Gjest Vito - nr to Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Vi skal pusse opp andre etasje i høst. Altså tre soveværelser, det ene med et «anneks». Dette «annekset» er på ca 1,4 x 3 m og var visstnok et slags «lagerrom» for lintøy etc da huset ble bygget tidlig på 1950-tallet, Det har dørkarm (vi har døra også, den er fjernet og står i kjeller) inn fra vårt eget soveværelse og et lite vindu. Her har husets fireåring (femåring til vi er ferdige med oppussingen) sitt soveværelse i dag. I tillegg har han et «lekeværelse» på ca 3 x 2,05 m i første etasje. Dette «lekeværelset» har hittil også fungert som gjesteværelse ved behov. I dag har vi i praksis ikke behov for værelset til slik bruk mer, vi disponerer nå to flotte gjesteværelser i nabobygningen lørdag kveld + i vår ferie, fire av fem uker også fredag kveld + søndag kveld. I tillegg disponerer vi også et gjesteværelse på «campinghyttenivå» (mindre egnet for vinterbruk) her og får ganske snart ei lita kjellerstue som kan brukes ved helt prekære behov. Nå skulle vi gjerne hatt frigjort annekset» i tilknytning til vårt soveværelse, slik at vi kunne tatt dette i bruk som garderobe og kastet ut et skap som gjør soveværelset temmelig trangt. Derfor lurer vi på å la femåringen nå flytte inn på «lekeværelset» etter at dette også er oppusset. I den forbindelse lurer vi på tre ting (er svaret på første «nei» faller de andre tingene bort av seg selv). For det første: Hvor forsvarlig er det å la en femåring sove i første etasje, mens resten av familien sover i andre? Kan si at veien mellom vårt soveværelse/hans soveværelse blir kort, ned trappa og tre meter i gangen, men likevel... Han vil ha kort vei til utgangsdør ved brann, han vil også ha veldig gode rømningsmuligheter via vindu. Veien til dette blir via stol, høyden til vinduet er 85 90 cm, høyden utenfor er ca 1 ½ meter til bakken, han er selv storvokst for alderen. Han har knapt problemer med å åpne vinduene i dag, og vil ha enda mindre med de nye etter at vinduene er skiftet i sommer. Han vil også ha kortere vei til utgangsdør enn noen av oss oppe, men det betyr jo også korteste vei FRA utgangsdør ved et innbrudd. (Vi regner faren for ellers innbruddsfaren for tilnærmet null. Bor langt på landet, har ikke hørt om et eneste innbrudd i bebodd bolighus innen ei mils avstand etter krigen, men vi er OBS på problemstillingen. Faren for brann regner vi noe større.) Han har ellers sovet her tre fire netter i vinter, mens vi trengte annekset til anne bruk, så vi vet han ikke er bekymret/utrygg for å ligge her selv. Blir det forsvarlig å la ham sove i første etasje? For det andre: Dersom han flytter ned får værelset nede seng + dobbelt garderobeskap (hans kles- og lekeskap), som i dag. Vi lurer da også å sette inn leksepult (100 x 50 cm) + skrivebordsstol her, i stedet for den krakken som står her i dag. Da er vi imidlertid redd for at værelset blir helst trangt som lekeværelse, så vi vil helst vente til han begynner på skolen høsten 2011. Selv ønsker han seg imidlertid veldig pult og stol, som de andre søskenene. Vi merker også at han har en tendens til å gå i kjellergangen når han skal leke med mer arealkrevende leker nå etterhvert. Denne er godt egnet som lekeareal i dag, her er spesielt et areal på 2 ½ 3 kvm under/ved trappa som er totalt usjenert og hvor togbane, Legoby etc kan stå akkurat så lenge han har ønske om. Gangen blir ikke mindre egnet etter maling i forbindelse med innredning av ny kjellerstue. Han har i sommerhalvåret også et lekeareal på 20 25 30 kvm på den gamle låven som ligger 40 50 m fra huset. Skrivepulten vil uansett være klar til montering til værelset er ferdig. Bør han få skrivepulten oppmontert nå, eller bør vi holde igjen til han starter på skolen og nesten MÅ ha den til å gjøre lekser på? For det tredje: Flytter han ned, blir senga på værelset uansett byttet. I den forbindelse lurer vi på hva som er best egnet, ei køyseng eller en rammemadrass. (NB! Køyseng av typen «med leksepult under» eller tilsvarende løsninger er ikke aktuell problemstilling, da maks YTRE lengde kan være 203 cm, valget står KUN mellom de to løsningene jeg skisserte. ) Bruker vi rammemadrass, kan vi få inn en på 200 cm, velger vi køyseng, må vi begrense til madrasslengde til 190 cm. Imidlertid får vi da fordelen med ei ekstra gjesteseng dersom han selv har en overnattingsgjest på besøk. Ikke veldig aktuell problemstillingen ennå, men den blir det straks han begynner på skolen. Siden avstandene er store her, er det på ingen måte uvanlig å ha en skolekamerat på gjestebesøk fredag kveld. Det er ikke hyggelig å legge en gjest på 7 8 9 år verken på sofa i kjellerstue eller i et gjesterom i en separat bygning. Heller ikke på ei «nødseng» på 140 cm lengde som i tillegg sperrer for garderobeskapet. Vi ser også poenget i at han, når han vokser til, da kan ha sofa i nederste køy og bruke øverste som seng selv. Hva tenker andre om dette valget ut fra våre rammer? Endret 3. mai 2010 av Vito - nr to
Auri Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Om det er forsvarlig vil jeg ikke uttale meg om; jeg har ikke barn selv og vil ikke legge meg opp i det. Men til de to siste spørsmålene: Jeg ville valgt å sette opp pulten nå. Så er det gjort og dere slipper å gjøre noe med det seinere. Dere kan jo evt. avtale at lego/togbane og sånt står fast under trappa og at det er hans nye lekeplass til slike leker. Jeg ville nok gått for køyeseng. 190 er mer enn nok lengde i en 8-9 års tid (spørs hvor høy han blir, hehe). Å ha overnattingsmulighet på rommet er veldig kjekt, husker selv jeg savnet det når jeg var liten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Jeg blir helt svimmel av å lese alle detaljene i innleggende dine... Med 3 eldre barn(etter hva jeg har forstått) er det rart at du trenger så mye spesifikk hjelp. Spørsmål om å bytte ut en krakk på et barnerom til en stol???? Kan du ikke bare prøve å se. Håper du ikke er så detaljstyrt i hverdagen som du høres ut.
Auri Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Jeg skjønner TS godt jeg... Det er mye detaljer når man skal totalrenovere og det blir ekstremt mange detaljer og informasjon å sjonglere. Da kan det hjelpe å få alt ned skriftlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Sånn som jeg har skjønt det av tidligere innlegg har du fire eldre barn også, hvor to av disse flytter på hybel i løpet av det nærmeste året eller så. Den åpenbare løsningen for meg ville vært å la den "nest eldste" få nytt rom i første etasje og så la femåringen overta hennes værelse i samme etasje som dere.
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Jeg blir helt svimmel av å lese alle detaljene i innleggende dine... Hvorfor tar du deg da bryet med å lese dem? Og å svare på dem? Kun for å irritere og vise din uenighet (som du ikke tør stå for selv, siden du velger "anonym"? Veien til rapporter-knappen begynner å bli farlig kort hos meg for anonyme innlegg med tone som ditt nå!
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Om det er forsvarlig vil jeg ikke uttale meg om; jeg har ikke barn selv og vil ikke legge meg opp i det. Men til de to siste spørsmålene: Jeg ville valgt å sette opp pulten nå. Så er det gjort og dere slipper å gjøre noe med det seinere. Dere kan jo evt. avtale at lego/togbane og sånt står fast under trappa og at det er hans nye lekeplass til slike leker. Jeg ville nok gått for køyeseng. 190 er mer enn nok lengde i en 8-9 års tid (spørs hvor høy han blir, hehe). Å ha overnattingsmulighet på rommet er veldig kjekt, husker selv jeg savnet det når jeg var liten. Takk for svar. Vi tenker litt som deg. Han har allerede plassen under trappa som fast plass, men må rydde de fem - seks dagene pr år hvor ett eller annet må lagres her. Men kanskje en tanke å sette opp ei hylle her også etter at kjellergangen er malt? Han blir nok høy, han er allerede 119 cm, og brødrene hans var nærmere 170 cm da de begynte på ungdomsskolen. Men, som du sier, det burde vel holde til da, og etterpå vil han jo overta brødrenes (nå 9. kl) værelse. Håper på flere (konstruktive!) innspill, ellers blir det nok som du skisserte. Dersom vi føler oss komfortable med å la ham flytte ned etter å ha diskutert saken med så mange som praktisk mulig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Hvorfor tar du deg da bryet med å lese dem? Og å svare på dem? Kun for å irritere og vise din uenighet (som du ikke tør stå for selv, siden du velger "anonym"? Veien til rapporter-knappen begynner å bli farlig kort hos meg for anonyme innlegg med tone som ditt nå! sikker på du ikke har misforstått rapporteringsknappen? Mye trusler i dine tråder...
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 1) Tviler på at det vil være noe problem for en 5 åring å bo alene i en etasje. Jeg bodde alene i andre etg fra jeg var fem til jeg flyttet ut. Det største problemet for meg var at jeg var redd for å være der oppe alene i perioder, og derfor besøkte foreldrene mine om natten. Om dere er klare på nødutganger ang. brann og slikt vil nok en 5-åring forstå det. Så det bør ikke være et problem om dere forteller han om hva han skal gjøre. Innbrudd er nok ikke noe å bekymre seg for, og en innbruddstyv vil nok prioritere stue med verdisaker heller enn et barnerom. 2) En pult eller lignende er fint å sette inn om han ønsker seg det. Da har han et sted der han kan tegne o.l, og gjøre "lekser" både nå og når han faktisk begynner på skolen. Om han likevel får lov til å leke med større leker i gangen, kan han jo bare fortsette med det. Om dere føler han kan få det, er det vel best med "voksenseng". Kanskje med oppbevaringsplass under, om han har liten plass på rommmet? Så slipper dere å ommøblere så mye når han kan flytte opp igjen. Å ha et privatliv i form av eget rom er viktig, til og med for en 5 åring. Så det er flott at han får muligheten for det
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Min 5-åring hadde ikke fått bo i en annen etasje enn meg, kanskje jeg er hysterisk, men vil være i samme etasje som små unger i tilfelle brann.
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 1) Tviler på at det vil være noe problem for en 5 åring å bo alene i en etasje. Jeg bodde alene i andre etg fra jeg var fem til jeg flyttet ut. Det største problemet for meg var at jeg var redd for å være der oppe alene i perioder, og derfor besøkte foreldrene mine om natten. Om dere er klare på nødutganger ang. brann og slikt vil nok en 5-åring forstå det. Så det bør ikke være et problem om dere forteller han om hva han skal gjøre. Innbrudd er nok ikke noe å bekymre seg for, og en innbruddstyv vil nok prioritere stue med verdisaker heller enn et barnerom. 2) En pult eller lignende er fint å sette inn om han ønsker seg det. Da har han et sted der han kan tegne o.l, og gjøre "lekser" både nå og når han faktisk begynner på skolen. Om han likevel får lov til å leke med større leker i gangen, kan han jo bare fortsette med det. Om dere føler han kan få det, er det vel best med "voksenseng". Kanskje med oppbevaringsplass under, om han har liten plass på rommmet? Så slipper dere å ommøblere så mye når han kan flytte opp igjen. Å ha et privatliv i form av eget rom er viktig, til og med for en 5 åring. Så det er flott at han får muligheten for det Takk for godt svar. Lurer bare på hvorfor du ikke vedstod deg dette med et nick? Han er ikke bare fortalt hva han skal gjøre, vi har også prøvd å "leke brann" (da var vi så "brutale" at vi låste døra, slik at han MÅTTE ut vinduet...). Så rømmingsveien har han prøvd, i alle fall på dagtid. Den vet vi han takler. Vi er heller ikke redd for at en innbruddstyv vil prioritere værelset, det måtte i tilfelle være "ved et uhell". Og så lite proffe tyver er vel egentlig ikke de farligste? Det vi er "mer" bekymret for er at han vil vise seg i døra for å "se hva som skjer" som den første innbruddstyven får øye på, før vi rekker å komme til. Ganske særlig dersom innbruddet går så stille for seg at bare han - som sover like ved døra - hører det. Om pulten tenker vi omtrent som deg. Om senga tenker vi "med halvparten av oss" som deg. Med den andre halvparten som Ashelia... Så her får vi se hvilken halvpart som vinner til slutt. Oppbevaringsplassen under senga vil nok bli brukt uansett. Han har ellers "sitt eget rom" i dag også, han bruker det bare ikke når han sover. Og han låner (lånte) det jo ut til gjester når behovet for det er (var) til stede. Men han er veldig bevisst nå på at det er "hans lekerom". Dessuten: Våre fire barn i skolealder har ikke egne rom, de deler rom to og to. Har ikke hørt noen klager på det. Men gardin foran senga og "privat kosekrok" synes jo begge jentene er hyggelig iblant.
Gjest Vito - nr to Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Min 5-åring hadde ikke fått bo i en annen etasje enn meg, kanskje jeg er hysterisk, men vil være i samme etasje som små unger i tilfelle brann. Synes ikke du er hysterisk på noen måte. Er "bare" en del i tvil rundt den reelle faren her. Kanskje en erfaren brannmann er rette sted å spørre??
Gjest Iril Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 (endret) Der jeg vokste opp døde en 7-åring fordi han ikke fikk opp vinduet for å hoppe ut, hadde foreldrene vært i samme etasje hadde han sannsynligvis vært reddet. Så jeg er nok enig med den som sa at h*n ikke ville hatt femåringen i en annen etasje. Endret 4. mai 2010 av Iril
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Sånn som jeg har skjønt det av tidligere innlegg har du fire eldre barn også, hvor to av disse flytter på hybel i løpet av det nærmeste året eller så. Den åpenbare løsningen for meg ville vært å la den "nest eldste" få nytt rom i første etasje og så la femåringen overta hennes værelse i samme etasje som dere. Jeg prøver igjen....
Auri Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 TS skrev jo dette: Våre fire barn i skolealder har ikke egne rom, de deler rom to og to.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 TS skrev jo dette: Våre fire barn i skolealder har ikke egne rom, de deler rom to og to. Jeg ser ikke det som noen hindring for at eldstemann da får eget rom i første etasje mens de to yngste deler rom i samme etasje som foreldrene?
Auri Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Såvidt jeg har fått med meg har de et gutte-tvillingpar på 15, to yngre jenter, og så denne gutten på 5. Ganske naturlig at tvillingene og jentene deler rom.
Gjest Vito - nr to Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Såvidt jeg har fått med meg har de et gutte-tvillingpar på 15, to yngre jenter, og så denne gutten på 5. Ganske naturlig at tvillingene og jentene deler rom. Du har oppfattet helt riktig, Ashelia. Og det er også årsaken til at jeg ikke har kommentert AnonymBrukers innlegg. Oppfattet ikke dette "ufint" på noen som helst måte, bare helt irrelevant. Kan ellers legge til at selv om våre to eldste flytter på hybel om vel et år, vil de beholde værelset sitt hjemme minimum to år etter det. Vi regner jo med å se dem hjemme iblant. Kanskje hver helg, kanskje sjeldnere, men uansett så ofte det blir praktisk anledning. Derfor ser vi nok for oss at minstemann blir værende på sitt (eventuelle) rom i 1. etasje i minimum tre år, kanskje både fire og fem. Har ellers avgjort i saken nå. Vi tar kontakt med en erfaren brannmann eller to vedr spørsmål en. Kommer vi etter det til at spørsmål to og tre er relevante, blir det oppmontert leksepult og køyseng, med mindre han selv gir klart uttrykk for at han heller ønsker seg rammemadrass etter at vi har vist ham også det. Takk til alle som tok seg tid til saklige svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå