estrella Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Hei, Jeg er ikke helt sikker på om dette er rett forum å poste mitt spørsmål på, men tenkte at dette var bedre enn graviditetsforumet. Er det feil så får noen bare flytte på spørsmålet mitt :gjeiper: Spørsmålet mitt er egentlig bare hvor mye koster det (gjennomsnittlig) egentlig å gjennomføre assistert befruktning? Det er vel også forskjell i pris på de forskjellige metodene, er det et lesbisk par så er det vel inseminasjon av sæd som blir brukt og ikke IVF?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Det spørs på mye. Privat eller offentlig. IVF eller Inseminasjon. Ved lesbiske så vil man nok først prøve inseminasjon så sant kvinnen har stabile sykluser og ingen andre kjente fertilitetsproblemer.
^^Belle^^ Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Vi har nå hatt ett offisielt IVF-forsøk, dvs. 1 forsøk med uttak og 1 frysforsøk, og vi har betalt 12-13000 kr. Jeg har liten dose medisiner (det er de som er dyre), så dersom du trenger en litt større dose vil det jo naturligvis bli dyrere. Dette er offentlig forresten.
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2010 Vi har nå hatt ett offisielt IVF-forsøk, dvs. 1 forsøk med uttak og 1 frysforsøk, og vi har betalt 12-13000 kr. Jeg har liten dose medisiner (det er de som er dyre), så dersom du trenger en litt større dose vil det jo naturligvis bli dyrere. Dette er offentlig forresten. Da er det med andre ord en overkommelig pris Hovedsaklig det jeg var ute etter! Takk for svar, begge to!
^^Belle^^ Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Da er det med andre ord en overkommelig pris Hovedsaklig det jeg var ute etter! Takk for svar, begge to! Jeg kan jo nevne at du får igjen det du bruker som er over 15000 kr.
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2010 Jeg kan jo nevne at du får igjen det du bruker som er over 15000 kr. Er det slik for alle, uansett om det er to kvinner?
^^Belle^^ Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Er det slik for alle, uansett om det er to kvinner? Ja, det skulle jeg tro. Kan ikke innbille meg noe annet, det hadde bare blitt for teit. Men det er vel kanskje kun dersom man gjør det offentlig (på sykehus) da. Er ikke sikker på hvordan det funker når man går til privatlege.
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2010 Ja, det skulle jeg tro. Kan ikke innbille meg noe annet, det hadde bare blitt for teit. Men det er vel kanskje kun dersom man gjør det offentlig (på sykehus) da. Er ikke sikker på hvordan det funker når man går til privatlege. Greit å vite denne informasjonen
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 På offentlige sykehus så er det en egenandel på 1500 kr pr. forsøk (ihvertfall på IVF) Du må selv betale medisiner inntil 15000 kr, alt over får du igjen fra NAV. Dette gjelder for tre forsøk. Lesbiske har samme rettigheter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Glemte å skrive, dere må jo ha en donor, så det koster litt ekstra, vet ikke hvor mye. Også er det gjerne litt lengere ventetid. Det er ikke alle som sykehus som driver med donor heller, vet om bare Riksen og Haugesund.
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. mai 2010 Så er vel bare spørsmålet om å dra til utlandet er en enklere løsning (da tenker jeg billigere og mindre ventetid..og tenker hovedsaklig på Danmark)? Men uansett er det ikke en problemstilling for meg nå (planen er å få barn når jeg er mellom 25-32år, så har noen år på meg). Jeg var bare veldig nyskjerrig!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Mange velger jo å dra til Danmark spesielt lesbiske, særlig før Norge fikk loven om at lesbiske også hadde rett på assistert befruktning. Men i Danmark så blir det jo privat, de er litt billigere enn de private i Norge. De private i Norge og i Danmark har ingen ventetid. Du kan jo bare sende en mail til de forskjellige klinikkene og høre om hvilke tilbud de kan gi deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Jeg så et program på tv for en mnd eller to siden, om damer som var hekta på å vere surrogatmødre. Der var dem som fikk satt inn ferdig befruktet egg fra foreldrene som skulle ha barnet, men også noen som brukte sine egne egg. Hun ene dama fikk rett og slett bare mannens ferske svømmere i et beger, fylte dem opp i en sånn stor sprøyte, og sprutet det rett inn. Lå med bena høyt en stund etterpå. Han hadde blitt gravid på denne måten med alle de åtte (!!) barna hun hadde bært frem som surrogatmor. Så om dere kun skal få tak i svømmere, så kan det da vel umulig bli flerforldige tusen kroner om en har lyst å prøve å gjøre det på denne måten først?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Har ikke Aleris som eneste privatsykehus i Norge som har fått lov å inseminere med donorsæd?
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2010 Jeg så et program på tv for en mnd eller to siden, om damer som var hekta på å vere surrogatmødre. Der var dem som fikk satt inn ferdig befruktet egg fra foreldrene som skulle ha barnet, men også noen som brukte sine egne egg. Hun ene dama fikk rett og slett bare mannens ferske svømmere i et beger, fylte dem opp i en sånn stor sprøyte, og sprutet det rett inn. Lå med bena høyt en stund etterpå. Han hadde blitt gravid på denne måten med alle de åtte (!!) barna hun hadde bært frem som surrogatmor. Så om dere kun skal få tak i svømmere, så kan det da vel umulig bli flerforldige tusen kroner om en har lyst å prøve å gjøre det på denne måten først? Nei huff, det vil jeg virkelig ikke gjøre. Jeg gleder meg til å bli gravid
estrella Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 4. mai 2010 Mange velger jo å dra til Danmark spesielt lesbiske, særlig før Norge fikk loven om at lesbiske også hadde rett på assistert befruktning. Men i Danmark så blir det jo privat, de er litt billigere enn de private i Norge. De private i Norge og i Danmark har ingen ventetid. Du kan jo bare sende en mail til de forskjellige klinikkene og høre om hvilke tilbud de kan gi deg. Det haster som sagt ikke for min del å vite all informasjonen. Har lest litt rundt forbi og føler meg litt klokere på dette området. Den dagen dette blir relevant for oss så kan jeg hellet kontakte de forskjellige klinikkene, både her i Norge og i Danmark. Men takk for svar. Kjempegode svar :)
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Jeg så et program på tv for en mnd eller to siden, om damer som var hekta på å vere surrogatmødre. Der var dem som fikk satt inn ferdig befruktet egg fra foreldrene som skulle ha barnet, men også noen som brukte sine egne egg. Hun ene dama fikk rett og slett bare mannens ferske svømmere i et beger, fylte dem opp i en sånn stor sprøyte, og sprutet det rett inn. Lå med bena høyt en stund etterpå. Han hadde blitt gravid på denne måten med alle de åtte (!!) barna hun hadde bært frem som surrogatmor. Så om dere kun skal få tak i svømmere, så kan det da vel umulig bli flerforldige tusen kroner om en har lyst å prøve å gjøre det på denne måten først? Du må være gal! For det første så vet man ikke hva slags sykdommer denne "donoren" har. På klinikkene så bli sæden "vasket". Også hva med hvis denne "donoren" plutselig ønsker å ha noe med barnet å gjøre? Da har ikke kvinnen noen rettigheter som man har med kontrollert donor, da er det barnet som har rettigheter med å få vite hvem som er biologisk far når barnet er fyllt 18 år.
Kosteskaft Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Noen som vet hva bare inseminasjon koster...? Altså uten medisiner til meg. Vi må mest sannsynlig dette, jeg er frisk og har regelmessig eggløsning, mens mannen har få sædceller og de er litt dårlig til å svømme.
¤flicka¤ Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 Noen som vet hva bare inseminasjon koster...? Altså uten medisiner til meg. Vi må mest sannsynlig dette, jeg er frisk og har regelmessig eggløsning, mens mannen har få sædceller og de er litt dårlig til å svømme. Dette lurer jeg også på, for på Rikshospitalet sa de at inseminasjon var en mulighet hvis det var ventetid på IVF, så det kan bli aktuelt for oss.
Gjest Iril Skrevet 5. mai 2010 #20 Skrevet 5. mai 2010 I Haugesund koster inseminasjon med sperm fra "egen" mann 1500,- Vil tro det er vanlig pris?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå