaghetti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ganske kjipt om dagen, og på toppen av det blitt ordentlig sjuk igjen, så eg får ikkje trent. Har derfor lite å melda i treningsdagboka. Håper dåkke gir jernet i mitt fravær, håper å væra tilbake sterk, rask og glad om ikkje så alt for lenge.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...