Gå til innhold

13 år og sliter sosialt, hvordan hjelpe han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjerte mitt blør....Jeg har en gutt på 13 år, går i siste på barneskolen. For litt over ett år siden snudde bestevennen ryggen til han, og ble en av de kule. Etter dette har sønnen min slitt. Han har venner på skolen,men ingen å være sammen med på ettermiddag,kvelder og helger. Ingen ringer og spør om de skal finne på noe. Han har prøvd flere ganger,spes aktivt de to siste helgene. Ingen god respons, de skal noe annet....

Han trener 2-3 ganger i uka, og går i speideren en gang i uka, men det blir ikke noe mere ut av det. Dette sliter på han(og meg)

Han er en god gutt, men nå har han det vondt. Hva kan jeg gjøre? Eller kanskje jeg ikke kan gjøre noe? Bare håpe det løsner snart for han.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så mye DU kan gjøre, men har han selv noen tanker om hvorfor det er slik?

Selv om bestekompisen ble "kul", er det jo mange andre gutter som ikke er det? Var det bare de to?

Vi har en på samme alder. Erfaringen er at han ikke har noen bestekompis, men mange venner. De er stort sett sammen rundt aktiviteter - sykling, fotball etc. De gjør ting sammen, de sitter ikke og skravler eller besøker hverandre slik jeg husker vi jentene gjorde i den alderen. Kan han ikke oppsøke fotballbanen på ettermiddagen (om det er det han trener da) på egen hånd f.eks?

Skjønner godt du er bekymret, det ville jeg også vært. Men dessverre gjør nok ikke "hønemor" (sier ikke du der det) noe som helst positivt for gutter i den alderen. Du kan jo legge til rette for at det er kult å være på besøk hos dere - men han må jo selv få med seg vennene hjem.

Blir han mobbet/utestengt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vent med å gjøre noe før han begynner på ungdomsskolen. Da forandret alt seg! I mitt tilfelle var det helt jævelig for jeg gikk fra å være den kule til en av de som ble mobbet.

Men hvis han fortsatt er utenfor når han begynner på ungdomsskolen, så ville jeg ha kjøpt noen kule og fine klær til han, og tatt han ut av speideren. Eller, jeg ville kanskje gjort dette før han begynte på u.skolen.

Det er fælt å si det, men det er enkelt å være kul på ungdomsskolen. Man må bare ha foreldre som gir han penger til lusnj (matpakke er ukult) og kule klær og ikke drive med nerde-ting som speideren. Flott at han driver med sport. Ekstra pluss hvis det er basket eller fotball. Ukult hvis det er turn eller ridning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man kan da ikke bare "ta ham ut av speideren" sånn uten videre; han er et nmenneske, ikke en ting. Vil han fortsette i speideren så skal han ikke måtte slutte i håp om at det vil gjøre ham mer kul. Sånt blir man bare ulykkelig av.

Og man kan ikke stikke til guttungen penger til lunsj hver dag og håpe at det gjør ham kul; det er rimelig dyrt med kjøpelunsj hver dag.

Gjest ts her
Skrevet

Han ønsker ikke å forandre seg for å bli kul, han ønsker å få vennner for den han er. Han har helt greie klær, og får kommentarer på at han har kule klær. Han ønsker ikke å kjøpe seg venner....

De er kommet i en alder der de henger mye rundt omkring uten å gjør så mye anne enn å henge. Problemmet er at han ikke blir spurt om han vil være med.....

Vi får bare håpe at det løsner når han begynner på ungdomskolen...

Skrevet

Men er han sikker på at de andre "blir spurt"? Det er ikke bare at de møtes der?

Om det endrer seg på ungdomsskolen, vil jo bl.a. avhenge av om det er de samme barna, eller om det kommer nye til, og om klassene blir endret.

Vi hadde samme klasse gjennom hele skolen, og det eneste som endret seg ved overgang til ungdomsskole, var ny skolegård.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...