Gå til innhold

Forlover og kjole

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som tradisjon tro skal betale for kjolene som forloverene skal bruke i bryllupet til sin venninne?

Jeg måtte betale min selv, 2000 kroner, og ble litt paff.

I tillegg forventes det en bryllupsgave til 700,-.

Jeg er student og lever på lån og stipend... :sukk:

Gjest Mahareth
Skrevet

Det kommer vel litt an på. Har bruden bestemt hvilken kjole forloveren skal bruke, og den ikke er lett å bruke om igjen bør bruden betale.

Skrevet

Min forlover velger selv hva hun skal ha på seg og betaler selv.

Gjest Smaragd
Skrevet

Er vel en Amerikansk ting det der med at bruden velger ut kjole til forloveren?

Har du fått henvist en spesiell kjole og blir forventet at du skal ha akkurat den, syns jeg faktisk bruden skal enten betale alt, eller halvparten.

Har aldri hørt om noen i min vennekrets som har fått konkrete kjoler de må bruke ihvertfall.

Mange velger gjerne en kjole i temafarvene til brylupet, men har aldri hørt om noen som har måttet valge under tvang.

.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig enkelt:

- dersom du helt fritt kan velge kjole betaler du denne selv

- dersom brudeparet har et tema og har bestilt / forventer at det blir brukt kjoler av en bestemt utforming eller stil så betaler de.

Gud så jeg hater denne amerikaniseringen av alt.

Gjest strykebrett
Skrevet

Enig med resten her. Altså, at hvis du selv velger hva du skal ha på deg, så bør du betale selv. Da har du jo alternativ at du kan bruke noe du allerede har eller låne av noen du kjenner og dermed blir det gratis.

Dersom bruden mener du må kjøpe denne kjolen til 2000 syns jeg hun bør betale den også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en kjole til bryllupet som jeg ikke kunne gå i. Fikk vite nå hva jeg skulle ha på meg. Jeg kunne kanskje spurt bruden om hva jeg skulle ha på meg, men siden jeg ikke hadde hørt noe, så trodde jeg at jeg kunne velge...

Ja, det er et tema, og jeg må bruke en spesiell farge og form.

Gjest Smaragd
Skrevet (endret)

Jeg hadde kjøpt en kjole til bryllupet som jeg ikke kunne gå i. Fikk vite nå hva jeg skulle ha på meg. Jeg kunne kanskje spurt bruden om hva jeg skulle ha på meg, men siden jeg ikke hadde hørt noe, så trodde jeg at jeg kunne velge...

Da ville jeg sagt at det har jeg ikke råd til, og at jeg allerede hadde kjøpt kjole. Vil de at jeg skal ha noe annet, må de dekke det, siden du ikke hadde fått beskjed om dette på forhånd.

Det er IKKE urimelig, og det må hun skjønne - bridezilla eller ikke.....

.

Endret av Smaragd
Gjest strykebrett
Skrevet

Seriøst, hun kan på ingen måte kreve at du skal bruke 2000 på en kjole som hun har sett ut. En stakkar student skal da ikke bli ruinert på grunn av at venninnen skal gifte seg heller. Med tanke på gave og utdrikningslag så er jo det mer enn nok utgifter på en studentøkonomi, syns det er helt absurd av henne å kreve det her.

Skrevet

Nei, vet du hva. Det ville aldri falt meg inn å bestemme hva forloveren skal ha på seg, og la henne betale! 2000 -- makan! Nei, her må du bare ta deg en prat med bruden, og si at det er uaktuelt! Du kan ikke leve på kneippbrød og nudler i to måneder på grunn av en kjole du bare kan gå med én gang (og som ikke er din egen brudekjole, engang).. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, hvis man kan velge fritt selv er det rimelig å betale selv, men om bruden legger føringer på kjolen og også som her nekter deg å bruke den kjolen du har kjøpt (med mindre den er helt tacky og upassende) synes jeg hun bør betale eller bare slappe av og la deg gå i det du velger og har råd til selv...

Å "forvente" gave til en bestemt pris synes jeg også er uhøflig, spesielt når hun allerede pålegger deg en stor utgift for kjolen. Jeg synes du bør si fra til henne at du føler du ikke har råd og at det er ubehagelig når det blir sånn. Det er ikke sikkert hun har tatt innover seg konsekvensene for deg. Forhåpentligvis forstår hun det dersom du sier fra på en ordentlig måte. Hvis du velger å ikke si noe vil det jo fortsatt væee kjipt for deg og kunne legge en demper på vennskapet deres vil jeg tro.

Skrevet

Jeg ville ikke godtatt å måtte betale det, rett og slett. Det var kanskje litt korttenkt av deg som forlover å ikke ta en kjapp telefon til bruden før du kjøpte kjole (du kan kanskje prøve å få levert tilbake denne?), men det betyr ikke at hun kan kreve at du skal betale 2000 kr for en ny.

Jeg synes egentlig spørsmålet et veldig enkelt:

1. Hvis du får bestemme helt selv må du selvfølgelig betale

2. Hvis bruden bestemmer, og kjolen ikke er av typen det er lett å få brukt senere, burde bruden betale

3. Hvis bruden ønsker at du skal gå i en spesiell kjole, men du kan godt se for deg å bruke denne kjolen flere ganger senere, bør du betale

Punkt tre la jeg til fordi ingen over (som jeg la merke til i alle fall) har nevnt det. Jeg mener virkelig at hvis du liker den kjolen og kan bruke den flere ganger senere, er det ikke noen grunn til at bruden skal betale bare fordi hun også likte den og ønsket at du valgte den.

Jeg mener i og for seg også at hvis bruden ender opp med å betale, burde hun få kjolen etter brullupet så hun eventuelt kan selge den igjen.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg lever i en litt annen verden....

jeg har faktisk aldri hørt om - i Norge! - at forlover ikke selv bestemmer hva hun skal ha på seg og dermed selvfølgelig også betaler for det. jeg har riktignok sett både amerikanske og engelske filmer hvor brudens veninner/forlovere har like kjoler - men det har virkelig gått meg hus forbi at dette er på vei til å bli "vanlig" i Norge.

Syns helt ærlig det er noe stort tull!

For meg ville det være helt absurd å legge noen som helst føringer for min forlover ifht. hva hun skal ha på seg. Og jeg gifter meg om en drøy uke..... Hun vet hvordan kjole jeg skal ha - jeg vet at hun er godt nok oppdratt til ikke å komme i noe helt upassende. Ergo - ingen problemer for noen.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg synes hun bruden din virker litt selvfiksert og korttenkt. Selvfølgelig skal hun betale hvis du må gå med en kjole hun har sett seg ut til deg! Å forvente en gave til 700 kr er helt over alle støvleskaft når du er student og lever på lån. Jeg ville ha skjemtes om jeg var henne.

Min forlover har dårlig råd, hun tar på seg det hun har lyst til og får ikke lov til å kjøpe gave til oss. Hun må reise for å komme i bryllupet, og det kan jeg desverre ikke betale for henne, men hun må i det minste få kunne spare der hun kan spare. Jeg ordner overnatting til henne så hun ikke må betale for det.

Skrevet

Makan!

Hvis bruden bestemmer skal bruden også betale!

(Jeg sa til mine forlovere at de får velge selv hva de vil ha på seg. Det viktigste er at de føler seg fine og liker det de har på seg. Om de treffer temafargen vinrødt er jo ikke det å forakte....men ikke en nødvendighet!)

Annonse
Skrevet

Må bare hive meg på de andre her. Det hadde jeg ikke funnet meg i!

2000 er MYE for en kjole selv for en i jobb, og det med gave til 700 skjønte jeg ikke.

Har hun bestemt hva hun skal ha i gave også? Jeg ville aldri ha bestemt kjole til min forlover og hvertfall ikke bedt henne om å betale det i så tilfelle. Synes du skal ta en skikkelig prat med henne og forklare at det faktisk er helt urimelig! (Om det er et bestemt fargetema så kan du kanskje få lov til å velge deg en kjole som passer fargene, selv om jeg synes dette er helt tullete)

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det var korttenkt av deg å kjøpe kjole selv uten å høre med bruden. Har aldri hørt om at bruden skal bestemme kjole for forloveren i Norge.

Jeg ville sagt at nei, beklager, jeg har allerede kjøpt kjole. Jeg har ikke råd til å kjøpe enda en.

Så da får bruden velge om hun betaler kjolen for deg, eller om du får bruke den du allerede har kjøpt.

Hvis bruden bestemmer farge og utseende på forloverens kjole, så er den en del av bryllupsdekorasjonene. Og den utgiften er det brudeparet (eller de som betaler bryllupet) som skal betale.

Det kunne aldri falt meg inn å bestemt hva forloveren skulle gått med i bryllupet mitt! Hun skal selvsagt gå med en kjole som hun selv faller for, og som hun kan bruke flere ganger.

Forventes det gave til 700!?!??! Hjelpe meg!! Jeg hadde fått helt vondt inni meg hvis gjestene mine hadde kjøpt dyre gaver som de egentlig ikke hadde råd til!

Endret av Jade
Skrevet

Signerer alle andre. Sett foten ned, og snakk med henne om det. Kan jo være at hun rett og slett har vært litt korttenkt på dette og - midt oppi alt planleggingsstresset. Om hun ikek ser poenget, så foreslåt jeg at du viser henne denne diskusjonen ;)

Skrevet

Velger bruden så bør hun også betale, men får forloveren selv velge bør hun betale selv.

Skrevet

Min forlover kan velge akkurat som hun selv vil, men hun har spurt meg om hva jeg mener om den og den kjolen og det syns jeg er helt ok. Hun betaler den selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...