Gå til innhold

Bosted Akershus område

L@dy

Anbefalte innlegg

Jeg, samboer med datter ønsker å flytte ut av Oslo, men samtidig ikke så langt unna.

Vi har pr, i dag ingen bil, så vi er derfor avhengig av kollektiv. Vi jobber begge i Oslo nå.

Vi ønsker å bo ett sted som det kan være fint for barn å vokse opp, der en har det en trenger, men samtidig at det er noe natur i nærheten.

Vi har vurdert lenge Nittedal, dvs, områdene Haga, Slattum...Vi tok en tur der i går, men det jeg tenker litt på også er at det er mye natur, men ikke så mye annet. Jeg ønsker ikke å bo f.eks i Oslo by, men det hadde vært hyggelig om det ikke var alfor langt til noe sentrum. Mulig det blir litt for bondeland der, men jeg vet ikke. Ikke noe galt om bondeland altså. ;-)

Lørenskog, Skedsmo, Skedsmokorset er også muligheter. Har hørt at det er ok også på Rælingen?

Og ja, jeg vet, det finnes mange tråder om det samme emnet og har lest gjennom de fleste av de. Tror jeg la inn en tråd selv for lenge siden om Nittedal...

Det vi ønsker er ett rekkehus, har pr, nå 2.200 000 til huskjøp. Prisen på rekkehus kan fort komme opp mot 3 millioner også, men vi håper jo vi er heldige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asker må jo være ypperlig sånnsett. Nært både sentrum (Asker sentrum, Sandvika og Oslo) og natur med gode turmuligheter. Toget tar 20 min til Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Akershus er jo stort, og man må ikke nødvendigvis flytte nord for Oslo. På sør-østsiden er det flere tettsteder med mer eller mindre ok/stort sentrum - Ski, Kolbotn, Ås, Son, Drøbak, Oppegård f eks. Veldig forskjellige steder, så en må nesten reise litt rundt og gjøre seg kjent. Prisene varierer også mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

... jeg kan legge til at personlig så er jeg ikke så veldig glad i Lørenskog, Skedsmokorset osv, jeg synes det er steder som er veldig utbygd med boliger uten at stedene har så mye identitet - har inntrykk av at mange som bor på Skedsmo f eks "bare bor" der, og jobber og treffer folk andre steder. Litt samme som Nittedal, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Asker eller Bærum er mitt tips. Der koster rekkehus i god stand mer enn 2,2 mill, men på den annen side så er det mye mer sentralt. Bærums Verk er f.eks 10 min unna Sandvika, men på grensa til å ligge ved skogen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Drammen? Vet det ikke ligger i Akershus, men toget bruker 36 min inn til Oslo, dette er en by, så mye å gjøre i Drammen og, samtidig som det går raskt inn til Oslo. Her er boligprisene fortsatt lave og. Får fine rekkehusleiligheter til rundt 2 mill.

Skal selv flytte dit og studere i Oslo, liker Drammen veldig godt. Og her har jeg råd til og bo og, funnet ett veldig barnevennlig sted å bo der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Hva med Skårer/Solheim? Det ligger jo midt i mellom Lillestrøm og Oslo, i tillegg til at det er et eget lite sentrum der, med blandt annet store kjøpesentere som Metro og Triaden. I tillegg har du jo masse natur og skog rundt omkring der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Skårer/Solheim? Det ligger jo midt i mellom Lillestrøm og Oslo, i tillegg til at det er et eget lite sentrum der, med blandt annet store kjøpesentere som Metro og Triaden. I tillegg har du jo masse natur og skog rundt omkring der.

Henger meg på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har flyttet til Rælingen og trives der. Litt avhengig av hvor du bor i Rælingen så er det fint gangavstand til Lillestrøm. Derifra går det tog til Oslo som kun bruker 11-12 minutter. Tog fra Sandvika eller Asker bruker en god del lengre tid. I tillegg finnes det ganske mange butikker, restauranter, etc. i Lillestrøm i motsetning til Nittedal som jeg også har inntrkk av at nesten kun har boliger og noen matvarebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vil absolutt anbefale Kolbotn. Rett utenfor Oslo (grenser til). Rett ved marka (så og si utenfor døra), 5-10 min kjøring til bading i ferskvann eller i sjøen, nytt senter med bra utvalg i butikker, en halvtime til byen med buss, 12-20 minutter med tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips. Kan bli spennende å se hvor vi ender ja... :)

Kolbotn er det mange som anbefaler, både her og privat. Men jeg har sjekket på nettet og pris på rekkehus ser ut som det er forholdsvis dyrt der. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg må innrømme at jeg er blitt påvirket av anbefalinger mot Kolbotn, så jeg sa til sambo at vi må undersøke der også. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg er født og oppvokst på Kolbotn og ja stedet er jo helt perfekt.

Som det blir sagt så er det kort vei til mark og sjø - både saltvann og ferksvann. Samt at toget til Oslo går hele tiden (så lenge NSB gjør som de skal)

Mye har endret seg på Kolbotn de siste 30 årene, men det har fortsatt ikke mistet sitt litt naive preg - heldigvis.

Kjøpesenteret har forresten blitt veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for Eidsvoll.

Såpass langt fra Oslo at stedet får et lokalmiljø, og ikke bare er et sted man bor. Men samtidig tar det bara 36 minutter med tog inn til byen, og med motorvei og 100-sone hele veien går det like fort med bil.

Dessuten er det skikkelig trivelig her. Veldig bra skoler og barnehager, et koselig sentrum, og digert kjøpesenter på Jessheim om man vil handle litt mer. (Men man får alt man trenger her altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

Jeg syntes Nittedal er flott jeg altså! Men er nok ikke helt objektiv ;)

Det er kort vei til Strømmen/Lillestrøm og Oslo. Og et fint sted å vokse opp. Innbiller meg også at det er billigere enn Lørenskog og Skedmso. men jeg ville ikke flyttet særlig langt inn i Nittedal, der jeg selv er oppvokst. Det blir for langt, men Hagan er passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Nesodden!!

Jeg fikk inntrykk av at de var på utkikk etter et litt rimelig alternativ... Nesodden er jo dyrere enn f.eks Asker og Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ås er vel billigere enn Kolbotn, lenger med tog, men likevel ikke mer enn en halvtime inn til Oslo. Jeg liker Ås sentrum godt, det er lite og åpent og med nok butikker til det daglige. I tillegg minst én hyggelig kafé. Man har kjøpesentre i Ski og Kolbotn, i tillegg selvsagt massevis når man går av toget i Oslo, så tror ikke man trenger å savne de butikkene de IKKE har i Ås. Fortsatt et litt dyrt sted til at det ligger såpass langt fra byen, men det skyldes kanskje UMB. I hvert fall fullt mulig å finne rekkehus til 2 millioner der. Må innrømme at jeg har blitt veldig glad i Akershus sør for Oslo framfor de drabantene nord for, selv om (eller fordi?) jeg er fra Oslo Nordøst selv. Det er liksom litt deilig å vite at sjøen ligger rett ved siden av der man bor, at det ikke bare er land og skog :fnise: Men f eks Eidsvoll er sikkert også fint, og de har jo Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...