Gå til innhold

når er trassalder hos jenter?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når er trassalderen hos jenter? Både "teoretisk" og hos dere som har opplevd den?

Vi prøver å styre unna å få nr to når nr en er i verste trass, men vet ikke helt når den verste trassalderen er..

Jeg kunne tenke meg 2,5 år mellom eldste jenta og nestemann, men har hørt at da treffer vi verste trass. Er dere enig?

Jeg har også hørt at jenter trenger to år alene med mamma, mens gutter trenger tre år før de er "modne" nok til å dele omsorgspersonen med søsken. Er det noe i dette eller er det bare sprøyt?

Har noen erfaringer å dele ang hva man bør tenke på før man lager nr to? Jeg vil ikke ha barn for tett, men vil heller ikke at det skal være for stor aldersforskjell på dem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Når er trassalderen hos jenter? Både "teoretisk" og hos dere som har opplevd den?

Vi prøver å styre unna å få nr to når nr en er i verste trass, men vet ikke helt når den verste trassalderen er..

Jeg kunne tenke meg 2,5 år mellom eldste jenta og nestemann, men har hørt at da treffer vi verste trass. Er dere enig?

Jeg har også hørt at jenter trenger to år alene med mamma, mens gutter trenger tre år før de er "modne" nok til å dele omsorgspersonen med søsken. Er det noe i dette eller er det bare sprøyt?

Har noen erfaringer å dele ang hva man bør tenke på før man lager nr to? Jeg vil ikke ha barn for tett, men vil heller ikke at det skal være for stor aldersforskjell på dem.

Jeg har et skrekkeksempel fra min egen familie. Jeg har en datterdatter som har vært en mare omtrent fra hun ble født til nå, ser ikke ut som det er utsikter til bedring :fnise: . Nå er hun 17 år.

Skrevet (endret)

Er det noe forskjell på jenter og gutter?????????? Trasser ungen så trasser den, uansett kjønn.

Jeg synes den verste tiden var fra 1,5-2 år, før barnet hadde språk nok til å si hva det ville. Da ble det heller skriking og en frustrert mor som ikke skjønte hva barnet ville. Vi fikk søsken da sønnen vår var 2,5 og det gikk veldig greit. Jeg synes ikke han var trassig i perioden.

Sønnen vår har trasset med jevne mellomrom fra han lærte seg at det gikk an å protestere litt, men han er stort sett en grei gutt, så det går bra.

Endret av Caramba
Skrevet

Har egentlig ikke merket noe spsiell trass alder på ungene her, men har jo hørt at de sier den varer fra 1 år til de 20...Nå har jeg så stort sprang på ungene at alle 3 har fått være liten "alene"

Gjest brutal_mann
Skrevet

Fra de blir født til de dør.

Gjest Ulrikke
Skrevet

Snuppa her er 4 1/2, og hun har vel trasset i perioder mer eller mindre hele livet...

Sikkert ikke det svaret du ønsker deg, men...

Når det er sagt, så er jo 2-3 år VELDIG vanlig aldersforskjell på søsken, og de fleste kommer jo gjennom det med det meste av vettet i behold ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg så veldig peiling, men barn varierer jo veldig i modenhet i den alderen, så vil tro trassalderen kan slå inn i et nokså stort tidsrom. Niesen min trasser mer nå som treåring enn da hun var to og et halvt, hun er ganske moden, men det skjedde endel dramatiske ting i familien hennes fra hun var 2-2 1/2, vet ikke hvordan det spiller inn. Synes uansett ikke hun er spesielt vanskelig nå (heller ikke foreldres erfaring, en må "bare" være konsekvent selv, og holde seg rolig), men hun prøver seg jo stadig vekk - bare at det ikke er så mye verre enn at en setter grenser og så fokuserer på noe annet, hun gir seg stort sett fort og er fornøyd med det. Har jobbet litt i barnehage og opplevde ikke mye trass hos barna i den aldersgruppen, men det er vel foreldrene som får støyten.

Uansett ville jeg ikke tenkt så veldig mye på å unngå akkurat den tiden, hvis man venter for lenge får man vel plutselig barn midt i den andre trassalderen da, som virker verre enn hos to-tre-åringene :fnise: Dessuten virker det som mye problemer kan forebygges ved at en er bevisst på å unngå sjalusi (inkludere storesøskenet). Altså, jeg mener ikke å bagatellisere det å ha to små barn samtidig og ha tilstrekkelig overskudd og slikt, men jeg tror ikke det utgjør den store forskjellen med noen måneder i den ene eller andre retningen.

Skrevet

Mine to, som er jente på 6 og gutt på 7, "trasser" med jevne mellomrom fortsatt.Noen måneder oppfører de seg eksemplarisk, andre måneder skal de teste grenser og protestere på alt. De vokser jo konstant, så jeg regner med at det kommer til å vare til de blir voksne :) Jeg merker at de to trasser på forskjellig måte. Gutten er mer utagerende og høylytt, blir skikkelig forbanna, mens jenta sutrer mer og svarer frekt tilbake.

Gjest Snuppa
Skrevet

Fra de blir født til de dør.

Ha, ha. Det har du faktisk litt rett i :fnise:

Gjest imli
Skrevet

Trur det er null forskjell på gutar og jenter. Svært mange ungar får sysken før dei er 3 år (som påstanden din er at ein bør vente med, i alle fall med gutar), og for dei aller fleste går det heilt fint.

Min eldste var 17 mnd då han blei storebror, og det har ikkje vore noko problem. Han er no 2 år og er veldig lite trassig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...