Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg skal begynne å studere til høsten, men må først treffe et valg: oslo eller trondheim? Jeg har veldig lenge tenkt at jeg skal studere i Oslo. Det er mest praktisk siden jeg bor bare 30 min unna med tog/bil og jeg kjenner litt til byen. Det vil være enkelt for meg å dra hjem når jeg måtte ønske (tenker å flytte på hybel i Oslo), om enn bare for å spise en god søndagsmiddag hjemme...i tillegg har jeg et lite nettverk i området (en del av venninnene mine har flyttet til andre steder, men det er noen igjen;)) Men i det siste har jeg begynt å tenke mer og mer på trondheim. Flere av mine beste venner skal studere der, og jeg har hørt at studentmiljøet der er mye bedre enn i Oslo. Jeg har noen jeg evt kan flytte sammen med, eller så blir det hybel. Minuset med trondheim er at det er VELDIG langt hjemmefra. Jeg har nå bodd ett år på fhs langt hjemmefra, og det har forsåvidt vært veldig deilig, men å studere og å gå på fhs er jo to helt forskjellige ting. Et annet minus er at jeg ikke kjenner byen i det hele tatt...men regner med at jeg blir fort kjent, den er vel ganske liten i forhold til oslo. Så, jeg kunne trengt litt hjelp! Hva synes dere? Har dere noen gode/dårlige erfaringer fra enten oslo eller trondheim eller begge steder? Noen tips til en førstegangsstudent? Håper på hjelp :) PS: jeg skal enten gå på UiO eller NTNU Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 2. mai 2010 #2 Del Skrevet 2. mai 2010 Fordeler med Oslo: En by der mye skjer Du kjenner mange fra før Nærme hjemmet ditt Fordeler med Trondheim: En by der "alle" er studenter. Veldig mange studenter ift folketallet og derfor et veldig ungt miljø og mye som skjer der og. Du kjenner ikke så mange fra før (kan være en fordel det og, fpr da blir man gjerne kjent med mange flere nye) Studentersamfundet Kommer jo litt an på hva du tenker å studere også.. vil du bli sivilingeniør hadde jeg valgt NTNU, hvis det er psykologi du tenker å gå ville jeg gått for UiO.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superMe Skrevet 3. mai 2010 #3 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg var i samme situasjon som deg for 4 år siden. Valgte Trondheim til tross for at resten av familie og venner bodde 1 time unna Oslo, og jeg kjente ikke en sjel i Trondheim, men jeg har ikke angret ett sekund! Om du velger Trondheim er det bare å bli med på fadderuka og bli med i en gjeng på Samfundet, og du kommer garantert til å ha et stort nettverk innen 1 måned har gått. Så at du ikke kjenner noen kommer ikke til å bli noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
epsilon Skrevet 4. mai 2010 #4 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei. Det kan være en ulempe å kjenne så mye folk når du begynner å studere, fordi da har du ikke det samme behovet, eller rommet, for å bli kjent med nye mennesker. Og når det er sagt, så er jo Trondheim best uansett. Med mindre du skal studere jus eller økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 5. mai 2010 #5 Del Skrevet 5. mai 2010 Trondheim! Trondheim har det beste studentlivet. Dette er ikke noe jeg kun sier fordi jeg selv studerer her, men venner som har studert både i Oslo og i Trondheim sier akkurat det samme! Det eneste kjipe jeg kan si om Trondheim, er at jeg er fra byen, og dermed kjente en del folk fra før. Dette gjør deg mye mindre "tvungen" til å ta kontakt og være sosial med andre studenter. Derfor; velg Trondheim. Særlig hvis du skal studere teknologi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg80 Skrevet 5. mai 2010 #6 Del Skrevet 5. mai 2010 Du burde velge studie først, så sted. Dersom du kan få det samme studiet både i Trondheim og Oslo kan du begynne å gruble på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 5. mai 2010 #7 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg har studert begge steder, og foretrekker helt klart Oslo. Det stemmer nok at studentmiljøet i Trondheim er bra, men hvorvidt man blir en del av det avhenger, etter mitt syn, av flere faktorer. *Hvilket studium du velger. *Hvorvidt du engasjerer seg i aktiviteter utenfor skolen. Jeg jobbet mye ved siden av i en relevant deltidsjobb, og hadde ikke tid til å bidra i UKA og andre arrangementer. * Om du bor på skoleområdet eller ikke. Jeg tror man får mye "gratis" ved å bo i studentbolig. Selv valgte jeg å bo privat, litt lenger unna, men til en høyere standard. * Hvor mye du deltar på Fadderuka og andre arrangementer. Vi hadde mange i klassen som ikke gadd å engasjere seg i noe som helst, også hadde vi andre som gjorde absolutt alt. Myten om at det er vanskeligere å finne seg tilrette i Oslo mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. Ja - mange som bor her, har venner fra før. Ja, det er ofte større avstander som gjør at det kan være vanskelig å holde kontakt utenom undervisningen. Og ja - det kan kanskje være at noen østlendinger er mer lukkede enn trøndere. Men også her tror jeg dette avhenger av egeninnsats. Går man aktivt inn for å bli kjent med noen, og prøver å være litt sosial, går det som regel greit. Ellers er jeg enig i at du bør se på "anerkjennelsen" ved de ulike skolene. Juss får man for øvrig ikke studert i Trondheim... Økonomi: Industriell økonomi er jo kjent for å være et élitestudium. Mange av studentene går rett inn i toppjobber, så mulig det er bedre enn sivøk. Det er iallfall mitt inntrykk. Ingeniørfag: Her hadde jeg helt klart valgt NTNU. Mediefag: Velg Oslo, ikke bare fordi Journalisthøyskolen og Høyskolen i Oslo er mer anerkjent, men jobbmulighetene er også størst der. Psykologi: Her har jeg inntrykk av at det er hipp som happ, selv foretrekker jeg Oslo. Samfunnsfag: Mulig at Oslo er hakket bedre med tanke på antall utlyste, relevante deltidsjobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øs pøs Skrevet 5. mai 2010 #8 Del Skrevet 5. mai 2010 Juss får man fint studert i trondhiem da folkeuniversitetet tilbyr det. Jeg vile ha valgt trondheim framfor oslo, så lenge studiet er mye bedre i oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanya Skrevet 5. mai 2010 #9 Del Skrevet 5. mai 2010 Juss får man fint studert i trondhiem da folkeuniversitetet tilbyr det. Jeg vile ha valgt trondheim framfor oslo, så lenge studiet er mye bedre i oslo. Det er allmenn kjent at privatistordningen er under revurdering, noe både UIO og Treider opplyser om. Jeg ville derfor tenkt meg om en gang eller to før jeg la opp et sånt løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 5. mai 2010 #10 Del Skrevet 5. mai 2010 Trondheim er jo en fantastisk flott by, med ekte sjarm i behold! En spasertur langs Nidelva er ganske mye finere enn en tur langs Akerselva, spør du meg. Så om man er litt interessert i bymiljø, arkitektur og natur, kan det jo være en del av beslutningsgrunnlaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #11 Del Skrevet 6. mai 2010 Ser det er mange som ville gått for trondheim her ja...! Jeg kjenner faktisk flere som er i trondheim enn i osloområdet. Vennegjengen jeg var del av har blitt ganske delt, og de fleste er i forskjellige steder i landet....derfor er det får igjen i oslo. Jeg skal sannsynligvis studere geologi på NTNU eller Geofag på UiO...noen som vet hvilket sted som er best faglig sett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #12 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg har studert begge steder, og foretrekker helt klart Oslo. Det stemmer nok at studentmiljøet i Trondheim er bra, men hvorvidt man blir en del av det avhenger, etter mitt syn, av flere faktorer. *Hvilket studium du velger. *Hvorvidt du engasjerer seg i aktiviteter utenfor skolen. Jeg jobbet mye ved siden av i en relevant deltidsjobb, og hadde ikke tid til å bidra i UKA og andre arrangementer. * Om du bor på skoleområdet eller ikke. Jeg tror man får mye "gratis" ved å bo i studentbolig. Selv valgte jeg å bo privat, litt lenger unna, men til en høyere standard. * Hvor mye du deltar på Fadderuka og andre arrangementer. Vi hadde mange i klassen som ikke gadd å engasjere seg i noe som helst, også hadde vi andre som gjorde absolutt alt. Myten om at det er vanskeligere å finne seg tilrette i Oslo mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. Ja - mange som bor her, har venner fra før. Ja, det er ofte større avstander som gjør at det kan være vanskelig å holde kontakt utenom undervisningen. Og ja - det kan kanskje være at noen østlendinger er mer lukkede enn trøndere. Men også her tror jeg dette avhenger av egeninnsats. Går man aktivt inn for å bli kjent med noen, og prøver å være litt sosial, går det som regel greit. Ellers er jeg enig i at du bør se på "anerkjennelsen" ved de ulike skolene. Juss får man for øvrig ikke studert i Trondheim... Økonomi: Industriell økonomi er jo kjent for å være et élitestudium. Mange av studentene går rett inn i toppjobber, så mulig det er bedre enn sivøk. Det er iallfall mitt inntrykk. Ingeniørfag: Her hadde jeg helt klart valgt NTNU. Mediefag: Velg Oslo, ikke bare fordi Journalisthøyskolen og Høyskolen i Oslo er mer anerkjent, men jobbmulighetene er også størst der. Psykologi: Her har jeg inntrykk av at det er hipp som happ, selv foretrekker jeg Oslo. Samfunnsfag: Mulig at Oslo er hakket bedre med tanke på antall utlyste, relevante deltidsjobber. Signerer denne! Spesielt med tanke på deltagelse i fadderuka, type studie og egeninnsats. Selv har jeg studert i Trondheim i et år, og noe lenger enn det skal det heller ikke bli. Studiet er totalt feil for meg, og jeg har nesten ikke fått noen venner mens jeg har gått her.. Lang reisevei, og været er utrolig usaklig. Men som Vanya sier så er mye opp til deg selv, og hva du gjør ut av situasjonen Hadde jeg vært mer motivert til studie, og dermed også å få en vennegjeng, hadde nok det gått bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 6. mai 2010 #13 Del Skrevet 6. mai 2010 Ser det er mange som ville gått for trondheim her ja...! Jeg kjenner faktisk flere som er i trondheim enn i osloområdet. Vennegjengen jeg var del av har blitt ganske delt, og de fleste er i forskjellige steder i landet....derfor er det får igjen i oslo. Jeg skal sannsynligvis studere geologi på NTNU eller Geofag på UiO...noen som vet hvilket sted som er best faglig sett? Jeg går geologi på NTNU. Har et par i klassen som først har gått i Oslo, for så å komme hit, og det virker som om de er mest fornøyd med Trondheim. Men dette gjelder jo de som går siv.ing.. Du tenkte kanskje å gå bachelor? NTNU er jo kjent for å være god på teknologifag, og de som går bachelor har også mange fag sammen med oss på siv.ing.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #14 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg vil bare si at jeg er minst like fornøyd med Oslo, som de andre her er med Trondheim... Kom hit uten å kjenne en eneste sjel i samme landsdel i august, og var veldig spent på hvordan det skulle bli. Men i dag har jeg massevis av gode venner fra studiet og folk jeg har blitt kjent med gjennom disse, og kvaliteten på utdanningen er også helt på topp! Kunne ikke trivdes bedre! Det er alltid noe sosialt som skjer her, og byen er jo akkurat passe stor. Bor man litt sentralt er det gåavstand til det aller meste, og det går an å delta både i tilbudene i studentmiljøet (både fest, interesseforeninger og treningstilbud) og tilbudene i byen forøvrig. Universitetet i Oslo :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 6. mai 2010 #15 Del Skrevet 6. mai 2010 Først og fremst: er det 100% sikkert at du kommer inn på det studiet du vil inn på begge stedene? Jeg ville først og fremst dratt dit jeg kom inn på studiet jeg ville ha. Personlig elsker jeg Trondheim. Hele byen har en slags følelse som jeg rett og slett ikke finner igjen i Oslo. Det er en nydelig by og det er lett å bli kjent. Menneskene der er flotte og det er lett å passe inn. Mange kaller Trondheim for den ultimate studentbyen! Selv skal jeg studere i Tromsø, fordi det er nærmere hjemme. Jeg synes det er en stor fordel, fordi jeg vil tilbringe mye tid hjemme også selv om at jeg er student. Det er ingen følelse bedre enn å komme hjem til mammas elgsteik. Så jeg vil nok si at det er en god grunn til å vurdere Oslo. Det er vanskelig å si hva som er 'best' av disse to byene, det er vel smak og behag. Du sier at mange av dine venninner skal til Trondheim, men ikke ta et valg basert på hva dine venner gjør. Studentmiljøene gjør det svært lett å få venner på alle stedene, og det er ikke noe problem å være borte fra de andre vennene en stund mens man studerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #16 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg går geologi på NTNU. Har et par i klassen som først har gått i Oslo, for så å komme hit, og det virker som om de er mest fornøyd med Trondheim. Men dette gjelder jo de som går siv.ing.. Du tenkte kanskje å gå bachelor? NTNU er jo kjent for å være god på teknologifag, og de som går bachelor har også mange fag sammen med oss på siv.ing.. Jeg tenkte på bachelor ja, og så fortsette med master dersom jeg trives. Du har kanskje noen av de samme foreleserne som de som går bachelor på geologi da? Er de flinke? Og vet du om de som går bachelor har mye feltarbeid? I.am.me Først og fremst: er det 100% sikkert at du kommer inn på det studiet du vil inn på begge stedene? Jeg ville først og fremst dratt dit jeg kom inn på studiet jeg ville ha. Ja, det er rimelig sikkert at jeg kommer inn både i oslo og trondheim, jeg må bare bestemme meg for hva jeg vil ha som første valg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 7. mai 2010 #17 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg tenkte på bachelor ja, og så fortsette med master dersom jeg trives. Du har kanskje noen av de samme foreleserne som de som går bachelor på geologi da? Er de flinke? Og vet du om de som går bachelor har mye feltarbeid? Foreleserne er jevnt over flinke. Ingen pedagogiske vidundre (uten om den legendariske Allan Krill), men de kan mye og er veldig hjelpsomme. Det er ikke så veldig mye feltarbeid, men det kan du jo kontrollere litt selv med hvilke fag du velger. Hvis du sjekker studiehåndboka: http://www.nt.ntnu.no/studiehandbok/ , så kan du lese om hvilke fag det er obligatorisk feltundervisning. I løpet av dette skoleåret har jeg 21 dager felt/ekskursjoner, og det er ganske mye. Tidligere år har vi hatt 3-4 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #18 Del Skrevet 7. mai 2010 Foreleserne er jevnt over flinke. Ingen pedagogiske vidundre (uten om den legendariske Allan Krill), men de kan mye og er veldig hjelpsomme. Det er ikke så veldig mye feltarbeid, men det kan du jo kontrollere litt selv med hvilke fag du velger. Hvis du sjekker studiehåndboka: http://www.nt.ntnu.no/studiehandbok/ , så kan du lese om hvilke fag det er obligatorisk feltundervisning. I løpet av dette skoleåret har jeg 21 dager felt/ekskursjoner, og det er ganske mye. Tidligere år har vi hatt 3-4 dager. Takk for bra link, skal sjekke den ut nøye ;=) Går du selv bachelor i geologi? Eller siv.ing? Hva slags siv.ing isåfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 7. mai 2010 #19 Del Skrevet 7. mai 2010 Takk for bra link, skal sjekke den ut nøye ;=) Går du selv bachelor i geologi? Eller siv.ing? Hva slags siv.ing isåfall? Jeg går siv.ing, - tekniske geofag. Det er vel vi som har mest likt som bachelor-studentene av geofag-studiene. (Mulig noen bachelor-studenter fordyper seg innen petroleum, det vet jeg ikke.) Men nå sporer vi vel litt av her. Beklager til dere andre. Du får sende meg en PM om du lurer på noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeje Skrevet 10. mai 2010 #20 Del Skrevet 10. mai 2010 Det her var absolutt en nyttig tråd for meg også. Jeg har lenge vurdert det 5-årige masterstudiet samfunnsøkonomi, og har dermed samme dilemma. Oslo eller Tronheim. Tradisjonelt sett har jo Oslo hatt en høyere stjerne, men nå har jeg hørt rykter om at NTNU virkelig har tatt seg opp på dette området. Noen erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå