Gå til innhold

vile du spist kjøt hvis du viste at dyre hade død av naturlige gruner

Gjest green tea

Anbefalte innlegg

Gjest green tea

ville du spist kjøtt hvis du viste at dyre hadde død av naturlige grunner.

jeg er lit usikker på hva jeg selv ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest green tea

Ikke alle er vegetarianere av etiske grunner.

jeg vet det jeg er selv vegetarianer for mer en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som spiser sjøldaue dyr med mindre man virkelig må. Det er stort sett forbundet med elendig kvalitet, alt etter hva som er dødsårsaken, eller det kan være direkte farlig.

Nei, seriøst, selv ikke kjøttetere eter sjøldaue dyr. Det er noe alle vet å holde seg borte fra. Vi er ikke åtseletere.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville ikke det. Har ikke noe behov for det, og er såpass mange år siden nå at det ville føltes rart og kanskje litt ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neppe. Kjøtt frister rett og slett ikke lengre, har ikke gjort det på snart 5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlige grunner? Jeg mener at viltkjøtt er bedre enn butikkjøtt som kommer fra industridyr. Men har personlig ikke spist kjøtt på såpass mange år så jeg er uansett ikke noe fristet

Endret av Aubrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Naturlige grunner? Jeg mener at viltkjøtt er bedre enn butikkjøtt som kommer fra industridyr. Men har personlig ikke spist kjøtt på såpass mange år så jeg er uansett ikke noe fristet

Under naturlige grunner tenker jeg sykdom, alderdom eller at de sulter fordi det er lite mat i et område. Å bli drept av en jeger eller en slakter er unaturlig begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under naturlige grunner tenker jeg sykdom, alderdom eller at de sulter fordi det er lite mat i et område. Å bli drept av en jeger eller en slakter er unaturlig begge deler..

Mener du at å bli drept av et rovdyr som gaupe, bjørn, jerv, ulv. etc. er naturlig, men om en elg eller en hjort blir drept av en menneskelig jeger så er det unaturlig? At mennesker ikke er jegere fra naturens side?

Våre nærmeste genetiske slektninger, sjimpansene, spiser for det meste frukt, men innimellom jakter de andre dyr og spiser kjøtt. De har forøvrig en suksessrate på ca. 50%, noe som er langt høyere enn for kattedyr som løve og tiger, sannsynligvis fordi sjimpanser har både fargesyn og stereosyn.

Enhver som kan litt om biologi og fysiologi ser at menneskelige tenner er tilpasset å spise kjøtt. Jeg slutter aldri å forbause meg over hvordan enkelte vegetarianere nekter å innse slike ting.

Derimot fins det mange andre gode grunner til å ikke spise kjøtt, eller i hvertfall begrense inntaket. Storfekjøtt er den matkilden som innebærer størst klimautslipp i forhold til hvor mye energi det gir oss. Det går ca. 8 kg korn med for å produsere 1 kg storfekjøtt. I tillegg kommer det at storfe slipper ut mye metangass fra tarmsystemet mens de er i live, og metangass er en mer potent klimagass enn CO2. Verdens samlede produksjon av storfekjøtt står for noe sånt som 20-30% av klimautslippene, verdens samlede flytrafikk 3%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver som kan litt om biologi og fysiologi ser at menneskelige tenner er tilpasset å spise kjøtt. Jeg slutter aldri å forbause meg over hvordan enkelte vegetarianere nekter å innse slike ting.

Derimot fins det mange andre gode grunner til å ikke spise kjøtt, eller i hvertfall begrense inntaket. Storfekjøtt er den matkilden som innebærer størst klimautslipp i forhold til hvor mye energi det gir oss. Det går ca. 8 kg korn med for å produsere 1 kg storfekjøtt. I tillegg kommer det at storfe slipper ut mye metangass fra tarmsystemet mens de er i live, og metangass er en mer potent klimagass enn CO2. Verdens samlede produksjon av storfekjøtt står for noe sånt som 20-30% av klimautslippene, verdens samlede flytrafikk 3%.

Hvor har du lest at biologien sier at tennene våre (altetertenner-canine) er skapt for å spise kjøtt? Er de skapt for å spise grønt også? Og hvor stor prosent spiller masseproduksjon uten klør inn når du fant dette ut? Gjennom evolusjon har mennesket (som er millioner av år gamle) tilpassed seg endringer pga av vår intelligens, ikke hva vi er skapt for å spise. Vi mennesker har ikke rovdyrtenner,rovdyrkjeve og ei heller rene tenner til en planteeter. Ta også med energien vi mennesker bruker på å fordøye matinntak. Og hva er forskjellen på tarmen til en vegetarianer og en kjøttspiser? har du sett på jegerinnstinktet vårt, med tanke på lukt vi mennesker liker eller tiltrekker oss av matgasser feks. Når du faktisk går inn i alt dette finner du faktisk fort ut av vi mennesker er altetende.

Det har altså tatt mange tusen år med evolusjon for å være skapt som den vi er i dag. Så det skal godt gjøres at vi er skapt for å spise hverken det ene eller det andre. Miljø spiller nå en viktig rolle også, om hvor vidt vi burde utvikle oss i den ene eller andre retningen. Det er det vi mennesker gjør; tilpasser oss. Vi møter nye motstandere og utfordringer i vår utvikling som gjør at vi er tilpasset, men å være tilpasset er en evig kamp om å utvikle seg videre. Og Sånn kjøttindustrien er idag, er den hverken bra etter mine mennesklige verdier eller med tanke på miljø.

Vi spiser både grønnsaker,frukt,nøtter, kjøtt og kornprodukter som gir oss næring. Men det er mye næringsrikt vi velger å styre unna: hva med insekter? full av næring! Jeg lar derimot være å spise kjøtt, og får i meg den samme næringa som ellers...

Endret av Aubrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke veggis, elsker kjøtt, men jeg ville aldri ha spist kjøtt som kommer fra et dyr som døde av alderdom, sykdom o.l Det høres ikke så veldig delikat ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville aldri spist dyr som dør en naturlig død.

Beste måten er fra slakteriet når dyra blir kvalt (fjernet oksygen fra rommet) og så kuttet strupen mens de er besvimte!

Er ganske humant syns nå jeg.

Det er jo en grunn til at dyr blir slaktet og ikke spist når de dør. Hva skjer med kjøttet hvis dyret ligger dødt i 1 time? 2 timer? 5 timer?

Endret av Kenneth199
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kile inn en kommentar: Mennesket er antatt å ha vært åtseletere for noen hundre tusen år siden (og kanskje noen millioner). Etterhvert som vi fikk (bedre) våpen, begynte vi å jakte. Uansett har vi på et tidspunkt spist rått kjøtt, så noe mørning - altså råte - tålte vi nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker

ville du spist kjøtt hvis du viste at dyre hadde død av naturlige grunner.

jeg er lit usikker på hva jeg selv ville gjort.

Det eneste kjøttet jeg spiser, er fisk som er fisket av samboeren min. Fisk som er vilt.

Om jeg ikke hadde vært vegetarianer, hadde jeg ikke spist et dyr som døde av naturlige årsaker. Dog ville jeg ha prioritert viltkjøtt. Altså, ikke fra butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...