Gå til innhold

Til prøvere: lever dere som normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere andre som prøver å bli gravide - lever dere som normalt eller tar dere forholdsregler som om dere skulle være gravide? Jeg er inne i min første prøveperiode, og jeg har siden eggløsning latt være å drikke alkohol (EL var for nesten en uke siden), men jeg lurer på om jeg bør ta noen andre forholdsregler. Tenker da på mat man skal holde seg unna. Jeg ble f.eks. servert upasteurisert ost i helga, og lot være å ta. Men dagen etter spiste jeg gravlaks, uten å tenke meg om. Så jeg lurer på hvor streng jeg skal være, når jeg ikke en gang vet om jeg er gravid, og det i verste fall kan ta mange måneder/år å bli det. Samtidig er jeg ikke ute etter å spise ting som ikke er anbefalt for gravide når jeg plutselig kan være gravid i to uker uten å vite om det før testing.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen holdt jeg meg unna alkohol mellom EL og IKM. Etterhvert som tiden gikk og måneder ble til år, ble jeg mer avslappet til det hele. Jeg hadde blitt helt gal dersom jeg skulle ha levd som gravid i den tiden vi har vært prøvere. Nå som vi holder på med IVF holder jeg meg unna alkohol (og har sluttet å snuse) de ukene det er aktuelt.

Jeg har aldri holdt meg unna nei-mat, men er kanskje litt ekstra forsiktig nå som vi holder på med IVF.

Skrevet

Lever helt normalt.

Skrevet (endret)

Abbonerer på denne jeg. Vi skal begynne å prøve nå, og har tenkt litt på det samme selv.. Bør jeg slutte å spise feil mat, slutte å drikke osv.

...Oj, hørtes litt ut som en alkoholiker, men dere skjønner vel. :fnise:

Endret av Lemming
Skrevet (endret)

Levde akkurat som vanlig helt til jeg fikk en positiv test. Tror at ventetiden kan bli enda lenger om man skal leve som gravid lenge før man faktisk er det. Og de fleste finner ut at man er gravid ganske fort,slik at fosteret ikke tar skade av det mor gjør. (om man lever normalt selvfølgelig uten stoff og alkoholmisbruk)

Endret av *dream*
Skrevet

I begynnelsen var jeg avholden med alkohol mellom (antatt) EL og IKM, men etter å ha vært prøvere ganske lenge bestemte jeg meg for å leve helt som normalt frem til jeg sitter med positiv test i hånden.

Skrevet

Lever som normalt, men er litt forsiktig med alkohol etter EL og spesielt uka før IKM.

Litt kjedelig å være full den ene dagen og stå med positiv test i hånda neste dag. Men det er bare sånn jeg tenker da..

Skrevet

Etter laaang tid som prøver lever jeg som normalt. Er nok pes med testing, tanker og bekymringer i forhold til å prøve å bli gravid. Er forsiktig med alkohol da uka før IKM, men kan ta meg ett glass vin eller 2:)

Skrevet

Lever som normalt :)

Skrevet

Lever helt som normalt.

Spiser akkurat det jeg vil, og ja- drikker alkohol nå og da(men ingen fyll!).

Dette har dratt ut så lenge, at jeg ikke orker å tenke på det lenger.

Den dagen jeg tester positivt (ved forventet mens), skal jeg ta mine forholdsregler.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke prøver ennå, men tillater meg å svare likevel.

Jeg er diabetiker, og når jeg blir prøver om noen måneder kommer jeg nok ikke til å leve som normalt; jeg kommer til å måtte være et pirkete petitmeter når det gjelder kontroll på blodsukker.

Misforstå meg ikke; jeg holder blodsukkeret under kontroll allerede men jeg godtar større svingninger nå enn hva jeg ville gjort dersom jeg var gravid/prøver.

Faktisk sies det at man må være pinlig nøyaktig med blodsukkermålingen hele to måneder før unnfangelsen, så jeg har ikke mange dager igjen til å kose meg med sjokolade nå. :snurt: vi blir prøvere i juli :goodbye:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt eksta forsiktig med alkohol om jeg nærmer meg IKM, men tar alikevel et glass eller to uten å tenke noe mer over det.

Ellers spiser jeg akkurat det jeg vil og gjør akkurat det jeg vil.

Resten bekymrer jeg meg over når jeg får TB. :)

Som min søster sa til meg, som var prøver i bortimot 5 år før de ble gravide...

"Du kan bli prøver lenge, og tro meg du får nok å bekymre deg over med: når er EL?, når skal vi skal ha sex?, hvem av oss ligger feilen hos?, blir det operasjon?, blir det prøverør?..... om ikke du skal tenke på alle slike hverdagslige ting i tillegg! "

Skrevet

Jeg holder meg unna alkohol i perioden mellom EL og IKM. I og med at jeg temper vet jeg akkurat når det er, så er ikke noe problem å ta det med ro disse 12 dagene. Jeg trur ikke et glass skader, men om jeg på et et tidspunkt står med positiv graviditetstest med vissheten om at jeg har drukket de siste par ukene ville jeg hatt så dårlig damvittighet og vonde tanker.

Ellers har jeg begynt med folat og omega 3. Og endret litt på treningen, mer bekken og mage-rygg.

Videre har jeg satt meg inn i hvilke matvarer som frarådes gravide. Planlegger å holde meg til dette, medfører ikke noen store endringer i kosthold for min del, og er jo greit å få treningen, er mye å lære seg. En infeksjon er jo like skadelig disse to ukene som resten av svangerskapet.

Skrevet

Jeg lever helt som normalt. Har proevd leeeeenge naa saa orker ikke stresse med noe ekstra i tillegg til naar EL er etc foer jeg faar positiv test. Jeg drikker og mellom EL og IKM...

Skrevet

Har nå gjort meg noen tanker rundt dette....og det har med det psykiske aspektet å gjøre.

Jeg tror at dersom man greier å være avslappet, og ikke stresser for mye med dette med prøving, så vil det skje kjappere. Jeg tror at dersom man heller fokuserer på generelt å ha det bra, og på kosen (nyt hverandre, ha det gøy, romantisk) og prøve å kutte ut alle tanker på "det perfekte tidspunkt", så vil det ordne seg :)

Denne filosofien innebærer også at man lever som normalt under prøvinga- at man koser seg med for eksempel alskens oster og en god rødvin..(hvem vet hva som skjer etterpå..?)

Her tempes det ikke. Vil heller kose hver dag den uka jeg muligens har eggløsning... :D

Dette er slettes ikke den "riktige" måten å leve på som prøver. Men man må bare gjøre det som føles riktig for en selv- og leve deretter.

Skrevet

For meg er det ikke stress å unngå å drikke vin og å unngå visse typer mat. Jeg ser sånn på det at du er like gravid et par dager etter unnfangelsen som du er da du står med positiv test i handen. Og etter en positiv test ville det vært uaktuelt å drikke vin eller å spise visse matvarer.

De aller, aller fleste blir gravid veldig raskt. Da er sannsynligheten ganske stor for at du blir gravid i en periode der du har vært uforsiktig med enkelte matvarer. Men jeg er enig - dersom man har vært prøver ca et år er sannsynligheten veldig, veldig liten for å klare det på egenhånd. Da løper man jo en betydelig mindre risiko ved å konsumere alkohol og matvarer med økt risiko for listeriabakterie.

Mulig jeg er litt overforsiktig her i og med at jeg stort sett omgås medisinere. Mange av disse er veldig overbevist om at selv små mengder alkohold tidlig i svangerskapet kan medføre større skader enn det man så langt har trudd. Jeg ser også at i alle nye informasjonshefter anbefales avhold og endring av matvarer fra man blir prøvere.

En annen diskusjon, missforståelser rundt temping - man kan ikke forutset EL på denne måten. For meg er det avgjørende å tempe, jeg har gjort dette lenge før vi ble prøvere. Jeg har lange og uregelmessige sykluser, gjennom temping vet jeg akkurat når jeg har hatt EL, og med det når mensen kommer. Men i og med at temping kun viser hva som har skjedd kan jeg ikke time prøvingen. Jeg kommer ikke til å bruke EL tester og fertilitetsmonitor, "tvangsprøving" er ikke måten jeg vil at barnet skal unnfanges på.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å bruke EL tester og fertilitetsmonitor, "tvangsprøving" er ikke måten jeg vil at barnet skal unnfanges på.

Tja, det er vel noe som ofte endrer seg når man har prøvd en stund uten resultat.

Skrevet

Tja, det er vel noe som ofte endrer seg når man har prøvd en stund uten resultat.

Det må jo være i tilfeller der man ikke får det til fordi man bommer på EL. Det skal jo en del til om man har sex som vanlig, holder jo å bare ha sex hver 2-3 dag selv som prøvere så treffer man hver EL (totalt seks fruktbare dager). Siden jeg temper vet jeg det om vi har bommet på en EL. Dersom vi ikke lykkes selv om vi har truffet de fleste EL vil det nok være andre årsaker enn at man ikke vet akkurat når man har EL.

Skrevet

Det må jo være i tilfeller der man ikke får det til fordi man bommer på EL. Det skal jo en del til om man har sex som vanlig, holder jo å bare ha sex hver 2-3 dag selv som prøvere så treffer man hver EL (totalt seks fruktbare dager). Siden jeg temper vet jeg det om vi har bommet på en EL. Dersom vi ikke lykkes selv om vi har truffet de fleste EL vil det nok være andre årsaker enn at man ikke vet akkurat når man har EL.

Her sammenligner du med temping, jeg sammenlignet med å gjøre ingen tiltak overhodet ("bare" ha sex som vanlig). Etter å ha prøvd en stund vil de fleste bli interessert i å finne ut mer om hvordan kroppen fungerer, enten de benytter seg av eggløsningstester eller temping for å få oversikt. For så vidt synes jeg ikke eggløsningstester bærer mer preg av tvang enn temping.

Gjest molte
Skrevet

Stemmer det virkelig at de aller fleste blir gravide veldig raskt?? Det er ikke det jeg har inntrykk av. Har selv barn, og kjenner mange som har fått barn de siste årene. Svært få har blitt gravide de første par månedene med prøving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...