Gjest Lea Skrevet 17. september 2003 #1 Skrevet 17. september 2003 Vi planlegger neste års ferie og er veldig i tvil om hvor vi skal reise. Jeg er veldig glad i Spania, men nå har jeg vært der så mange ganger at jeg kanskje bør vurdere å reise et annet sted. Vi har tenkt litt på Italia. Men ingen av oss har vært der noen gang. Har veldig lyst til å se Roma, men ønsker ikke å tilbringe 2 uker der. Kanskje 3-4 dager og siden dra videre til et sted med sol og strender? Er det noen som er litt bereist i både Spania og Italia og som kan si litt om forskjellen? Grunnen til at jeg liker Spania er i stor grad spanjolene , språket og kanskje helheten. Vanskelig å sette fingeren på. Er også begeistret for Frankrike, men synes kanskje at det er litt "stivt" der. Litt mer stress på en måte. Vi liker å kunne slappe av i feriene våre, samtidig som vi vil ha muligheten til å oppleve ting når vi føler for det. Det er også viktig for oss å kunne spise godt, trygt og rimelig. Hvordan er prisnivået i Italia (hotell, reise, mat, drikke og shopping)? Klima? Opplevelser? Eller bør vi reise et helt annet sted?
chimp Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 Har kjørt en god del i Italia. I Spania har jeg også vært en del, men bare som 'pakketurist'. D er en god del forskjell på de to landene, syns jeg. Maten er forskjellig, og man bestiller d man vil spise på en spes måte i Italia. Man setter sammen måltidet sitt selv. Man kan f eks bestille hver sin forrett, antipasto, og spise litt av begge. Så kommer 'Primo piatto' som er første hovedrett og kan være pasta el suppe, f eks. Hopp gjerne over el ta bare dette hvis d passer best. Dernest kommer'Secondo piatto' annen hovedrett, som utelukkende består av fisk el kjøtt. Grønnsaker, 'Verdure', salat, 'Insalada' og poteter, bestilles separat. Da kan man jo ta én porsjon grønnsaker og én porsjon salat f eks og dele og bestille én el flere porsjoner poteter alt etter hvor sulten man er el hvor mye forskjellig man har lyst å smake på. Brød og annet tilbehør, 'Il Copperto', bestilles også separat. Til slutt er d 'Dolce', dessert. personlig liker jeg veldig godt å bestille på denne måten, da jeg har muligheten til å komponere måltidet i større grad enn ellers. Prisene på mat og drikke er overkommelige hvis man ikke sitter rett v de største attraksjonene. Da er d like dyrt som på Aker Brygge, særlig cola og annet mineralvavnn. Arkitekturen er veldig forskjellig på mange måter, m all den italieske renessansearkitekturen. Italienere er stort sett veldig hyggelige og inkluderende mennesker, bortsett fra noen drittsekker som trekker ned inntrykket. De italienske autostradaene er flotte å kjøre på. Man betaler for den strekningen man kjører v å ta billett når man kjører inn og betale når man kjører ut. Grei ordning! (Samme som i Frrankrike). Syns hotellene vr overveiende dyrere i Italia enn i Frankrike f eks. Shopping: Mye billigdritt og mye rådyrt, men mye bra og overkommelig mellom disse ytterpunktene, særlig sko og skinn- og lærvarer (vesker, vesker, vesker.....) Vi kjørte langs rivieraen og stoppet v kommunale, gratis strender innimellom for å bade. Når vi bare skulle være en time el to, fant vi ut at d var bortkastet og betale for parasoll og solstol for en hel dag. Grei ordning dette også. Strendene var fine og rene, og vannet varmt og krystallklart. Svære bølger og hoppe i! Tre-fire dager i Roma er nok til å få m deg en god del! Fontana di Trevi, Piazza Navone (ligger omtrent på samme sted), Forum Romanum, Spanske-trappen og bydelen på andre siden av elven (husker ikke navnet i farten). Vi besøkte Colosseum og en av katakombene, mye fordi vi hadde m en 11-åring!
Gjest Lea Skrevet 17. september 2003 #3 Skrevet 17. september 2003 Takk for masse nyttig informasjon, Chimp. Dette både bekrefter og avkrefter en del av de tingene jeg har tenkt på. Er redd for at det kan bli litt for dyrt sammenlignet med Spania. Vi skal ikke kjøre bil, men satser på fly (evt. pakketur). Har kjørt gjennom store deler av Europa et par ganger tidligere og det tar for mye tid og koster for mye penger. Av en eller annen grunn innbilder jeg meg at italienerene kan være litt arrogante sammelignet med spanjolene. Men jeg hadde den samme meningen om franskmenn første gangen jeg var i Paris. Etter en tur uten for storbyene var jeg omvendt. Og etter at jeg hadde bodd i Bretagne en uke, så merket jeg at franskmenn er flotte :D Det er egentlig Roma jeg vil se, men weekendturer er egentlig ikke interessant og 2 uker i Roma er utelukket. Kanskje vi kan starte ferien i Roma og ta tog eller fly videre til Spania eller Frankrike? Vi har ikke økonomi til å slå på stortromma heller, så prisen er ganske viktig. Og i Spania eller Frankrike VET vi hva vi får. Men så blir jeg så i tvil når folk snakker så varmt om Roma og Italia. Tror at jeg må sjekke litt på nettet jeg og kanskje finne ut hva gildet koster.
Fru Fomle Skrevet 18. september 2003 #4 Skrevet 18. september 2003 Hva med å ta fly ned til Italia (f.eks har Sterling veldig billige billetter) og leie bil der nede? Hvis dere ikke vil kjøre bil selv så er tog et alternativ. Jeg har ikke peiling på hvor mye det koster, men kjenner flere som har reist på den måten og er kjempefornøyd!
chimp Skrevet 18. september 2003 #5 Skrevet 18. september 2003 Italienerne er på ingen måte arrogante. Men de europeerne som jeg sitter igjen m d aller beste inntrykket av etter to års bilkjøring i Europa, er faktisk franskmenn. Fransk arroganse er bare en myte, i så fall må de ha dødd ut etter hvert de som bidro til dette, som verken kunne el ville snakke annet enn fransk, og som satte nesa i sky. Virker som dagens franskmenn gjør alt for å rette opp dette inntrykket. Syns franskmenn snakker mye bedre engelsk etter hvert, hvertfall de unge. Vi opplevde dem som UTROLIG hjelpsomme; de ga seg ikke på ’harde møkka’ før vi hadde skjønt hvor vi skulle. Sånn var d overalt, t o m i Paris. Lea, vi var også i Bretagne, nærmere bestemt St. Malo. D er et paradis på jord, og vi skal kjøre ned igjen til sommer’n. D er utrolig lett å finne billig og bra overnatting både i d området og i Frankrike generelt. Valla har forresten et poeng når hun snakker om tog i Italia. Vi har gjort d også. D går tog overalt, de går ofte og d er billig. Absolutt et alternativ til å kjøre bil. Avslappende måte å reise på.
Gjest Cruella Skrevet 18. september 2003 #6 Skrevet 18. september 2003 Kan støtte meg til mye av det Chimp sier. Liker begge landene, kommer an på hvor i landet du skal. Jeg har vært mye nord i Italia, men også på Sicilia, hvor det er helt fantastisk. Italienerne er kjempehyggelige! Jeg liker meg best i Italia, hvis jeg skal på badeferie etc. mens har en forkjærlighet til Spania hvis jeg skal på storbyferie, eksempelvis Barcelona, som er min favorittby.
chimp Skrevet 18. september 2003 #7 Skrevet 18. september 2003 Barcelona er toppers, Cruella! Kjempe-ql!!!
PrinsesseGullhår Skrevet 19. september 2003 #8 Skrevet 19. september 2003 Italia Italia Italia :hoppe: Jeg har reist mye i baade Spania og Italia. Naa bor jeg i Italia, men jeg reiste mye rundt foer jeg flyttet hit. Iom at jeg bor her, kan jeg paa en maate ikke uttale meg objektivt, men jeg liker Italia og italienere mye bedre enn Spanjoler. Det er mye ved kulturene som er ganske likt og jeg kan love deg at om du liker Spanjoler, vil du garantert like Italienere.. Kulturen deres stikker paa en maate litt dypere.. For meg er Spania mye mer preget av masse turismen. Det kommer selvfolgelig an paa hvor du drar, men for en badeferie.... ugh.. Italia har utrolig mye aa by paa; god mat, flott arkitektur, nyydelige strender, et aapent og vennlig folkeslag. Roma er en by helt for seg selv. Den mest fantastiske byen jeg har vaert i. Men jeg vil kanskje ikke anbefale aa reise dit i Juli eller August. April/Mai eller i slutten av September. Naa kan man, som det ble nevnt over, faa billige Sterling billetter. Jeg har saa mye aa si at jeg ikke klarer aa si noe.. Chimp har jo allerede sagt en del. Det er stor forskjell paa Nord Italia og Soer Italia.. mentaliteten i Nord er ganske lik vaar egen, men i syd er den mye mer avslappet.. Prisnivaaet er mye lavere i syd. Jeg vil anbefale Sicilia m mange smaa flotte oyer og Sardinia.. Vanvittige strender.. Her kan du faa pakketurer! I nord, er ikke strendene like fine, men det er utrolig mange flotte byer og landsbyer... ogsaa har du Garda sjoen, Toscana .. osv..osv.. Hvis du bestemmer deg for Italia, skal du faa masse raad og tips!!
Tusseline Skrevet 22. september 2003 #9 Skrevet 22. september 2003 Jeg har vært på reisefot i både Spania og Italia, og med hånden på hjertet, vil jeg så absolutt anbefale Italia. Den lune atmosfæren, maten, vinen, folket, lukten, gatene. Listen er lang.
Snuppelure Skrevet 6. oktober 2003 #10 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg hadde motsatt utgangspunkt som deg. Reist mye i Italia og lurte på en tur til Spania. Vi reiste til Barcelona i våres og det var jo fint det... Men det var ikke i nærheten av hva Italia byr på!! men elsker du Spania er det jo ikke sikkert at du vil elske Italia like høyt som meg... Uansett litt om Roma. Det er en fin by som har mye å vise frem. Men bortsett fra det så er det en storby som andre storbyer. For å oppleve Italia må dere litt bort fra Roma. Selv elsker jeg den italienske rivieran, fra La Spezia til Genova via Portefino og St.Maragaritha. Men når du først drar deg så syd som Roma bør du bare fortsette til Napoli og så ut til Positano. Som er verdens mest romantiske sted. Stod en artikkel i Aftenposten denne eller forrige helg (tror jeg) Og om du ønkser å bruke litt (mye) ekstra penger anbefaler jeg La Posta Vecchia... www.lapostavecchia.com drømmer meg tilbake :-) Selv synes jeg både maten og folket er hyggeligere i Italia enn i Spania. Språk messig klarer du deg like greit / ugreit :-) begge steder. Spansk og Italiensk er rellativt likt. Jeg brukte min italiensk i Spania, det gikk bra. Regner med at det funker like bra andre veien. Hva angår engelsk er mitt inntrykk at spanjoler er flinkere enn italienere. Og andelen engelskspråklige italienere synker til lengre syd du kommer. God tur. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå