Gå til innhold

Hva er mest vanlig å få servert av mat, i bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften:

Hva er det mest vanlig å få servert av mat i bryllup? Tenker da på all mat gjennom hele dagen.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Som overskriften:

Hva er det mest vanlig å få servert av mat i bryllup? Tenker da på all mat gjennom hele dagen.

Tror dette blir litt som å spørre "Hvor mye koster en hvit bil"? :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i seks bryllup, og i to av dem var det koldtbord. Så da er vel det vanligst, ettersom det var forskjellige ting i alle de andre ;) Men hvis jeg grupperer f eks vilt sammen så har vi fått vilt i to bryllup også (hjortestek og reinsdyr indrefilet), evt er "treretters" vanligere enn koldtbord.

Ellers har det vel vært noe frukt e.l når man kommer til festlokalet, dersom det er en stund til middag. Og diverse kaker etter middagen, og ofte nattmat (pølser, sodd, lefseruller e.l).

Gjest LilleLovely
Skrevet

Ut i fra de bryllup jeg har vært i, er det vanlig med noe smått ("appetizers") til champagnen når gjestene kommer. Så er det en tre-retters middag, oftest med kjøtt til hovedrett. Senere er det kaker, og på kvelden kan det være nattmat hvis festen skal vare lenge. Nattmat er ofte sodd, gryte e.l.

Skrevet (endret)

Jeg har foreløpig vært i 10 bryllup inklusive vårt eget. I flesteparten av disse har det vært en mottagelse etter vielsen med lett servering. Stort sett har dette vært frukt og champagne. I ett tilfelle var det wienerbrød og kaffe.

I 3 av bryllupene ble det servert koldtbord til middag, i vårt tilfelle koldtbord/tapasbuffet. I resten var det 3-retters med stek til hovedrett (vilt, svin, kalv). Veldig ofte karamellpudding til dessert.

Ellers har alle hatt kakebord og bryllupskake på kvelden, i tillegg til litt snacks.

Kun ett av bryllupene hadde nattmat. Da ble vi servert sodd.

Endret av Solstrålejenta
Skrevet

Jeg har fått koldtbord en gang, og en form for stek alle de andre gangene (8 stk tror jeg). De fleste har hatt en eller annen form for fruktdessert eller is til dessert. Samtlige har hatt champagne og frukt som ventemat.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror dette blir litt som å spørre "Hvor mye koster en hvit bil"? :)

Ehh... Nei, hvorfor i all verden tror du det?

Jeg er invitert i bryllup som jeg skal i både i kirken og hele dagen etterpå. Og jeg gruer meg til maten, siden jeg er kresen, derfor jeg lurer.

Men lurer litt på å spørre hva som skal serveres, eller er det frekt?

For vet jeg det på forhånd er jeg forberedt på hva som blir servert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og da vet jeg jo på forhånd om jeg liker det eller ikke.

Gjest najki
Skrevet

Sodd og koldtbord har det vært mest av her iallefall. Sodd både som hovedrett og nattmat, men nå er dette trøndelag da.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i bryllup som jeg skal i både i kirken og hele dagen etterpå. Og jeg gruer meg til maten, siden jeg er kresen, derfor jeg lurer.

Jeg ville spurt, ser ikke noe frekt i det så lenge det virker som en spør fordi en er nysgjerrig/interessert, ikke for å kommentere at en ikke liker maten.

Skrevet

Enig med AnonymBruker over, spør om hva dere får servert, og da helst på en måte som oppfattes som om du bare er nysgjerrig/intr. Bruden vil helt sikkert dele det med deg!

Er jo litt kjipt om du får noe du ikke liker og må stikke innom MacDonalds før fest og kaker...

De bryllupene jeg har servert i har det vært 3/4-retters, og en gang tapas (som en del av en 4-retter). Og litt frukt/lett fingermat før middagen, kaker og noen ganger nattmat fordelt utover dagen.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Fordi jeg/vi har vært i ca 40 bryllupper og fått ca 35 typer servering. :) Da kan man vel neppe kalle noe "vanligst"? :) Tenker du på selve måltidene (altså måltidrytmen) blir svaret litt lettere: Det jeg her har opplevd i over halvparten av brylluppene er "noe å bite i" (suppekopp, ost/kjeks, frukt) umiddelbart ved ankomst, tre- eller fireretters middag etter en liten times tid, kakebord godt utpå kvelden og litt nattmat (ofte fyldig suppe) ved avslutningen. Og i noen tilfeller faktisk frokost på morgenen. Ikke helt uvanlig lokalt her at bryllup foregår til kl 0600 - 0700. Særlig de med brud/brudgom under 30 og UTEN alkohol. :)

Skrevet

Det er ingen måte å vite hva du får, med mindre du spør. Men hva gjør du hvis det er noe du ikke liker da? Få de til å endre meny? Spise deg mett på forhånd? Eller ha noe medbragt niste i vesken?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen måte å vite hva du får, med mindre du spør. Men hva gjør du hvis det er noe du ikke liker da? Få de til å endre meny? Spise deg mett på forhånd? Eller ha noe medbragt niste i vesken?

Hvis det er noe jeg ikke liker, så spiser jeg ikke. Men jeg kommer uansett til å spise meg god og mett før jeg drar hjemmefra om morgenen.

Medbragt niste var egentlig ikke dumt, men snikspiser sikkert på toalettet da, hvor vanlig er det å ha medbrakt niste liksom? Skal spise om det er noe jeg liker, men er det ikke det, går jeg heller noe sulten utover ettermiddagen og kvelden og spiser meg god og mett når jeg kommer hjem fra bryllupet. Spiser av det jeg liker, om det er noe jeg liker der.

Skrevet

Hehe, har ikke hørt om noen som har det. Men sikkert lurt å ha noe energibar eller noe som tar lite plass i veska med mye energi :)

Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, har ikke hørt om noen som har det. Men sikkert lurt å ha noe energibar eller noe som tar lite plass i veska med mye energi :)

Ja, du har et poeng der :-) Men klarter fint å gå uten mat en dag også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ille at noen er så "kresen" at de tenker på hva de skal få servert i middag i ett bryllup. Det er jo alltid veldig god mat og selv om det ikke er det beste du vet om så blir servert så klarer du vel å spise??

Jeg hadde nok ikke syntes du var frekk hvis du spurte meg hva som ble servert i bryllupet fordi jeg hadde trodd du var intressert. Men jeg hadde blitt veldig irritert, hvis jeg skjønte undertonen i spørsmålet.

Og nei jeg er ingen Bridezilla, jeg skal ikke en gang gifte meg med det første

Gjest Spinell
Skrevet

(...)

I flesteparten av disse har det vært en mottagelse etter vielsen med lett servering. Stort sett har dette vært frukt og champagne. (...)

I 3 av bryllupene ble det servert koldtbord til middag, i vårt tilfelle koldtbord/tapasbuffet. I resten var det 3-retters med stek til hovedrett (vilt, svin, kalv). Veldig ofte karamellpudding til dessert.

Ellers har alle hatt kakebord og bryllupskake på kvelden, i tillegg til litt snacks.

De delene av Solstrålejentas innlegg som jeg har sitert stemmer med min erfaring også. Har vært i en del bryllup opp gjennom årene, og de aller fleste har hatt lett servering (kanapeer eller frukt) rett etter vielsen og senere en treretters middag. I de tilfellene det ikke har vært treretters har det vært buffet med litt av hvert (typisk tapas/koldtbord med enkelte varme alternativer.) Kaffe, kaker og snacks på kvelden er vel også standard.

Til forskjell fra Solstrålejenta har jeg fått servert nattmat i de fleste bryllupene. Dette har vært lapskaus, pølser, spekefat eller sodd.

Som du ser er det umulig å forutsi nøyaktig hva du får, med mindre du spør brudeparet hva som står på menyen. I og med at bryllup som regel har mange gjester, og brudeparet som regel er opptatt av at gjestene skal ha det bra (og ikke bare er opptatt av å leke kongelig for en dag), er maten som regel ganske lett å like for de aller fleste.

Skrevet

Expect the unexpected!

Serverte rommegrøt til forrett i ett bryllup i fjor...

...det var over 30 grader den dagen!

Men som brura sa. Hun ELSKER rømmegrøt :P

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ille at noen er så "kresen" at de tenker på hva de skal få servert i middag i ett bryllup. Det er jo alltid veldig god mat og selv om det ikke er det beste du vet om så blir servert så klarer du vel å spise??

Det kommer jo an på hva som blir servert det. Liker jeg det ikke, spiser jeg ikke. Liker jeg det, spiser jeg. Er det noe jeg aldri har smakt før, er sjangsen størst for at jeg ikke smaker det, for det er da bedre å la være å smake enn å smake og vri ansiktet i grimaser for at det smaker vondt/kvalmende/ekkelt.

Men jeg skal høre med det kommende brudeparet etterhvert, om hva som blir servert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...