Ruinert Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Hei, For et halvt år siden hadde jeg så ille tannverk at jeg bare måtte trosse tannlegeskrekken. Fikk da beskjed om at jeg hadde 2 tenner som måtte rotfylles. Nå har jeg hatt 3 behandlinger for hver tann, og skulle egentlig ha vært ferdig. Tannlegen hevder derimot at jeg må ha minst 2 ganger til for hver tann pga tette rotkanaler. Dette blir veldig dyrt, og det er ikke en gang sikkert tennene kan bli helt fikset. Tannlegen nevnte at dersom det etter 2 nye behandlinger pr tann ikke er mulig å avslutte rotfyllingene, må jeg henvises til spesialist. Finnes det noen støtteordninger økonomisk? Og er dette i det heletatt normalt? At man betaler så mye uten å få utrettet noe som helst? Noen som har erfaring med dette? Mvh Petter
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Jeg hadde også tann som måtte rotfylles, jeg hadde en 3-4 behandlinger, med rengjøring å sliping / avtrykk / fylling / sette på krona Da jeg kom til siste time, hadde jeg brukket en annen tann, og måtte gå igjennom samme prosess en gang til. endte opp på en ca 14 000. Ingen støtteordinger til slikt nei.
Ruinert Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2010 Ja, regner med å komme opp i 15.000-20.000.. Alt for mange penger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Ja, regner med å komme opp i 15.000-20.000.. Alt for mange penger. Dette hørtes veldig dyrt ut for to rotfyllinger. De koster på det dyreste 4500 pr tann. Er det derimot kroner i tileggg, rimer prisen. Det er desverre ingen støtteordninger for tannlegeutgifter.
slask Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Jeg har hatt to rotfyllinger (er 42). Den siste var bare en nød-rotfylling på tannlegevakta i Oslo. Ingen av dem har fått krone. Nå 5-10 år etter har den ene etter den andre fillebiten ramla ut og jeg har bare to åpne søkk med noen små tannstubber igjen, som jeg attpåtil går å pirker på med tunga halve dagen. Men jeg har spart mye penger ;-) Sånn er det når man ikke gidder, eller orker ta seg råd. Lurer på når neste tann begynner å skrike.
Kosteskaft Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Noen områder kan det fås støtte for fra NAV. Feks. trekking av visdomstann. http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/Tannleger/Aktuelt/805371177.cms http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/For+behandlere/1073747392.cms
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Det syns jeg hørtes veldig dyrt ut? Kjæresten min rotfylte 2 tenner nå, hadde 9 hull, og det kom på 13 000 omtrent! Nå er den tannlegen kjent for å ha lave priser, men allikevel? Han måtte ha 3 timer for å fullføre rotfyllingen (tok hull samtidig). Tannlegebehandling blir fort dyrt hvis man ikke reiser regelmessig, det har jeg erfart nå også. Nå skal det sjekkes hvert år!!!
Gjest Blubberella Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Dette hørtes veldig dyrt ut for to rotfyllinger. De koster på det dyreste 4500 pr tann. Er det derimot kroner i tileggg, rimer prisen. Det er desverre ingen støtteordninger for tannlegeutgifter. Det finnes absolutt tannleger som er dyrere enn som så. Jeg måtte betale over 6000 for å rotfylle min tann, og det tok hun i to omganger (Rensing av rotkanalene og midlertidig fylling første timen, og ny rensing pluss hardere midlertidig fylling andre gangen), m.a.o. en ganske så normal rotfylling. Jeg har fått anbefalt å få krone på den, og det koster 6000,- hvis jeg skal få den hos samme tannlegen. Jeg synes over 12000 kr er svindyrt for å behandle én eneste tann. Jeg er forøvrig ikke fornøyd med denne tannlegen (verken pris eller behandling), så jeg har tenkt å bytte...
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Det finnes absolutt tannleger som er dyrere enn som så. Jeg måtte betale over 6000 for å rotfylle min tann, og det tok hun i to omganger (Rensing av rotkanalene og midlertidig fylling første timen, og ny rensing pluss hardere midlertidig fylling andre gangen), m.a.o. en ganske så normal rotfylling. Jeg har fått anbefalt å få krone på den, og det koster 6000,- hvis jeg skal få den hos samme tannlegen. Jeg synes over 12000 kr er svindyrt for å behandle én eneste tann. Jeg er forøvrig ikke fornøyd med denne tannlegen (verken pris eller behandling), så jeg har tenkt å bytte... Dette er en svindyr tannlege uten tvil. Hvis du tar turen rundt på nett vil du se at de fleste tannleger, selv i oslo, tar rundt 45oo for å rotfylle tre kanaler. Selv ikke hos en tannspesialist har jeg betalt så mye for en rotfylling.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har også opplevd dyre kjipe tannlegebehandlinger. Gikk til sjekk uten å ha vondt i tennene, kom ut med en midlertidig fylling i et hull. Kr 1600,- Etter tre dager bet jeg ut deler av fyllinga og kort tid etter begynte det å verke. Ringte da tilbake og skulle få komme innom og fikse på det. Tannlegen boret så blodet spruta, gikk innom en annen pasient mens blodet skulle stoppe, kom tilbake og fylte i en ny midlertidig fylling. Kr 1500,- Bedøvelsen gikk ut, men det ble ikke bedre. Tvert i mot. Hele kjeven dunket og verket. Spiste smertestillende uten at det hjalp. Spiste isbiter som bedøvde smerten. Måtte til tannlegevakten på søndag for å få hjelp. Han la en midlertidig rotfylling. Kr 2500,- Måtte tilbake etter ca ei uke for å få permanent rotfylling. Kr 2000,- Syns det er helt for j*vlig å måtte betale over 7000 kr for ei tann når jeg i utgangspunktet ikke hadde vondt. Jeg mener de to først tannlegene måtte ha gjort noe feil siden det ble betennelse under fyllinga... Men man har jo ingen rettigheter som tannlegepasient.
Sol79 Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Noen områder kan det fås støtte for fra NAV. Feks. trekking av visdomstann. http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/Tannleger/Aktuelt/805371177.cms http://www.nav.no/Helse/For+helsepersonell/For+behandlere/1073747392.cms Det er vel bare om den må fjernes kirurgisk? Vanlig trekking gir ikke refusjon.
Kosteskaft Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Tror da det? Jeg fikk refusjon, og var da vanlig trekking, så vidt jeg vet. Ikke for at jeg vet forskjellen da, man ligger jo der og gaper og ser ingenting, hehe!
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Heisann Kan det ikke være et alternativ å trekke tennene da? Kommer jo selvfølgelig an på hvor de sitter, men. En venn av meg ble først anbefalt rotfylling, men så kom han og tannlegen sammen frem til at trekking ville være det beste, både pga kvaliteten på tannen, plassering og pris.
Sol79 Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Tror da det? Jeg fikk refusjon, og var da vanlig trekking, så vidt jeg vet. Ikke for at jeg vet forskjellen da, man ligger jo der og gaper og ser ingenting, hehe! Om du må sy er det kirurgisk. Jeg har kun fått refusjon på de som jeg fjernet kirurgisk, og ikke de jeg trakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå