Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hjelp meg! Jeg har havnet i en ond sirkel! :frown:

Jeg er en jente i tidlig 20årene, er ca 166 høy og tipper på 105-110 kg.

Jeg jobber i helsetjenesten så jeg både går og står mye. Tenker "ergonomisk" og har byttet til ordentlige joggesko(hadde såkalte "masai"sko før).

Ellers er jeg ikke mye aktiv, med unntak at jeg går tur med hunden så og si hver dag.

Jeg syns også at jeg spiser ganske "normalt". Kan ha feks fisk/kylling med masse grønnsaker den ene dagen, men også biff med pommes frittes og beanaise den andre dagen(neida, ikke like ofte!). Varierer mye, og spiser frukt eller "diettbarer" når jeg får lyst på mat, men egentlig ikke er sulten.

For snart 6-9 måneder siden begynte jeg å få vondt i hælene når jeg hadde gått eller stått mye, tenkte ikke så mye over det. Det ble værre og værre, og en dag i februar klarte jeg ikke engang å stå opp pga smertene under bena mine. Jeg dro til legen og fikk diagnosen plantar fascitt (betennelse i hælsenene) i begge beina. Fikk kortisonsprøye og betennelsesdempende tabletter, og ble sykemeldt i 1,5 uke. Det ble ikke helt borte, men MYE bedre. Jeg kjøpte meg da ordentlige joggesko med demping, og hadde det ganske bra noen måneder.

Men nå er det tilbake da! Har igjen prøvd flere betennelsesdempende medisiner, men blir ordentlig dårlig av de. Så nå tar jeg 1g Panodil, 4 ganger om dagen. Og smertene er fortsatt der. Er ikke sykemeldt denne gangen, pga jeg jobber i en bolig for øyeblikket, og kan sette meg når jeg trenger det.

Så problemet mitt da; Jeg blir aldri helt kvitt betennelsen før jeg har gått ned i vekt, og jeg klarer ikke gå ned i vekt fordi jeg har betennelsen! Kjipt!

Er så frustrenende at når jeg har vært på jobb så klarer jeg ikke ordne hjemme i huset, og jeg klarer ikke å turer i skogen osv! Det begrenser så mye når jeg ikke kan gå så langt før det er ett smertehel****e uten like!!!! Blir jo egentlig ganske deppa pga det.

Gir opp snart, og spør legen om hjelp med tabletter som kan få meg ned i vekt eller noe, men føler det blir så feil!

Så noen forslag til trening jeg kan gjøre uten å belaste hælene for mye?

EDIT!: Glemte å nevne at jeg også har vært hos en sko- og fotspesialist, som så på gangen min, ga meg såler som skal avlaste undersiden av hælen og lærte meg å teipe beina hvis jeg skulle belaste de mer enn vanlig.

Endret av fruitdrops
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Svømming? Veldig god trening for hele kropp med minimum belastning på kroppen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøp gelesåler til hælene. Gjorde vidunderkur på mine og det etter noen ukers bruk

Skrevet

Svømming? Veldig god trening for hele kropp med minimum belastning på kroppen.

Er veldig glad i å svømme, har tilogmed vært med å konkurert innen svømming.

Dette kan jeg absolutt gjøre, men i nærmeste basseng som er mer enn 12,5 meter så er det alltid sånne "pripne" damer som svømmer med nesa i sky og blir sure hvis noen svømmer forbi(hvis man får sjangsen, de svømmer jo midt i, og viker IKKE!)

hehe, jeg kan jo prøve å dra dit tidlig når jeg har kveldsvakter, men er redd for at de damene er der hele tiden :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Be de gå opp i barnebassenget :fnise:

Skrevet

Er veldig glad i å svømme, har tilogmed vært med å konkurert innen svømming.

Dette kan jeg absolutt gjøre, men i nærmeste basseng som er mer enn 12,5 meter så er det alltid sånne "pripne" damer som svømmer med nesa i sky og blir sure hvis noen svømmer forbi(hvis man får sjangsen, de svømmer jo midt i, og viker IKKE!)

hehe, jeg kan jo prøve å dra dit tidlig når jeg har kveldsvakter, men er redd for at de damene er der hele tiden :fnise:

Jeg trener svømming på senhøsten og om vinteren når det ikke er så trivelig å sykle ute og det ennå ikke er skiføre. Da svømmer jeg som regel raskere enn de aller fleste andre i bassenget, siden jeg har rimelig god teknikk pluss at jeg er i bedre form enn de fleste.

Dermed er det en del jeg må passere. På lørdager og søndager prøver jeg å få kommet inn akkurat når svømmehallen åpner, slik at jeg kan okkupere banen nærmest kanten eller ved tauet som skiller svømmeavdelingen fra lekeavdelingen. Hvis noen andre som kommer senere legger seg i denne banen svømmer jeg rett på, og da gir de seg. Det gjelder bare å stå hardt på krava. ;)

En gang jeg hadde svømt en stund prøvde jeg en lengde (25 m) crawl i makstempo, og da spruter det jo en del. Da jeg kom til andre siden og sto og pustet ut ble jeg snakket til av en dame som hadde svømt ved siden av, hun sa: "Kan du ikke la være å plaske sånn." Jeg bare så dumt på henne, men i ettertid angrer jeg veldig på at jeg ikke sa "Hvis du ikke vil bli våt i håret får du til helvete se å holde deg ute av svømmehallen!".

Ellers begynner det jo å bli varmt i været nå, så sykling er vel et alternativ? Du får jo litt belastning på hælene, men velg lette gir, dvs. pedalfrekvens på 80-100 omdreininger per minutt, så skulle det gå bra. Kjøp deg en flaskeholder som du kan skru på ramma, ta med deg vann og drikk et par slurker hvert kvarter, så vil du forbrenne en del. Det betinger jo at du har sykkel, hvis du ikke har det men har lyst til å kjøpe kan jeg godt gi deg noen tips til sykler som passer for ditt behov. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...