Gå til innhold

Hva er mest vanlig å få servert av mat, i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld meg men hvor gammel er du? Klarer du ikke smake på noe du ikke liker uten å vise det til hele verden? Det er da virkelig ikke nødvendig å skjære grimaser selv om man ikke liker maten, jeg vil kalle det fryktelig barnslig.

Skrevet

Hvor stor er egentlig muligheten for at man ikke for noe som helst man liker i en bryllupsmiddag, selv hvis man er over gjennomsnittet kresen? :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg men hvor gammel er du? Klarer du ikke smake på noe du ikke liker uten å vise det til hele verden? Det er da virkelig ikke nødvendig å skjære grimaser selv om man ikke liker maten, jeg vil kalle det fryktelig barnslig.

Jeg er i tyve årene, og putter jeg mat i munnen som jeg ikke liker, kommer grimasene av seg selv!!! Og smaker det virkelig ekkelt så klarer ikke jeg å svelge ned, da må det spyttes ut. Så jeg skjønner ikke vitsen med å smake nytt når mange rundt deg enten ser du lager ein masse grimaser eller sniker deg til å spytte det ut igjen.

Skrevet

Sist jeg var i bryllup fikk vi sushi og ulike tapasretter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er egentlig muligheten for at man ikke for noe som helst man liker i en bryllupsmiddag, selv hvis man er over gjennomsnittet kresen? :klø:

Jeg har vært i både bursdager, konfirmasjoner, begravelser uten å spist av middagen jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var i bryllup fikk vi sushi og ulike tapasretter.

Huffda, håper ikke det blir servert. Er det noe jeg absolutt aldri skal smake, så er det sushi. Grøss...

Skrevet

Men hva er det du faktisk liker, da? :klø:

Skrevet

Sushi?? Da hadde nok jeg stått over også. Og jeg har ikke smakt det engang!

Synes når man har bryllup, at man kan servere retter som det er stor sannsynlighet for at (nesten ihvertfall) alle liker.

Skrevet

Jeg har vært i både bursdager, konfirmasjoner, begravelser uten å spist av middagen jeg.

Av ren nysgjerrighet, hva sto på menyen da?

Skrevet

Jeg tror ikke sushi er så veldig uvanlig? I det siste bryllupet jeg var fikk vi faktisk kveitecarpaccio til forrett, det blir jo tildels i samme gate. Praktisk for kjøkkenet fordi det kan gjøres klar i god tid og skal serveres kaldt.

Skrevet

Det kommer jo an på hva som blir servert det. Liker jeg det ikke, spiser jeg ikke. Liker jeg det, spiser jeg. Er det noe jeg aldri har smakt før, er sjangsen størst for at jeg ikke smaker det, for det er da bedre å la være å smake enn å smake og vri ansiktet i grimaser for at det smaker vondt/kvalmende/ekkelt.

Kan du ikke oppføre deg som et voksent menneske å la være å vri ansiktet hvis det er noe du ikke liker? Du trenger jo bare ta en liten bit. Livet bringer mange utfordringer, hvis dette er et av dine store problemer, finner du ingen sympati hos meg. Ta deg sammen.

Skrevet

Ditt største problem er nok å jobbe med uvanene dine. For det høres i allefall som at grimaser er en av dem. Øv på å smake på ukjente ting og være bevisst på uttrykket ditt. Det er faktisk utrolig frekt å skjære grimaser når man får servert mat man ikke liker, og det burde en kvinne i din alder klare å unngå.

Gjest Elastica
Skrevet

Sushi?? Da hadde nok jeg stått over også. Og jeg har ikke smakt det engang!

Synes når man har bryllup, at man kan servere retter som det er stor sannsynlighet for at (nesten ihvertfall) alle liker.

Så sære som folk fremstår som her, kan det jammen bli litt av en utfordring.

La de som inviterer og spanderer en fest heller få lov til å servere det de har lyst til uten at gjestene skal begynne å rynke på nesen. Makan!

Skrevet

Hehe.. ganske utrolig at det eksisterer en slik tråd mener nå jeg. Trodde faktisk ikke det gikk an å være så kresen at man faktisk er redd for hva som blir servert. Totalt uforståelig og nesten litt uakseptabelt.

Hvis noen hadde spurt meg om menyen på forhånd av den grunn, så hadde jeg ikke blitt sur, men jeg tror jeg hadde fått et gedigent hakeslepp :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Velkomstdrink har vært i alle bryllup jeg har vært i. I endel tilfeller har det vært noe å bite i også, men stort sett noe lett som frukt eller lignende.

I de fleste bryllupene jeg har vært i har det vært 3-retters meny.

Forretten er ofte enten noe sjømat (laks, scampi, reker, krepsehaler osv) evt. noe med en form for spekeskinke. Forretten har i alle tilfeller kommet ferdig på tallerken.

Hovedretten har i alle tilfeller med unntak av to (en gang fisk, og en gang gryterett) vært stek av et eller annet slag, og med en saus til. Poteter har variert fra kokte, ovnsbakte til gratinerte. Diverse type grønnsaker. Hovedretten har i de fleste tilfeller blitt servert ved at maten sendes rundt/servitør serverer hver enkelt slik at man kan forsyne seg mer/mindre at det man liker/ikke liker uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Hvis man hverken liker kjøttet, poteten eller grønnsakene som blir servert så er man enten spesielt kresen, eller veldig uheldig.

Ved et par anledninger har jeg også vært borti at det har blitt servert en alt. hovedrett rettet mot gjester med allergier, gjester som er vegetarianere eller lignende. Jeg kan ikke huske å noen gang ha fått vite på forhånd hva som blir servert (annet enn i tilfeller hvor jeg har vært veldig nær bruden og har tatt del i planleggingen), så hva gjestene liker/ikke liker tror jeg ikke de fleste bryr seg så veldig mye med, men at man forventer at de som har spesielle behov gir beskjed om dette (og da fortrinnsvis pga. allergi, intolleranse el. vegetar - og ikke pga. kresenhet) slik at man kan lage noe til de også.

Dessert har variert veldig. Alt fra ost til is til diverse puddinger/mouser.

Ved to anledninger har jeg vært i bryllup hvor det har vært koldtbord/tapas, og da har det alltid vært godt utvalg slik at alle burde kunne finne noe de liker.

En stund etter middagen har jeg alltid fått kake. Her har det variert fra å kun servere en bryllupskake til store kakebord med mange ulike kaker å velge mellom.

I de fleste bryllup jeg har vært i har det blitt servert nattmat. Jeg har fått bl.a. pizza, pølser, suppe, pastasalat og spekemat som nattmat.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ofte maten som serveres i bryllup er ganske "vanlig" festmat, som melon og spekeskinke eller noe sjømat til forrett, stek med grønnsaker og poteter til hovedrett, tradisjonelle koldtbordretter (+"utradisjonelle", tapas osv, sjelden det serveres som eneste alternativ?), og rimelig streite desserter - is, mousse, fromasj osv. I det bryllupet hvor vertskapet var mest matinteresserte var maten fortsatt tiberedt av for de fleste velkjente råvarer som kreps, reinsdyr, rotfrukter, bær o.l. Om man ikke liker alt, f eks er det jo "mange" som har problemer med krepsdyr av ulike grunner, så er det vel ofte sånn at en får spist noe - grønnsaker, poteter, salat, is. Selv om jeg alltid synes jeg har spist veldig god mat i bryllup, er det også slik at det kan være litt "kjedelig" fordi man ønsker å lage noe som alle synes er greit. Så disse middagene må vel regnes for å være ganske safe... Tror jeg ville jobbet med innstillingen min til mat om det er så ille at man gruer seg til en slik middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...