Gå til innhold

Tema: familie - i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til aktiviteter man kan gjøre i barnehagen, når temaet er Familie?

Barn i alle aldre i barnehagen.

Alt mulig av tips mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Familie" kan være et ømtålig tema i og med at det er så mange ulike typer famile; stefedre og -mødre, alene fedre og -mødre, halvsøsken, adoptivbarn, fosterbarn etc

Ville tenkt med godt om og gjennomarbeidet stoffet grundig for ikke å støte noen. Og selvsagt sett det opp mot hvilke familier barna har. MEN om man greier å balansere det riktig og legge det frem godt, kan det være flott å jobbe gjennom de ulike typene familier som finnes.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

"Familie" kan være et ømtålig tema i og med at det er så mange ulike typer famile; stefedre og -mødre, alene fedre og -mødre, halvsøsken, adoptivbarn, fosterbarn etc

Ville tenkt med godt om og gjennomarbeidet stoffet grundig for ikke å støte noen. Og selvsagt sett det opp mot hvilke familier barna har. MEN om man greier å balansere det riktig og legge det frem godt, kan det være flott å jobbe gjennom de ulike typene familier som finnes.

Ja det er veldig sant.

Men hva slags aktiviteter kan man bruke for å lære barna noe om det? Hva slags formingsaktivteter feks?

Skrevet (endret)

Tegne seg selv med familien :)

La alle få være med i en dialog om tegningene etterpå, slik at de blir oppmerksomme på at alle familier er forskjellige.

Endret av Jesse
Gjest mums
Skrevet

Ta utgangspunkt i bøkene de har på avdelingen og liker å lese. Snakk om familiene de møter der: Albert Åberg (og pappa'n), Tassen (og mamma og pappa), Karsten (og mamma, pappa og storesøster), Petra (og mamma). Hvis barnehagen er skikkelig progressiv, har de kanskje et eksemplar av "Malins mamma gifter seg med Lisa"? Ellers er den fineste fine boka om familier ei som heter "En mamma og pappa til Gabriel". Den handler om Gabriel, som er adoptert fra Colombia, og om hvordan han og mamma og pappa ble en familie.

All slags forming kan jo gjøres med familie som tema. La dem f.eks. stemple tomler (husker du Tummen fra barne-tv?) og tegne ansikt på, de kan lage en tommel-familie hver, mor-far-barn/mamma-barn/bestemor-og-fjorten-unger/finn på mer. Melkekartonger er morsomme å lage hus av, så kan de tegne vinduer på og ansikter inni vinduene. Eller de kan klippe ut bilder fra aviser/blader og klistre på noen som de dikter en familie rundt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at en person som jobber i barnehage og har ansvar for samlingsstund ikke har noe opplegg selv for dette? Hvorfor bruker dere ikke et tema hvor dere faktisk har noe dere gjerne vil at barna skal få oppleve eller lære om? Jeg ville IKKE likt at min barnehage var så tilfeldig drevet som dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at en person som jobber i barnehage og har ansvar for samlingsstund ikke har noe opplegg selv for dette? Hvorfor bruker dere ikke et tema hvor dere faktisk har noe dere gjerne vil at barna skal få oppleve eller lære om? Jeg ville IKKE likt at min barnehage var så tilfeldig drevet som dette.

men ville du ikke at barna dine skulle lære noe nytt. det er ikke bra å gjøre det samme hver dag heller. jeg synes det er bra at de søker hjelp jeg. bedre det enn at det blir halveis og at de støter på ubehageligheter de ikke hadde tenkt på.

Skrevet

Tegne seg selv med familien :)

La alle få være med i en dialog om tegningene etterpå, slik at de blir oppmerksomme på at alle familier er forskjellige.

Dette synes jeg er et veldig godt råd. Det finnes mange typer familie, og barn trenger å lære at de er like bra alle sammen. Pass bare på at de ikke blir fokus på at noen barn har ikke en mamma og en pappa, og derfor er "annerledes". Sist jeg var innom barneavdelingen på biblioteket så jeg at de hadde mange bøker om forskjellige typer familier (fosterfamilie, adopsjon, foreldre av samme kjønn, skilsmisse osv) Jeg så ikke på bøkene selv, men noen av dem er sikkert passende å lese i denne sammenhengen.

• 8 måneder senere...
Gjest Elisabeth
Skrevet

Skrevet

Men nå er det ofte at det ikke finnes "mange ulike typer familier", ogås.

På avdelingen til min sønn går det BARE barn far "mor, far og barn"-familier. Ingen halvsøsken, steforeldre, aleneforeldre osv i det hele tatt.

I det hele tatt så synes jeg ofte det blir overdrevet hvor vanlig det er med "uvanlige familier". Barn i barnehagealder bor i all hovedsak sammen med begge foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Dere kan lage et "hus" av pappkartong/plansje til hvert av barna og skrive navnet inni + lime inn bilder foreldrene tar med av familien. Om noen mangler far, mor eller søsken - er det alltid mulig å putte inn bilder av besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og kjæledyr. Så kan man ha dialog rundt de ulike typer familier som kan hjelpe å plassere f.eks mormor, som også er mamma'n til mamma'n til Trine + mamma til Per, som er broren til Trines mamma og onkelen til Trine.. :)

Skrevet

Noen tips til aktiviteter man kan gjøre i barnehagen, når temaet er Familie?

Barn i alle aldre i barnehagen.

Alt mulig av tips mottas med takk:)

Skrevet

Lag et kart over nærområdet. Barna kan tegne sitt hus, så limer dere huset inn på kartet der barnet bor.

Gå på tur i nærområdet og se hvor barna bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...