Lemming Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Hei alle sammen! Ja, nå har vi bestemt oss for å bli prøvere, og jeg er kjempespent! Men i samme slengen dukker det opp så utrolig mange spørsmål.. ergo kommer jeg antakeligvis til å spamme dere med ting jeg lurer på! Jeg har nå brukt hormonspiral i rundt 2 år, og mistet mensen etter at jeg hadde hatt spiralen mellom 6mnd og et år. Jeg aner med andre ord ikke når jeg har eggløsning. Er kartlegging av syklus ved hjelp av temping, sekretskjekking o.l. eneste måte? Jeg sitter på nett og ser litt på diverse eggløsningstester, men de baserer seg på at man vet sånn omtrentlig når eggløsning er.. Mener jo å ha sett reklame på tv for noe digitale hjelpemidler.. Så har på et vis innbilt meg at det finnes digitale dingser man kan bruke daglig for å hjelpe deg å finne ut av syklusen. Har dere peiling? Ellers er jo temping en grei metode da. Men jo enklere jo bedre tenker jeg!
Lemming Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2010 Jeg skal fjerne den nå til uka! Så vi har nettopp bestemt oss, og ikke kommet igang enda..
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Synes temping er det enkleste jeg da, samt føre inn sekret på Fertilityfriend. fruktbart sekret er lett å finne for de fleste, for det legger seg på dopapiret i stedet for å trekke inn. Digitale dingser er ofte dyre, og alt for mange får ingenting ut av dem fordi den gir "high fertility" i flere uker uten at man egentlig har det. Dessuten, da må man vel tisse på en pinne hver dag og putte inn i denne digitale dingsen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Jeg temper også. Det hørtes ut som et pes i starten (selv om jeg temper i munnen..), men viste seg fort å bli en grei vane og skikkelig interessant i tillegg. Tydelig temp.hopp i forbindelse med eggløsning. Kjempemorsomt! Billig også, kjøpte termometeret på babyornot (en drøy hundrings?) og fikk det i posten etter noen få dager.
Lemming Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2010 Temping er jo forsåvidt greit, men nå som vi først har bestemt oss vil jeg så gjerne komme i gang! Ikke bruke masse tid på å kartlegge sykluser først. Så jeg vil gjerne se litt rundt alterbativer også!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #7 Skrevet 2. mai 2010 Temping er jo forsåvidt greit, men nå som vi først har bestemt oss vil jeg så gjerne komme i gang! Ikke bruke masse tid på å kartlegge sykluser først. Så jeg vil gjerne se litt rundt alterbativer også! Først må du jo ihvertfall få TR tilbake, for har du ikke den har du ikke eggløsning heller visstnok. EL er CA 14 dager etter mens for de fleste! Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 Når du får tilbake menstruasjonen din så begynn å vær obs på kroppen din. Spesielt utfloden. Når du har eggehvite lignende utflod så har du mest sannsynlig eggløsning. Men ikke alle har denne type utflod, men de fleste. EL tester er jo en idé eller temping. Man må nesten kartlegge syklusen først, før man vet når man har EL. Du må jo nesten bli kjent med syklusen din først. EL kommer ca 14 dager før neste mens, derfor er det greit å kjenne syklusen først.
Phobaeticus Skrevet 2. mai 2010 #9 Skrevet 2. mai 2010 Først må du jo ihvertfall få TR tilbake, for har du ikke den har du ikke eggløsning heller visstnok. EL er CA 14 dager etter mens for de fleste! Lykke til Ikke mens - ikke eggløsning - det er vel helt sant, men selv om en har mens så trenger en ikke ha hatt EL... En liten korreksjon. EL er ca 14 dager FØR mensen! Hvis du har 28 dagers syklus kan du vel si at EL er 14 dager før/etter mens Jeg kan tenkte meg at en av de digitale-dingsene du har sett er Clerarblue Fertilitets Monitor. Den er veldig grei, men den starter du med på den dagen mensen kommer, og ja en må tisse på pinne i ca 10-12 dager (kanskje lengre første gangen) av prøveperioden for å kartlegge EL.
Bestee Skrevet 2. mai 2010 #10 Skrevet 2. mai 2010 Jeg hadde gått inn på www.billige-tester.no og bestilt en stor pakke med de billigste EL-testene, og satt i gang å teste. Ser de koster 200 kr for 28 stk. Jeg synes ikke det er altfor dyrt, og du slipper å bruke tid på å kartlegge syklusen din. Da er det jo bare å hoppe til køys når testen blir positiv. Det kan jo bli en tålmodighetsprøve å teste hver eneste dag, men det er jo så spennende også da.
Lemming Skrevet 2. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. mai 2010 Jeg hadde gått inn på www.billige-tester.no og bestilt en stor pakke med de billigste EL-testene, og satt i gang å teste. Ser de koster 200 kr for 28 stk. Jeg synes ikke det er altfor dyrt, og du slipper å bruke tid på å kartlegge syklusen din. Da er det jo bare å hoppe til køys når testen blir positiv. Det kan jo bli en tålmodighetsprøve å teste hver eneste dag, men det er jo så spennende også da. Ja ikke sant? Kartlegge syklusen kan jeg jo gjøre samtidig, har laget meg skjema og skal begynne å tempe. Men da kan jeg teste for å se om jeg har eggløsning samtidig, istedenfor å bruke måneder på å bli kjent med min syklus.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #12 Skrevet 2. mai 2010 Ja ikke sant? Kartlegge syklusen kan jeg jo gjøre samtidig, har laget meg skjema og skal begynne å tempe. Men da kan jeg teste for å se om jeg har eggløsning samtidig, istedenfor å bruke måneder på å bli kjent med min syklus. Å finne EL er jo å kartlegge syklusen din. Enten om du gjør det ved temping eller EL tester. Men som du sier, samtidig som du bruker EL tester så kan du jo tempe og sjekke utflod, vær oppmerksom. Lykke til!
Lemming Skrevet 3. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. mai 2010 Å finne EL er jo å kartlegge syklusen din. Enten om du gjør det ved temping eller EL tester. Men som du sier, samtidig som du bruker EL tester så kan du jo tempe og sjekke utflod, vær oppmerksom. Lykke til! joda, å finne EL er å kartlegge syklusen sin. Men det virker på meg som temping er noe man holder på med en stund før man begynner å se et mønster i syklusen. Da er det vel en fordel å bruke el-tester samtidig:)
Bestee Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 Å finne EL er jo å kartlegge syklusen din. Enten om du gjør det ved temping eller EL tester. Men som du sier, samtidig som du bruker EL tester så kan du jo tempe og sjekke utflod, vær oppmerksom. Lykke til! Det som er praktisk med EL-testing er jo at man får et forvarsel om at EL kommer. Dersom man temper vet man jo ikke når EL er før den har vært. Det var det som jeg syntes var kjipt med temping i begynnelsen. Etterhvert begynner man jo å se et mønster, men man kan være nødt til å bruke noen sykluser på å forstå hva som skjer. Og da har man jo kanskje brukt opp noen sjanser til å bli gravid underveis. Så dersom man temper er det i hvert fall ikke dumt å bruke EL-tester i tillegg.
Lemming Skrevet 3. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 3. mai 2010 Det som er praktisk med EL-testing er jo at man får et forvarsel om at EL kommer. Dersom man temper vet man jo ikke når EL er før den har vært. Det var det som jeg syntes var kjipt med temping i begynnelsen. Etterhvert begynner man jo å se et mønster, men man kan være nødt til å bruke noen sykluser på å forstå hva som skjer. Og da har man jo kanskje brukt opp noen sjanser til å bli gravid underveis. Så dersom man temper er det i hvert fall ikke dumt å bruke EL-tester i tillegg. JA, takk, nå satte du veldig godt ord på det jeg føler. Hvis jeg kun temper må jeg antakeligvis tempe i flere måneder før jeg ser et ordentlig mønster! Med el-testing og temping samtidig får jeg raskere oversikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå