Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Håper ikke dette går som spam, så jeg kjører på:

Vi er en liten gjeng som har startet ett litteratur/fiksjon prosjekt der vi har begynt å lage en såkalt hypersigil etter kjent stil av Grant Morrison (the Invisibles), Alan Moore (v for vendette, Watchmen, league of extraordinary gentlemen), og Aleister Crowley. og vi trenger folk... På det meste er vi rundt 5-6 stykker i prosjektet som for det meste er facebook-gruppe basert og vi har startet en egen wiki der det meste av skrivingen foregår, men i det siste har folk nærmest fadet unna da noen har stiftet familie, mye jobb osv, og nå er vi egentlig bare to stykker igjen som er aktiv. Jeg har ikke lyst til å røpe for mange detaljer i frykt for at noe kan lekke ut, og vi har allerede veldig mye materiale som basis. Kan svare på noen spørsmål, men dette er foreløpig ganske hemmeligstemplet.. Jeg kan røpe så mye som att det er en slags alternativ/fiktiv futuristisk historielinje med mye komiske innslag.. kan si det er en slags blanding av doctor who, HHGTTG, star wars, ringenes herre og the invisibles.

noen key-elementer er som følger:

-Mytologi

-Konspirasjonsteorier

-Samtidshendelser

-Romvesener!

-Futuristisk teknologi

-AI (artificial intelligence)

-Secret societies, f.eks frimurerne, golden dawn, illuminati, O.T.O. osv

-Politikk (eller anti-polikk.. alt ettersom..)

-Sosialisme, anarkisme, og eksperimentell politisk ideologi

-Zeitgeist movement / Venus Project

typisk science fiction / alternativ historie med andre ord.

Hvis du har interesse/ kunnskap i:

-Okkultisme

-Filosofi/fritenking

-Skriving og litteratur

-Science-Fiction

-Humor

-Vitenskap

-Religion

-Alternativ religion, sjamanisme osv

-Østlig mystikk, hinduisme

-Tegneserier

-Musikk

-"Alternativisme"

osv, og har ett sterkt ønske om å forandre verden og ikke minst ett åpent og samtidig rasjonellt sinn så spør jeg deg om du kunne vært innteresert i å vite mer.. Jeg beklager hvis dette går under spam, men vi begynner å bli litt desperate i å holde prosjektet i live :P vi er veldig dedikerte og ser stort potensiale i det, til å mekke noe sånt som f.eks bøker, tegneserie eller til og med ett filmmanus. og vi er btw 100% non-profit (med mindre det er utsikter til å tjener penger da seff ;) hehe.. men neppe med det første). Men vi trenger bare ett par stk som virkelig har motivasjon, ideer og litt tid til overs.

for facebook profil, ta kontakt på PM (er litt paranoid). vi trenger folk med gode ideer, og kanskje tegnere, og folk som liker å skrive. de to siste er ikke så viktig, men er fortsatt ettertraktet)

vi er avhengige av den hjelpen vi kan få...vi har også ett skikkelig kult navn på prosjektet men det vil jeg heller ikke røpe.. :P men det høres skikkelig mystisk ut.

takk! :popcorn:

Endret av tortilla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er muligens litt treig når det gjelder slike ting, men jeg skjønner ikke heelt hva dette er. Jeg har aldri hørt om hypersigils, og forsøkte å google det, men jeg forsto ikke så veldig mye mer da jeg leste "A hypersigil is an extended work of art with magical meaning and willpower". Skal dere lage noe magisk? Er det til privat bruk? Er det noe a'la rollespill? Hvordan bestemmer dere hva prosjektet skal brukes til?

Om spørsmåla mine er helt bak mål, så må du bare si ifra.

Skrevet (endret)

Jeg er muligens litt treig når det gjelder slike ting, men jeg skjønner ikke heelt hva dette er. Jeg har aldri hørt om hypersigils, og forsøkte å google det, men jeg forsto ikke så veldig mye mer da jeg leste "A hypersigil is an extended work of art with magical meaning and willpower". Skal dere lage noe magisk? Er det til privat bruk? Er det noe a'la rollespill? Hvordan bestemmer dere hva prosjektet skal brukes til?

Om spørsmåla mine er helt bak mål, så må du bare si ifra.

veldig gode spørsmål. for omtrent 1-2 år sia ville jeg vært like forvirra som deg ;)

hypersigil: ett ord som ble populærisert av The Invisibles skaperen Grant Morrison

satt sammen av ordene hyper (noe større, mer aktivt/avansert enn vanlig) og sigil: http://en.wikipedia.org/wiki/Sigil_%28magic%29

"A sigil is a symbol created for a specific magical purpose. A sigil is usually made up of a complex combination of several specific symbols or geometric figures, each with a specific meaning or intent, and given spiritual "power" through prayer, meditation, ceremonial magic, sex magic, or other methods."

basickly: en sigil er ett slags tegn som skal ha en viss magisk/underbevisst reaksjon eller konsekvens på din eller andres virkelighet, som "magikeren" eller personen som lagde den satt inn i den med vilje. sigils brukes mye innenfor sigil magick. magick ble betegnet av aleister crowley innen thelema:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magick

eksempel på en enkel sigil:

1. skriv ned det du vil ha: f.eks "tjue tusen kroner på kontoen min"

2. fjærn vokaler og repetitive konsonanter: "tjsnkrpm"

3. tegn opp alle bokstavene på en merkelig måte slik at bare du vet hva som er bokstaver på ett papir, slik at den på en måte ser litt magisk/mystisk ut. det finnes ingen regler for hvordan den skal se ut, men kan gjerne se litt geometrisk ut og bokstavene må helst ikke være gjennkjennelig.

4. aktivisér.. dette kan gjøres på forskjellige måter, noen legger det bare i en skuff, andre lager små forskjellige slags "ritualer" for å stemple det inn i underbevisstheten, og andre tegner den rundt på ting.. alt etter som hva man foretrekker og personlig synes er mest effektivt.

hvis du har sett "the secret" så er dette litt forløperen til det kan man si.. "the secret" er egentlig bare en annen terminologi for "the occult" som betyr det samme.. skjult/hemmelig

en hypersigil derimot er ett større verk som skal fungere som en sigil. når man lager en hypersigil krever det mye mer tid og arbeid. grant morrison lagde the invisibles som var ment som en hypersigil.. han skrev inn seg selv (eller en som lignet på ham selv som han kunne identifisere seg med), og deretter ting som han gjerne ville skulle skje, for å se om det etter hvert ble manifestert som en slags selvhjelpsgreie.

eksempler på ting i fiksjon som skjer i virkeligheten er mange. se f.eks jedi religionen, v for vendetta og videokameraer overalt og avatar som har begynt å få fotfeste blandt urbefolkning rundt om kring.

det handler rett og slett om å prøve å manifestere reaksjoner i virkeligheten gjennom å lage en "representasjon" av det i håp om at det vil bli gjenspeilet på ett eller annen kvante-religipsykofysisk nivå jeg ikke har kapasitet til å forklare gjennom ett verk du lager, hva nå enn det måtte være.

Endret av tortilla
Skrevet (endret)

Da ble jeg brått litt klokere, gitt. Men nå har det såklart meldt seg nye spørsmål, hehe. Må dere ønske dere det samme? Eller skriver dere inn alt dere kan tenke dere? Er det egentlig et prosjekt kun for å se om det skjer, eller er det ment å være underholdning på et nivå? Og i forhold til det du skriver om at en sigil skal kunne påvirke andre og slik, betyr det at man må tro på strukturalisme? For det må vel være tilfelle om et tegn skal påvirke alle likt? Eller er jeg virkelig på bærtur nå?

Endret av Jumpforjoy
Skrevet (endret)

Da ble jeg brått litt klokere, gitt. Men nå har det såklart meldt seg nye spørsmål, hehe.

hehe, kjør på.

Må dere ønske dere det samme? Eller skriver dere inn alt dere kan tenke dere? Hvis det er noe spesiellt vi blir enig om så diskuterer vi det og prøver å finne noe felles, men ellers så er vi litt kaos magikere, og deretter blir det også mye kaos, og ingenting trenger å henge på greip, men det trenger bare en "intensjon". Vi skriver egentlig hva vi vil, jo mer absurd og komisk jo bedre liker vi å si, og dermed også mer frihet til å skrive inn ideer man får.

Er det egentlig et prosjekt kun for å se om det skjer, eller er det ment å være underholdning på et nivå?

Begge deler. Hadde tenkt å si ca. 50-50, men det er heller litt 100-100, i og med at det egentlig er begge deler samtidig. Det må være effektivt, men samtidig underholdene å lese og arbeide med.

Og i forhold til det du skriver om at en sigil skal kunne påvirke andre og slik, betyr det at man må tro på strukturalisme? For det må vel være tilfelle om et tegn skal påvirke alle likt?

vi prøver å være litt strukturerte, men det er ikke lenger ett must for å si det mildt. vi er fortsatt litt strukturert i og med at vi har en slags fast historielinje vi forholder oss noenlunde til, men selv det begynner å skli litt ut, så nå har vi begynt å skrive inn mye humor i stedet for å prøve å forklare ting for mye. det er en slags fin balanse mellom realisme og det helt absurde. vi baserer så mye som mulig på virkelighet (der vi kan) og realisme, men altfor ofte blir det vanskelig så da skriver vi det heller bare så far out som mulig og få ett komisk innslag i samme slengen.

Eller er jeg virkelig på bærtur nå?

de fleste smartinger er nok det ja. ;)

Endret av tortilla
Skrevet

Og i forhold til det du skriver om at en sigil skal kunne påvirke andre og slik, betyr det at man må tro på strukturalisme? For det må vel være tilfelle om et tegn skal påvirke alle likt?

vi prøver å være litt strukturerte, men det er ikke lenger ett must for å si det mildt. vi er fortsatt litt strukturert i og med at vi har en slags fast historielinje vi forholder oss noenlunde til, men selv det begynner å skli litt ut, så nå har vi begynt å skrive inn mye humor i stedet for å prøve å forklare ting for mye. det er en slags fin balanse mellom realisme og det helt absurde. vi baserer så mye som mulig på virkelighet (der vi kan) og realisme, men altfor ofte blir det vanskelig så da skriver vi det heller bare så far out som mulig og få ett komisk innslag i samme slengen.

Naj, strukturalisme som i strukturer i forhold til hva som skjer i verden, kind of. Jeg har ingen god link akkurat nå, men det går sikkert an å google for å få et bilde. I alle fall går det ut på at det i verden er strukturer, som er faste og ufravikelige. Det igjen betyr at et symbol betyr det samme, uansett tid og plass. Og det var her spørsmålet mitt kom inn: hvis et sigil skal bety det samme for alle som ser det (uten at de har fått forklart betydningen), så må man da tro på disse strukturene? Eller?

Skrevet (endret)

Naj, strukturalisme som i strukturer i forhold til hva som skjer i verden, kind of. Jeg har ingen god link akkurat nå, men det går sikkert an å google for å få et bilde. I alle fall går det ut på at det i verden er strukturer, som er faste og ufravikelige. Det igjen betyr at et symbol betyr det samme, uansett tid og plass. Og det var her spørsmålet mitt kom inn: hvis et sigil skal bety det samme for alle som ser det (uten at de har fått forklart betydningen), så må man da tro på disse strukturene? Eller?

det var omtrent det jeg mente. mest mulig skal være slik det er i virkeligheten. realistisk. en slags blanding av realisme og ren fiksjon. vi vrir litt/fullstendig på virkeligheten liksom.

men selve betydningen av sigilen trenger ikke (og skal helst ikke) være klar, men funke mer på ett underbevisst nivå.

vi fortsetter der verden slapp kan man si, og det meste av historien er slik den var, med små unntak dermed også litt alternativ historie.

Endret av tortilla
Skrevet

det var omtrent det jeg mente. mest mulig skal være slik det er i virkeligheten. realistisk. en slags blanding av realisme og ren fiksjon. vi vrir litt/fullstendig på virkeligheten liksom.

men selve betydningen av sigilen trenger ikke (og skal helst ikke) være klar, men funke mer på ett underbevisst nivå.

vi fortsetter der verden slapp kan man si, og det meste av historien er slik den var, med små unntak dermed også litt alternativ historie.

Aj, da misforsto jeg deg. Men da kommer det største spørsmålet: hva om man ikke tror på disse strukturene? Da blir et sigil meningsløst, og dermed blir man feil for prosjektet?

Skrevet

Aj, da misforsto jeg deg. Men da kommer det største spørsmålet: hva om man ikke tror på disse strukturene? Da blir et sigil meningsløst, og dermed blir man feil for prosjektet?

det viktigste er at det betyr noe for den som skriver det. men det er også greit at det ikke blir helt bakvendt, og får motsatt effekt.

Skrevet

det viktigste er at det betyr noe for den som skriver det. men det er også greit at det ikke blir helt bakvendt, og får motsatt effekt.

Logisk. Uansett, det høres spennende ut. Lykke til med vervinga. (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...