Meaty Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har altså en komfyr med keramisk platetopp, som bare er 3 uker gammel. Men platene er blitt så stygge, det er masse skjolder som ikke går vekk. Jeg har prøvd både med Zalo og sånn spray som er spesielt til sånne komfyrer. Skjoldene begynte å dukke opp allerede første gangen jeg brukte ovnen. Jeg har ikke sølt noe på den, og de gamle kjelene vasket jeg godt før jeg brukte dem på den nye ovnen. Men det er mulig det er noe gammelt fettbelegg eller noe som har smittet over fra disse kjelene? Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få ovnen helt ren? Jeg har sett lignende tråder på nettet, og folk anbefaler å bruke en skrape, men det er liksom ikke noe å skrape vekk...
Gjest Distiller Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Litt vanskelig å svare på uten å vite akkurat hvordan det ser ut. Jeg bruker en sånn "skurekrem" til keramiske plater på min (Mr. Muscle sin Keramikkrent) og en type skrape til litt større matrester. Min plate er for øvrig 3 år gammel og ser nesten ny ut fortsatt. Høres rart ut at den skal bli så fort stygg. :klø:
Gjest strykebrett Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Her må jeg følge med, har noen slike flekker jeg og. Helt tynne flekker som ikke lar seg skrape av. De vises ikke så godt da, men er fryktelig irriterende.
Ella_Grey Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 (endret) Bruker også mr. muscle, og syns den fungerer bra. Det kan lønne seg å gni den inn, og la den virke noen minutter før du polerer den av. Er det forresten sånne flekker som ser litt nærmest "sølvaktige" ut? Og vises best i hvis lyset treffer dem fra en spesiell vinkel? De er litt kinkig å bli kvitt, og krever i så fall at du bruker tid på å gniiii over dem med mr. muscle (eller noe annet)... Det krevet tålmodighet altså. Jeg tror det er aluminium fra kjelene som setter merke, og jeg lurer på om det er enten hvis man flytter en varm kasserolle over på et kaldt område - eller at man setter en kald kjele på en varm plate :klø: Irriterende iallefall. Endret 2. mai 2010 av Ella_Grey
hufsa! Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Hei,jeg får også sånne flekker uten at noe spes er søl.bruker skurejif og skuresvamp så vips like fint men anbefaler det ikke på ny ovn.Min er urgammal så er vel klar for røysa snart.men har ingen riper i den selv om jeg har brukt det.
Meaty Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2010 Takk for alle svar så langt! Skal prøve å få tak i Mr. Muscle, selges den i vanlig dagligvare? Er det forresten sånne flekker som ser litt nærmest "sølvaktige" ut? Og vises best i hvis lyset treffer dem fra en spesiell vinkel? Ja, det er nettopp sånn jeg mener. Nesten som kråkesølv på en stein.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Takk for alle svar så langt! Skal prøve å få tak i Mr. Muscle, selges den i vanlig dagligvare? Jepp, den er vel i grunnen en standardvare. Dette er i grunnen noe som er et must dersom man har keramisk topp, og fungerer som bare det. Kjøp deg ei glasskrape i tillegg, så er du godt rustet for å få toppen rein igjen. Og dersom det er 1. gang du bruker keramikkrent på komfyren, så bør du smøre deg med tålmodighet. Du vil antageligvis bruke noen runder på å få den helt ren. :gjeiper.
Pjukset Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 Jeg klinte tannkrem over der det var flekker, lot virke, og tørket av. Suksess!
Meaty Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2010 Jippi! Mr. Muscle fungerte som bare det, toppen ble skinnende ren og skjoldene ble helt borte! Jeg trengte ikke å gnikke så veldig mye heller, sikkert fordi komfyren er såpass ny. Tusen takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå