Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Innlegget er endret iht KGs regler.

Bond, mod

Endret av Bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips til deg er at du lager en poll i tillegg til å stille spørsmålene slik du gjør her. Da kan du få en kombinasjon av måledata og mer åpen diskusjon. Kvalitative data som du typisk får når folk diskuterer, er ofte vanskelige å kvantifisere, og selv enkle ting så å lage frekvenstabeller, krever mye arbeid. Med en poll får du denslags praktisk talt gratis.

Skrevet

Hvordan skiller denne undersøkelsen mellom det som er faktiske fordommer og det som er argumenterbart?

Det er lett å avfeie kritikk eller meningsmotstand som fordommer, noe som ofte ses i sammenheng med religion.

Skrevet

Hvordan skiller denne undersøkelsen mellom det som er faktiske fordommer og det som er argumenterbart?

Det er lett å avfeie kritikk eller meningsmotstand som fordommer, noe som ofte ses i sammenheng med religion.

Godt poeng. Det ville sikkert være lurt av Emilie å lage seg en god operasjonell definisjon av "fordom", og da gjerne en som skiller mellom begrunnet meningsmotstand, kritikk og uenighet. Jeg har ikke svart på denne undersøkelsen, fordi jeg syns det var temmelig uklart hva det egentlig er spurt etter.

Og jeg er ateist, så det er ikke det at jeg har vansker med å finne eksempler på ting jeg ikke liker ved religion.

Forøvrig tror jeg ofte det er slik at folk som HAR fordommer, ikke vet det selv. Man er ofte ikke oppmerksom på at ens antakelser om andre mennesker og kulturer, kan være bygget på temmelig svakt grunnlag, når det kommer til stykket.

"Har du fordommer mot andre religioner?"

"Det er et velkjent faktum at alle muslimer banker konene sine, og ser på norske jenter som horer. Så nei, jeg har negative holdninger, men begrunnede, ergo ingen fordom."

Skrevet

Godt poeng. Det ville sikkert være lurt av Emilie å lage seg en god operasjonell definisjon av "fordom", og da gjerne en som skiller mellom begrunnet meningsmotstand, kritikk og uenighet. Jeg har ikke svart på denne undersøkelsen, fordi jeg syns det var temmelig uklart hva det egentlig er spurt etter.

Og jeg er ateist, så det er ikke det at jeg har vansker med å finne eksempler på ting jeg ikke liker ved religion.

Forøvrig tror jeg ofte det er slik at folk som HAR fordommer, ikke vet det selv. Man er ofte ikke oppmerksom på at ens antakelser om andre mennesker og kulturer, kan være bygget på temmelig svakt grunnlag, når det kommer til stykket.

"Har du fordommer mot andre religioner?"

"Det er et velkjent faktum at alle muslimer banker konene sine, og ser på norske jenter som horer. Så nei, jeg har negative holdninger, men begrunnede, ergo ingen fordom."

Dersom det var jeg som skulle skrevet en innlevering basert på en undersøkelse om fordommer så ville jeg absolutt nevnt dette i besvarelsen. Samtidig så kan det kanskje virke som noe av konklusjonen allerede er skrevet..

Interessant å vite hvilket årstrinn/fag dette er innenfor.

Skrevet

Jeg går i 10. klasse og er 16 år. Tusen takk for svar og synspunkter!:) Jeg skjønner hva dere mener, og er helt enig. Har noen av dere forslag til hva slags spørsmål jeg kan bruke og hvordan jeg på best mulig måte kan legge frem det jeg har funnet ut?

Skrevet

Jeg går i 10. klasse og er 16 år. Tusen takk for svar og synspunkter!:) Jeg skjønner hva dere mener, og er helt enig. Har noen av dere forslag til hva slags spørsmål jeg kan bruke og hvordan jeg på best mulig måte kan legge frem det jeg har funnet ut?

Å lage gode spørreundersøkelser er nok generelt vanskelig, jeg har aldri laget noen så vidt jeg kan huske. Tanken har vært der mange ganger, og det er helt sikker både lærerikt og interessant.

Jeg ville nok forsøkt å lage spørsmål som gir resultater som kan kontrolleres mot statistikk, og kvantifiseres ut fra 'enig, litt enig, litt uenig, uenig' osv. Forenklet kan jo fordommer sies å være den negative differansen mellom oppfatning og faktiske forhold. Statisktikk avdekker de faktiske forholdene, spørsmålene avdekker oppfatningene. Utfordringen er å stille spørsmålene riktig, men uten at det påvirker meningen for mye.

Gjest Bond
Skrevet

Tråden er stengt iht reglene

Bond, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...