Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Fikk en sjokkmelding i dag om at jeg har høyt kolesterol. Jeg er 20 år gammel, og ikke det minste overvektig. BMI på 21.

Når jeg har fått dette problemet, så er jeg enda mer gira på å klare å løpe mer. Jeg har alltid slitt med løping, og når jeg løp i dag morges merket jeg at kroppen ville mer (ikke sliten i det hele tatt) men pulsen var i taket omtrent, og pusten dårlig. Røyker og drikker ikke.

Er vel bare dårlig kondis, men hvordan kan jeg trene den opp best mulig? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Fikk en sjokkmelding i dag om at jeg har høyt kolesterol. Jeg er 20 år gammel, og ikke det minste overvektig. BMI på 21.

Når jeg har fått dette problemet, så er jeg enda mer gira på å klare å løpe mer. Jeg har alltid slitt med løping, og når jeg løp i dag morges merket jeg at kroppen ville mer (ikke sliten i det hele tatt) men pulsen var i taket omtrent, og pusten dårlig. Røyker og drikker ikke.

Hvis du ikke har trent noe særlig på en stund så må du ta det pent i begynnelsen, ellers vil du lett kunne bli overtrent. Kjøpe deg en pulsklokke, så er det lettere å holde riktig intensitet.

Jeg vet at det i mange tidsskrifter og aviser anbefales å begynne med intervalltrening, ofte modellen 4x4 der man løper intenst i fire minutter og så tar det rolig i fire minutter og gjentar dette fire ganger. Jeg er uenig i dette. Det er påvist at intervalltrening ofte gir rask fremgang, men så stagnerer man gjerne på et lavere nivå enn hvis man hadde en del rolig trening som grunnlag.

Jeg vil anbefale deg å begynne rolig, ligg under syreterskelen det meste av tiden. For deg som er rimelig utrent er syreterskelen kanskje på 70-75% av makspuls, så legg deg på 60-65% for det meste. Øktene skal ikke være lengre enn at du fint kan holde på en stund til. I løpet av to dager skal du kjenne deg fullt restituert. Hvis du trener hardere vil det ta lengre tid å restituere seg. Med korte rolige økter vil du netto kunne trene mer enn med lange harde økter, og få raskere fremgang.

Det virker for meg som om ditt høye kolesterolnivå skyldes genetiske faktorer siden du ellers er slank. Noen har gener som gjør at de får høyt kolesterol selv om de er i god form og spiser vanlig sunn mat. Disse må legge seg på et fettfattig kosthold for å normalisere kolesterolen. Prøv å kutte ut en del fett fra kostholdet ditt, erstatt en del ting med lightvarianter, og ta ny blodprøve om to måneder og se om det er noen bedring. Når det er sagt så bør du selvsagt trene også, det er bra for mye mer enn kolesterolnivået.

Skrevet

Sniker meg inn i denne tråden i håp om å få litt tips jeg, har nemlig akkurat samme problemet. Ønsker å løpe, men er pust og puls som stopper. Skikkelig irriterende når man kjenner at kroppen gjerne kunne ha løpt mer.

Av en eller annen grunn er dette problemet minimalt når jeg er på treningssenter og løper på ellipsemaskin, da kan jeg fint løpe i 45 min uten problemer! Noen som vet hvorfor det er så mye lettere på en slik maskin? Er det letterre trening enn å løpe vanlig?

Ser det er mange som anbefaler pulsklokke, men de er jo så dyre... :sukk: Er det et absolutt "must" når man skal drive med kondisjonstrening?

Og hvor lange joggeturer anbefales i begynnelsen for en utrent person?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å starte med å gå raskt, løpe ett minutt, gå tilbake til rask gange for å få roet pulsen i tre minutter, løpe ett minutt igjen osv...

Så kan du øke løpingen med 10-30 sekunder (og redusere gangen tilsvarende) etter hvert som du føler at du klarer det.

I løpet av 8 uker vil du nok klare å jogge sammenhengende. ;)

Skrevet

Fikk denne anbefalt i en annen tråd i går, så da anbefaler jeg videre i dag: her

Skrevet

Lance - det er ikke genetisk, jeg har hørt med min mor og far, og de kjenner ikke til noen andre i familien som har høyt kolesterol. Jeg mistenker studentmat :)

Twink - akkurat samme problem som deg! Klarer fint en time på ellipsemaskin, men ikke ute i det fri ;) Håper du også får noe ut av denne tråden, siden vi har samme problem. Har forresten vurdert denne pulsklokka selv, til ca 600 kr. Nesten overkommelig :fnise:

Anonym - Problemer er bare at pulsen ikke roer seg merkbart før jeg går i ca 5 minutter...

Stjernekyss - tusen takk for link! :)

Skrevet

Lance - det er ikke genetisk, jeg har hørt med min mor og far, og de kjenner ikke til noen andre i familien som har høyt kolesterol. Jeg mistenker studentmat :)

Ja det er jo mulig å få høy kolesterol selv om du er slank og ikke har noen "kolesterolgener". Studentmat er en mulighet, mye potetgull og lignende er en annen mulighet.

Twink - akkurat samme problem som deg! Klarer fint en time på ellipsemaskin, men ikke ute i det fri ;) Håper du også får noe ut av denne tråden, siden vi har samme problem. Har forresten vurdert denne pulsklokka selv, til ca 600 kr. Nesten overkommelig :fnise:

Det er mye hardere å jogge enn å trimme på elipsemaskin. Jogging innebærer et lite hopp for hvert skritt, på en elipsemaskin er det maskinen som bringer føttene dine opp og ned.

Anonym - Problemer er bare at pulsen ikke roer seg merkbart før jeg går i ca 5 minutter...

Det er nok fordi du er i dårlig form. Derfor, jogg i vei i et rolig tempo som du klarer å opprettholde i ihvertfall 10-15 minutter.

Skrevet (endret)

Sniker meg inn i denne tråden i håp om å få litt tips jeg, har nemlig akkurat samme problemet. Ønsker å løpe, men er pust og puls som stopper. Skikkelig irriterende når man kjenner at kroppen gjerne kunne ha løpt mer.

Av en eller annen grunn er dette problemet minimalt når jeg er på treningssenter og løper på ellipsemaskin, da kan jeg fint løpe i 45 min uten problemer! Noen som vet hvorfor det er så mye lettere på en slik maskin? Er det letterre trening enn å løpe vanlig?

Ser det er mange som anbefaler pulsklokke, men de er jo så dyre... :sukk: Er det et absolutt "must" når man skal drive med kondisjonstrening?

Og hvor lange joggeturer anbefales i begynnelsen for en utrent person?

Løping er gjerne den mest effektive måten å bedre kondisjonen på. Det skyldes nok at man der, i motsetning til ved bruk av ellipsemaskin, må forflytte hele vekten (kroppen) selv. Man får mao. ingen hjelp. Så det er ikke rart man vil synes det er tyngre å løpe enn å gå på ellipsemaskin. Det er jo fint at du klarer å holde ut en stund på ellipsemaskin (og det kan godt være det er bedre trening for deg enn løping, avhengig av hva du ønsker å oppnå) men det er nok fordi det ikke er like utfordrende kondisjonsmessig som løping.

Ellers, når det gjelder at pusten "stopper" før kroppen, er det vel rett og slett det som heter å ha dårlig kondis, og ikke så mye annet mystisk enn det.

Endret av Vera Vinge
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Stjernekyss - tusen takk for link! :)

Jeg skjønner ikke helt dette...

Jeg skrev:

Mitt råd er å starte med å gå raskt, løpe ett minutt, gå tilbake til rask gange for å få roet pulsen i tre minutter, løpe ett minutt igjen osv...

Så kan du øke løpingen med 10-30 sekunder (og redusere gangen tilsvarende) etter hvert som du føler at du klarer det.

Og svaret ditt er at dette ikke fungerte fordi pulsen ikke roer seg før det har gått 5 minutter.

At dette er et problem skjønner jeg.

MEN... I linken fra Stjernekyss står det

Uke 1:

You'll have a brisk five minute walking warmup followed by eight sets of 60 second interval runs. A 90 second recovery will follow each interval and you'll finish up with a 5 minute cool down.

Uke 2:

You'll have a Brisk five-minute warmup walk. You will then have 6 intervals alternating 90 seconds of jogging and two minutes of walking for a total of about 20 minutes. We'll finish up with a 5 minute cool down.

Altså nesten det samme som jeg foreslo (bortsett fra at jeg foreslo litt lenger "recovery"... men da er ikke pulsen noe problem lenger?

Skrevet

Ja, jeg ser det nå når jeg har studert treningsprogrammet litt mer.:)

Det blir ganske likt, men jeg skal nok bruke ditt tips om å heller gå litt mer så pulsen får roet seg, til det jevner seg ut. Gleder meg veldig til pulsen og kondisen blir bedre.

Skrevet

Oi, det var ikke så verst nei! Takk for tips! Trodde man måtte ut med et par tusen for en slik klokke jeg. Reagerte dog på at det sto "Blir lett forstyrret av annen elektronikk". Hva vil det egentlig si? Om jeg skal ut å jogge må jeg ha musikk, og har bare mp3 spiller på mobilen. Kan denne virke inn på klokken på en eller annen måte da eller?

Mange gode tips her allerede ihvertfall! :) Jeg er skikkelig noob når det gjelder trening, har periodevis trent regelmessig de siste årene, men har egentlig null peiling... :sjenert:

Løping er gjerne den mest effektive måten å bedre kondisjonen på. Det skyldes nok at man der, i motsetning til ved bruk av ellipsemaskin, må forflytte hele vekten (kroppen) selv. Man får mao. ingen hjelp. Så det er ikke rart man vil synes det er tyngre å løpe enn å gå på ellipsemaskin. Det er jo fint at du klarer å holde ut en stund på ellipsemaskin (og det kan godt være det er bedre trening for deg enn løping, avhengig av hva du ønsker å oppnå) men det er nok fordi det ikke er like utfordrende kondisjonsmessig som løping.

Ellers, når det gjelder at pusten "stopper" før kroppen, er det vel rett og slett det som heter å ha dårlig kondis, og ikke så mye annet mystisk enn det.

Ok, takk for svar! Jeg håper jo på å skaffe meg god kondis, og nå er det jo perfekt å begynne å løpe ute. Har ikke medlemsskap på noe treningssenter akkurat for øyeblikket, så kanskje jeg heller da skal bruke pengene på en pulsklokke og trene i det fri? Har trent mye på ellipsemaskin, og synes det er en veldig behagelig treningsform. Selv om jeg setter på tyngre enn hva instruktørene sier jeg skal gjøre, er det ingen problemer med å løpe langt på disse. Men jogger jeg i 10 minutter på bar bakke er jeg halvdød. :fnis:

Gjest Coarvi
Skrevet
Her og her er to av flere gode nybegynnerprogrammer som ligger ute på nettet. Trikset er helt klart å ikke presse seg for hardt i starten, hvis det tar deg 5 minutter å få en brukbar puls har du kanskje løpt for hardt? Jeg løper som en skikkelig sinke nå i starten, men det er det som må til hvis jeg noen gang skal klare å løpe mer enn ti minutter i strekk... :ler:
Skrevet

Her og her er to av flere gode nybegynnerprogrammer som ligger ute på nettet. Trikset er helt klart å ikke presse seg for hardt i starten, hvis det tar deg 5 minutter å få en brukbar puls har du kanskje løpt for hardt? Jeg løper som en skikkelig sinke nå i starten, men det er det som må til hvis jeg noen gang skal klare å løpe mer enn ti minutter i strekk... :ler:

De var fine, takk for tips! :)

Skrevet (endret)

Ja, du er i dårlig fysisk form når det er puslen som fyker opp, pusten rask og det føles som om det er det kardiopulmonære, ikke muskulære, som stopper deg.

Det er ikke noe problem å få forhøyete kolesterolverdier ved å spise dålrig mta med usunt fett og lite fiber og null trim. Det du bør undersøke er å få vite hva blodprøvene dine eksakt viser. Kolesterol er egentlig en utdatert og misvisende merkelapp på fettinnhold i blodet, og som vi alle vet så er kolesterol livsviktig. Det som er helt essensielt er hvilke proporsjoner av LDL2 og 3, VLDL og HDL2 og 3 som er tilstede. LDL er verstingen, mens større konsentrasjon av HDL beskytter mot arteriosklerose og er den eneste utgaven som initierer revers kolesteroltransport til lever (og dermed forhindrer at mer lumsk fett entrer blodbanen og henger seg fast i åreveggene).

Jeg har sett et noen tilfeller av at folk med eksepjonelt gode HDL-verdier har av inkompetente og utdaterte leger blitt stemplet som i risikogrupper pga høyt kolesterol (og dermed blitt foreskrevet statiner.....naut!). Dette kun fordi de ser på totalverdien, og ikke fraksjonære konsentrasjoner av de individuelle komponentene.

Ellipsemaskiner er mye lettere å trene på, fordi de tar vekk en del av arbeidet som beina må utføre (lav belastning i en elliptisk kurve, istedenfor å jobbe med og mot gravitasjon på varierende underlag og opp/ned bakker/ulendt terreng). Har du leddproblemer, eller er overvektig slik at vekt og manglende muskulatur gir for stor belastning, så er ellipse og sykkel helt suverent.

Hvordan du velger å trene er opp til deg, men ikke gå i fella med å bli overivrig slik at skader, vondter og overtrening tar fra deg motivasjon og framgang. Bruk tid på å finne ut hva som fungerer for deg, hva du synes er kurant og hva som passer for deg tidsmessig og økonomisk.

Legg om kosthold, spis masse f&g gjennom dagen som snacks og som et naturlig tilbehør og stor del av middagen.

Lykke til :)

Endret av bergans
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...