Gå til innhold

Flytte med katt til hus med hund?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte og er på boligjakt (leie). Et av de nokså aktuelle stedene bor det hund i etasjen over, og jeg lurer på mulige scenarier før jeg tar en prat med huseier:

- dersom hunden er vant ti/tolererer andre katter, er det sannsynlig at den vil overse vår selv om den inntar territoriet (hagen) til hunden?

- katten vår er IKKE vant med hunder, da vi har bodd ganske avsidesliggende. Den har en dårlig erfaring (ble jagd etter selv å ha fulgt leveregelen "curiosity killed the cat"), men ellers ingenting som vi vet om. Dersom hunden er likegyldig, er det sannsynlig at katten vil lære seg å slappe av og føle seg hjemme selv om det bor en hund der? Jeg er litt redd for at pusen skal "flytte" dersom den synes omgivelsene er stressende :forvirret:

Dersom hunden blir spinnvill av å se en katt på tomta kommer vi ikke til å kunne flytte dit hverken for huseiers eller vår egen del, så den saken er grei :) Men dersom det er godt håp om at de kan tolerere hverandre er det kanskje verdt et forsøk... Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet

Vi skal flytte og er på boligjakt (leie). Et av de nokså aktuelle stedene bor det hund i etasjen over, og jeg lurer på mulige scenarier før jeg tar en prat med huseier:

- dersom hunden er vant ti/tolererer andre katter, er det sannsynlig at den vil overse vår selv om den inntar territoriet (hagen) til hunden?

- katten vår er IKKE vant med hunder, da vi har bodd ganske avsidesliggende. Den har en dårlig erfaring (ble jagd etter selv å ha fulgt leveregelen "curiosity killed the cat"), men ellers ingenting som vi vet om. Dersom hunden er likegyldig, er det sannsynlig at katten vil lære seg å slappe av og føle seg hjemme selv om det bor en hund der? Jeg er litt redd for at pusen skal "flytte" dersom den synes omgivelsene er stressende :forvirret:

Dersom hunden blir spinnvill av å se en katt på tomta kommer vi ikke til å kunne flytte dit hverken for huseiers eller vår egen del, så den saken er grei :) Men dersom det er godt håp om at de kan tolerere hverandre er det kanskje verdt et forsøk... Noen som har erfaringer?

Hmm hva med katten da. Du er ikke redd for at den skal være aggressiv og gå til angrep mot hunden da? Min erfaring med katter er at de hater hunder..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den går ikke til angrep på hunden dersom denne ikke er pågående, det er jeg rimelig sikker på (kanskje hvis det er en sånn veskehund, for da er katten mer enn dobbelt så stor og tror kanskje det er ei rotte :fnise: ).

De skal heller ikke være _inne_ sammen i samme leilighet, så de vil jo ha mulighet for å unngå hverandre. Vi flytter uansett til et mer tettbygd strøk hvor katten kommer til å støte på forbipasserende hunder, og det er jo ikke vanlig at kattene løper etter og angriper heller... Selv om jeg er fullt klar over at katten kan gjøre vel så mye skade på hunden som omvendt om de først barker sammen - og det ønsker vi selvsagt heller ikke. Men jeg tenker at som nyinnflyttet vil katten føle seg mindre trygg og mindre hjemme enn om det f eks hadde flyttet en hund til det "gamle" hjemmet hans, og derfor risikerer vi kanskje at han ikke vil komme hjem, blir stresset osv, mer enn at han blir aggressiv :klø:

Gjest Bianca26
Skrevet

Den går ikke til angrep på hunden dersom denne ikke er pågående, det er jeg rimelig sikker på (kanskje hvis det er en sånn veskehund, for da er katten mer enn dobbelt så stor og tror kanskje det er ei rotte :fnise: ).

De skal heller ikke være _inne_ sammen i samme leilighet, så de vil jo ha mulighet for å unngå hverandre. Vi flytter uansett til et mer tettbygd strøk hvor katten kommer til å støte på forbipasserende hunder, og det er jo ikke vanlig at kattene løper etter og angriper heller... Selv om jeg er fullt klar over at katten kan gjøre vel så mye skade på hunden som omvendt om de først barker sammen - og det ønsker vi selvsagt heller ikke. Men jeg tenker at som nyinnflyttet vil katten føle seg mindre trygg og mindre hjemme enn om det f eks hadde flyttet en hund til det "gamle" hjemmet hans, og derfor risikerer vi kanskje at han ikke vil komme hjem, blir stresset osv, mer enn at han blir aggressiv :klø:

Min tidligere katt ble råsint da hun så en hest og hadde lyst å fly på den, men katter er forskjellige. Så lenge hunden tåler katta og katta ikke flyr på hunden så går det sikkert fint

Skrevet

Har ikke de som eier hunden et ansvar for at den ikke er til bry for de andre som bor i huset? Den bør jo ideelt sett være såpass miljøtrent at den ikke går amok ved synet av folk og dyr.

Er klar over at situasjoner fort kan forekomme. Men da skal eieren til dyret/dyrene som forårsaker disse ta kontroll og gjøre tiltak som gjeninnfører ro og harmoni i nabolaget.

Flyttet selv inn i et "kattehus" med mine to mynder og en ridgeback for 10 år siden, og det gikk veldig bra selv om kattene ikke akkurat var hundevante.

Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har både hund og katt selv, så mine katter er jo vant til hunder. Men selv vår hund, som altså deler hus med flere katter må bare jage dem utendørs. Så jeg tror ikke du skal regne med at denne hunden gjør noe annet, siden det er ganske uvanlig. Hunden vil nok godta katten på sitt territorie, men vil nok prøve å leke med den, og løpe etter den når den stikker.

Men hvis bikkja ikke løper løs rundt hele tomta har det ikke så mye å si. Hvis katten kan komme seg ut og inn, uten å bli jagd, vil den bare holde seg unna der hunden er. Mine katter har delt hus med fremmed hund der hunden enten står i løpestreng eller inngjæret, og det har gått helt fint. De gangene de har blitt stresset er når det har vært hunder som står og bjeffer eller uler hele tida, og det er jo slitsomt for dere også, så det kan være greit å forsøke å unngå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke de som eier hunden et ansvar for at den ikke er til bry for de andre som bor i huset? Den bør jo ideelt sett være såpass miljøtrent at den ikke går amok ved synet av folk og dyr.

Er klar over at situasjoner fort kan forekomme. Men da skal eieren til dyret/dyrene som forårsaker disse ta kontroll og gjøre tiltak som gjeninnfører ro og harmoni i nabolaget.

Flyttet selv inn i et "kattehus" med mine to mynder og en ridgeback for 10 år siden, og det gikk veldig bra selv om kattene ikke akkurat var hundevante.

Lykke til :)

Ja, de som eier hundene har jo et ansvar for dem, men de er også huseierne, så vi kan liksom ikke kreve så mye ekstra av dem :) Det virker som ansvarlige folk, men dyra - både hund og katt - kan jo få et plagsomt stressnivå likevel. Dessuten er jeg foreløpig usikker på hvordan de holder hunden utendørs.Huseier regnet forøvrig med at hunden kom til å ha veldig lyst til å finne katten selv når den er innendørs, og kanskje krafse på dører og vegger. Det er selvsagt mulig å prøve, samtidig har vi ikke noe godt alternativ på kortere sikt dersom det bare blir bråk og frustrerte dyr (ingen i området som kan overta katten til vi i tilfelle får flyttet, den må i tilfelle utsettes for en dagsreise i bil). Så vi bør antagelig lete etter andre løsninger.

Den kan forøvrig virke som det er lettere å flytte med hund til et hus med katter enn omvendt?

Gjest Spinell
Skrevet

Den kan forøvrig virke som det er lettere å flytte med hund til et hus med katter enn omvendt?

Jeg tror det er omtrent like ille.

Hunder er hunder og katter er katter likevel.

Skrevet

Det er som regel lettere for hunden enn for katten å tilpasse seg, selv om det selvsagt også finnes enkelte hunder som blir helt rabiate av å se en katt. Det er mulig hunden vil reagere i begynnelsen på at det kommer et nytt dyr inn på reviret, men som regel vil det gå seg til temmelig kjapt og hunden blir vant med det nye vesenet (spesielt hvis den også får litt hjelp av eier).

Det kan være verre med katten, spesielt om den ikke er spesielt vant med hunder fra før, som du skriver om din. Ofte er ikke voksne katter spesielt glad i den type endringer, og jeg vil tippe det er der du kan få de største problemene. Jeg ville holdt den inne de første ukene slik at den føler at den nye leiligheten er dens nye hjem. I denne tiden ville jeg klappet hunden og så latt katten snuse på hendene etterpå så den ble vant med lukten. Hvis mulig kan katten også få se på hunden gjennom vinduet. Hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men alt for å lage en mindre brå overgang.

Lykke til. :)

Skrevet

Dette kan bli problematisk. Antakeligvis ikke for hunden hvis den er vant til katter, men katten kan bli livredd og ikke ha det noe særlig bra. Katten kan også gå til angrep på hunden, og da kan hunden bli alvorlig skadet.

1: Om hunden er vant til katter, er det veldig godt mulig at hunden vil overse katten totalt. Men det er ikke alltid det hjelper hvis ikke katten liker hunder.

2: Min erfaring er at katter ikke liker forandringer. Det tar flere uker/måneder før de aksepterer et annet dyr. Særlig hunder. Hunder og katter har helt forskjellig kroppsspråk, og det er ikke uten videre at man bruker ordtaket "som hund og katt".

Men hvordan et møte mellom en hund og en katt vil gå avhenger av personligheten til begge individene. Noen katter og hunder er bestevenner, mens andre er bitre fiender.

Hvis hunden er pågående og uredd, kan katten bli ekstremt skremt og i verste fall gå til angrep. Men hvor mye skal hunden og katten møtes? Hvis de ikke bor sammen, kan det gå helt greit. Det blir noe annet hvis de skal være i samme rom inni et hus.

Husk at katter burde være inne i den nye leiligheten i minst 4 uker før de slippes ut. Vet ikke om den stikker av da pga hunden, men det kan hende den ikke føler seg hjemme og blir veldig stresset hvis hunden er pågående/truende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :) Vi har i grunn konkludert med at det kan bli vanskelig. Ettersom katten vil være ny på stedet tror jeg også faren er stor for at den enten kan bli jagd vekk og sånn sett ikke føle seg velkommen, eller at den synes det er så plagsomt med hunden i nærheten at den flytter "frivillig". Hunden skal ikke være i samme rom som katten, men det er bare en (låst) dør mellom rom i huseiers del av boligen og vår. Egen inngang riktignok. Jeg tror det kunne vært verdt et forsøk dersom huseier selv regnet med at det kom til å gå bra, men vi kan jo ikke be dem endre på hundeholdet om de pleier å ha hunden løs i hagen eller på terssasen og den blir stressa av katten. Et tilleggsproblem er jo det at jeg vet ikke hvordan vi skulle løst det dersom det ikke fungerte (som nevnt over). Vi kan jo ikke flytte ut på dagen. Så nå vurderer vi andre løsninger med mindre stress og bekymringer for alle parter :)

Skrevet

Det virker som det er lurt å prøve en annen løsning ja :)

Hvis man først flytter inn, kan det være vanskelig å flytte igjen rett etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...