lulle Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Datteren min på 15 var på besøk hos noen venner i går kveld. Hun ble kjørt hjem av en gutt på 18 år som nettopp hadde fått lappen (denne uka. Det var ikke alkohol med i bildet, men jeg kjenner likevel at jeg ble usikker på om jeg synes at dette var greit. Jeg vet ang både meg selv og andre at ulykker skjer oftere når man er ny sjåfør. Samtidig er jeg redd for at hun en kveld skal sette seg inn i en bil hvor sjåføren har drukket. (det kan være vanskelig å vurdere om noen har drukket når man er så ung) Jeg vil gjerne høre fra andre forldre i samme situasjon hva deres synspunkter er. Takk for svar:-)
Gjest SmallTalk Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Herregud, da! Selv om man akkurat har fått lappen, så er ikke det ensbetydende med at man kjører som en gris eller fyllekjører. Og ulykker kan skje hvem som helst, det kunne like gjerne vært du som eventuelt kunne havnet i en ulykke etter at du hadde hentet datteren din på fest. Klipp navlestrengen og slutt å være hysterisk. Så lenge han ikke kjørte i fylla, så ser jeg ikke problemet. Og hva er logikken i at dersom man setter seg inn i en bil til en person som akkurat har fått lappen, så er dette det samme som at man er potensiell til å sette seg inn til en som kjører i fylla? Skjerp deg!
Gjest Constanze Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Datteren min på 15 var på besøk hos noen venner i går kveld. Hun ble kjørt hjem av en gutt på 18 år som nettopp hadde fått lappen (denne uka. Det var ikke alkohol med i bildet, men jeg kjenner likevel at jeg ble usikker på om jeg synes at dette var greit. Jeg vet ang både meg selv og andre at ulykker skjer oftere når man er ny sjåfør. Samtidig er jeg redd for at hun en kveld skal sette seg inn i en bil hvor sjåføren har drukket. (det kan være vanskelig å vurdere om noen har drukket når man er så ung) Jeg vil gjerne høre fra andre forldre i samme situasjon hva deres synspunkter er. Takk for svar:-) Jeg hadde aldri tenkt tanken å nekte sønnene mine å kjøre med venner som nylig har fått lappen. I en viss alder skjer jo dette hele tiden. Faren deres og jeg har derimot alltid gitt beskjed om at de må tørre å si ifra når noen kjører for fort, gjør dumme ting i trafikken eller kjører alkoholpåvirket. Man må tørre å slippe ungene avgårde - men det er uhyre viktig å fokusere på sikkerhet og at de må tørre å si fra. Alle statistikker viser at ulykker først og fremst skjer med unge menn - og som mor til to unge menn så føler jeg et stort ansvar med å vise dem de rette holdningene i trafikken.
Kirby Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Så lenge han var edru ser jeg ikke helt noe stort problem. Han har fått lappen, altså kan han kjøre på en forsvarlig måte. Ulykker skjer ofte med de som nettopp har fått lappen, men det betyr ikke at alle ferske sjåfører er uforsvarlige, og i denne situasjonen tror jeg ikke denne gutten var ute etter å prøve seg i trafikken. Hvorvidt folk er fulle eller ikke når de kjører må datteren din lære seg å vurdere selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Er nok enig med Smalltalk her. Er riktignok ikke mamma selv, og jeg hadde sikkert vært litt hønemor jeg også. Men det at man akkurat har tatt lappen betyr ikke at man kjører som en gris. Jeg er helt imponert over hvor bra sambo kjører, med tanke på at det er knappe 2 år siden han fikk lappen. Føler meg tryggere på han, enn på svogeren min som er noe eldre og har hatt lappen tre år lengre. Kan nok godt hende det har litt med hvor mye man har lærekjørt også. Han hentet meg på busstoppet som er en time unna der han bor, samme dagen han hadde tatt oppkjøringa, og det var som å sitte på med en godt erfaren sjåfør.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 2. mai 2010 #6 Skrevet 2. mai 2010 Herregud, da! Selv om man akkurat har fått lappen, så er ikke det ensbetydende med at man kjører som en gris eller fyllekjører. Og ulykker kan skje hvem som helst, det kunne like gjerne vært du som eventuelt kunne havnet i en ulykke etter at du hadde hentet datteren din på fest. Klipp navlestrengen og slutt å være hysterisk. Så lenge han ikke kjørte i fylla, så ser jeg ikke problemet. Og hva er logikken i at dersom man setter seg inn i en bil til en person som akkurat har fått lappen, så er dette det samme som at man er potensiell til å sette seg inn til en som kjører i fylla? Skjerp deg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Jeg ser ikke problemet med å la datteren din sitte på med en fersk sjafør. Har man fått førerkort, er det fordi man er skikket til å kjøre. Hadde ikke sjaføren tilstrekkelig kunnskap om trafikken, hadde han ikke fått lappen. En eldre sjafør kan være mer uansvarlig enn den ferske. Det er det personligheten som avgjør. Sønnen min fikk lappen for to måneder siden, og en mer forsiktig sjafør skal du lete lenger etter. Han er en trygg god sjafør som viser hensyn, og det er det ikke alltid man kan si om eldre sjafører. Det du bør gjøre er å lære datteren din om viktigheten av å si stopp, slik at hun kan si fra i tilfeller med uansvarlige sjafører. Det har jeg lært mine, og sønnen min stoppet en venn da han kjørte gris. Som han sa: Jeg ønsker ikke å miste livet pga andres idioti.
lulle Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2010 Herregud, da! Selv om man akkurat har fått lappen, så er ikke det ensbetydende med at man kjører som en gris eller fyllekjører. Og ulykker kan skje hvem som helst, det kunne like gjerne vært du som eventuelt kunne havnet i en ulykke etter at du hadde hentet datteren din på fest. Klipp navlestrengen og slutt å være hysterisk. Så lenge han ikke kjørte i fylla, så ser jeg ikke problemet. Og hva er logikken i at dersom man setter seg inn i en bil til en person som akkurat har fått lappen, så er dette det samme som at man er potensiell til å sette seg inn til en som kjører i fylla? Skjerp deg! Selvfølgelig er det ikke det, men en som nettopp har fått lappen har jo ikke de samme erfaringer som de med lenger fartstid har. Dessuten er vet jeg at mange (spesielt gutter) som prøver bilene litt opp i fart. Men .. kanskje jeg som er overbeskyttende, ville bare høre hva andres erfaringer er
hjertesukka Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 Jeg er ganske sikker på at de fleste som nettopp har tatt lappen kjører ofte like ansvarsfullt og oppmerksomt, og kanskje mer, enn oss "gamlinger" som har hatt lappen i flere år. De er mer skjerpet og opptatt av å gjøre ting riktig. Det er iallefall min erfaring. Selv har jeg en tendens til å tenke på helt andre ting når jeg kjører, og det er farlig, det!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #10 Skrevet 2. mai 2010 Til og med en kaptein på ett fly, har flyd sin første tur en gang. Tenk på det neste gang du skal ut å fly xD
MarilynM Skrevet 2. mai 2010 #11 Skrevet 2. mai 2010 For min del har jeg blitt en dårligere sjåfør for hvert år, og den dagen jeg kjørte penest, mest hensynsfullt, mest oppmerksomt osv, var den dagen jeg fikk lappen.. Siden har det bare gått nedover, og jeg tipper det var ganske mye tryggere å sitte på med meg for 7 år siden enn det er idag..
Gjest SmallTalk Skrevet 2. mai 2010 #12 Skrevet 2. mai 2010 Selvfølgelig er det ikke det, men en som nettopp har fått lappen har jo ikke de samme erfaringer som de med lenger fartstid har. Dessuten er vet jeg at mange (spesielt gutter) som prøver bilene litt opp i fart. Men .. kanskje jeg som er overbeskyttende, ville bare høre hva andres erfaringer er Farten kommer som oftest ikke før man føler seg konfortabel på veien, og den kommer som oftest uansett kjønn. Jeg kjenner jenter som kjører vesentlig mer grisete enn de fleste kompisene mine, og som har vært døden nær flere ganger pga uvettig kjøring.
lulle Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 2. mai 2010 Med tanke på at bilfører under 25 år betaler en høyere forsikringspremie enn de over, tror jeg ikke jeg er helt på bærtur når jeg bekymrer meg over datteren min som sitter på med unge bilførere. Det er en grunn til at forikringspremien er dyrere, og det er nettopp at bilførere i denne aldersgruppen er mer utstatt for ulykker. Og til deg som mente at farten økte med at man følte seg komfortabel med veiene, mener jeg er utrolig naivt. Veldig mange unge (og eldre også for den saks skyld) har en kunstig høy selvtillit for egne prestasjoner. Dessverre.
Fluffe Skrevet 2. mai 2010 #14 Skrevet 2. mai 2010 vil tro de som akuratt har fått lappen er mere forsiktige når de kjører enn folk som har kjørt lenge og tror de kan gjøre alt automatisk
Antlers Skrevet 2. mai 2010 #15 Skrevet 2. mai 2010 Ville vært mer bekymret om hun hadde sittet på med en jente som nettopp hadde fått lappen. Jeg opplevde det slik at jentene som nettopp hadde fått lappen var elendige sjåfører. Skikkelig utrygge både på seg selv og andre. Noen slapp til og med rattet og tok seg til hodet når de skvatt av en rev eller en elg som ruslet over veien(!) Faktisk så er det bare èn av disse jentene som i dag har blitt det jeg kaller en god sjåfør. De andre har bare blitt marginalt bedre. De kommer seg helt greit fra A til B så lenge ingenting uforutsett hender. Gutter kan ofte tøye grensene lengre og leke seg med bilen, men så vet de da også som regel hvordan de best skal ta seg inn om noe uforutsett skjer. De er som oftest komfortable med å være på veien og synes det er mer gøy enn hva flertallet av jenter synes. Er ikke rart det er jenter som kommer heldigst ut i ulykkesstatistikken når mange ikke engang tør kjøre bilen på vinteren fordi det kan være litt glatt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #16 Skrevet 2. mai 2010 Ville vært mer bekymret om hun hadde sittet på med en jente som nettopp hadde fått lappen. Jeg opplevde det slik at jentene som nettopp hadde fått lappen var elendige sjåfører. Skikkelig utrygge både på seg selv og andre. Noen slapp til og med rattet og tok seg til hodet når de skvatt av en rev eller en elg som ruslet over veien(!) Faktisk så er det bare èn av disse jentene som i dag har blitt det jeg kaller en god sjåfør. De andre har bare blitt marginalt bedre. De kommer seg helt greit fra A til B så lenge ingenting uforutsett hender. Gutter kan ofte tøye grensene lengre og leke seg med bilen, men så vet de da også som regel hvordan de best skal ta seg inn om noe uforutsett skjer. De er som oftest komfortable med å være på veien og synes det er mer gøy enn hva flertallet av jenter synes. Er ikke rart det er jenter som kommer heldigst ut i ulykkesstatistikken når mange ikke engang tør kjøre bilen på vinteren fordi det kan være litt glatt. snakk om å sette folk i bås
Caramba Skrevet 3. mai 2010 #17 Skrevet 3. mai 2010 (endret) Når man er i slutten av tenårene så er det uungåelig at man sitter på med ganske mange som har ferske sertifikat, samt at hun en dag skal ut å kjøre selv med sitt eget freske sertifikat. Jeg skjønner at det er skummelt å slippe barna avgårde i bil, men man må bare. Da jeg var i 15-16 års alderen begynte de første vennene å få lappen og vi ble kjørt både hit og dit av dem. Etterhvert fikk jeg lappen selv og kjørte masse, så mye jeg kunne. Mamma og pappa var ofte våkne når jeg kom hjem om natten og jeg husker at jeg ikke skjønte hvorfor i all verden de ikke hadde lagt seg. Vi kjørte rundt på allslags dårlig vinterføre (fikk lappen midt på vinteren, i Nord-Norge) og gjerne i uvær, hvis vi skulle på fest. De må ofte ha vært litt bekymret når det ble sent før jeg kom hjem, men de sa aldri noe (før mobilalderen startet for alvor, så de kunne ikke få tak i meg heller) Tror ungdommen både i dag og før er så drillet på å ikke drikke når de kjører at det går veldig bra. Dessuten kan du lære datteren din til å våge å si fra hvis hun synes det går for fort. Mamma prentet det inn i meg, og jeg har alltid gjort det. Endret 4. mai 2010 av Caramba
Miss Puddel Skrevet 3. mai 2010 #18 Skrevet 3. mai 2010 Du får ikke hindret henne i å sitte på med venner med lappen med mindre du låser henne inne. Det du må jobbe med er hvordan hun skal kunne gjenkjenne og unngå en fullsjåfør, og hvordan hun skal få mot til å si at nå går det for fort, nå vil jeg AV!
lulle Skrevet 3. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 3. mai 2010 Du får ikke hindret henne i å sitte på med venner med lappen med mindre du låser henne inne. Det du må jobbe med er hvordan hun skal kunne gjenkjenne og unngå en fullsjåfør, og hvordan hun skal få mot til å si at nå går det for fort, nå vil jeg AV! I det hun sier at det går for fort og at hun vil av, kan det være for sent. Selvfølgelig kan jeg si til henne at hun ikke får sitte på med unge sjåfører. Har heldigvis oppdratt dattern min til å høre på råd fra foreldre. Hvor mye jeg bør tillate og ikke er en annen sak... Utfra svarene som kommer her, høres det ut som jeg er den eneste moren som tenker konsekvenser. Det nekter jeg å tro er tilfelle.
Krummelure Skrevet 3. mai 2010 #20 Skrevet 3. mai 2010 I det hun sier at det går for fort og at hun vil av, kan det være for sent. Selvfølgelig kan jeg si til henne at hun ikke får sitte på med unge sjåfører. Har heldigvis oppdratt dattern min til å høre på råd fra foreldre. Hvor mye jeg bør tillate og ikke er en annen sak... Utfra svarene som kommer her, høres det ut som jeg er den eneste moren som tenker konsekvenser. Det nekter jeg å tro er tilfelle. Skjønner godt at du er bekymret. Har selv sittet oppe og ventet på at eldste gutten vår er kommet trygt hjem. Dessverre er det ikke mulig å beskytte barna våre mot alle eventuelle konsekvenser. MEN vi kan lære de opp til å ha gode holdninger. Livet er nå en gang sånn, barna blir store. Skulle ønske jeg kunne beskyttet de mer en det som er mulig, men da blir de ikke selvstendige. Du er helt sikkert ikke den eneste mamma'n her som tenker på konsekvensene, men som sagt: Det eneste vi kan gjøre er å snakke med de og gjøre de trygge på å si ifra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå