Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Jeg og min har lenge nå snakket om å få barn, og har vel bestemt oss for at tiden er inne. Så jeg sitter å leser på internett om foreldrepenger, og blir litt forvirra. På REGJERINGEN.NO sine sider står det: Forutsatt at vilkårene for svangerskaps-/foreldrepenger etter folketrygdlovens bestemmelser er oppfylt, jf. ftrl. §§ 14-4 og 14-9, har arbeidstakeren rett til permisjon med full eller forholdsmessig lønn i 46 uker (eventuelt 56 uker med 80 % lønn). Permisjonen forlenges med 5 uker (7 uker ved 80 % lønn) for hvert barn som fødes utover ett ved samme fødsel. Valget av dekningsgrad gjelder hele permisjonstiden og gjelder for begge foreldrene, jf. ftrl. § 14-9. Ved tvil om en arbeidstaker fyller vilkårene for rett til lønnet permisjon i forbindelse med svangerskap eller fødsel, må det tas kontakt med NAV lokalt som arbeidstakeren tilhører. Etter folketrygdlovens bestemmelser, jf. ftrl. § 14-6, må arbeidstakeren ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden tar til. Den pensjonsgivende inntekten må på årsbasis svare til minst halvparten av grunnbeløpet. I regjeringens brosjyre om småbarnsforeldres rettigheter, står det blant annet Retten til foreldrepenger er hjemlet i folketrygdloven kap. 14. Foreldrepenger ytes til barnets mor og far ved fødsel eller adopsjon av barn under 15 år. ... Krav om foreldrepenger settes frem på blankett som fås på NAV lokalt eller hentes på NAV´s nettsider: www.nav.no. Dette gjelder selv om arbeidsgiver utbetaler lønn under permisjonen. ... Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til. Så hvordan fungerer dette? Jeg tenkte med meg selv at kanskje det ikke er alle arbeidsplasser som gi lønnet permisjon, og da får man foreldrepenger, men det høres jo nesten ut som man kan få foreldrepenger selv om man får lønnet permisjon. Men jeg kan ikke tenke meg at dette stemmer? Når får man lønnet permisjon, og når får man foreldrepenger?
Shade Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Foreldrepenger er lønnet permisjon, de har bare brukt forskjellige navn om hverandre
Lemming Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Det er det ja? Jeg trodde også det først, men jeg forstod det slik at krav om foreldrepenger kunne settes selv om arbeidsgiver betaler lønn under permisjonen, så ble usikker. Videre lurer jeg(mange spørsmål som dukker opp i hodet når man bestemmer seg for å få barn).. Jeg er ansatt som lærer ved en skole, men er ufaglært. Ansettes derfor kun midlertidig, så fornyer de kontrakten hvert halvår. Så er det jo slik at for å opptjene seg rett til foreldrepenger må man ha vært i arbeid 6 av de siste 10 mnd før man går ut i permisjon. Så blir spørsmålet da, teller ferien? La oss si at jeg får fortsette til høsten, men ikke etter jul... Så la oss si at vi får barn kanskje mellom mars og juni. Teller ferien som at jeg er yrkesaktiv? Mao, holder det å være ansatt fram til jul, eller er jeg avhengig av fortsette som ansatt vårsemesteret også for å få foreldrepenger?
Shade Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 På noen arbeidsplasser utbetaler arbeidsgiver foreldrepenger for å så få tilbakebetalt av NAV Jeg er ikke helt sikker men jeg tror foreldrepenger kan bli regnet ut av arbeidsledighetstrygd og, når det kommer til ferien aner jeg ikke. Kanskje det er noen smarte hoder her inne som vet mer om dette enn meg? Uansett ville jeg tatt en tlf til nav og snakket med de om det
Darthe Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Jeg lurer også litt på dette. Jobber i skole. Inneværende skoleår jobber jeg 50 % fast og 50 % vikariat. Fra og med 1. august har jeg 100 % fast. Jeg er ikke gravid enda, så spørsmålet er, bør jeg vente til jeg har 100 % fast før vi setter igang prøvinga, eller er det bare å hoppe i høyet nå, og komme lik godt ut av det økonomisk??
Lemming Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Jeg lurer også litt på dette. Jobber i skole. Inneværende skoleår jobber jeg 50 % fast og 50 % vikariat. Fra og med 1. august har jeg 100 % fast. Jeg er ikke gravid enda, så spørsmålet er, bør jeg vente til jeg har 100 % fast før vi setter igang prøvinga, eller er det bare å hoppe i høyet nå, og komme lik godt ut av det økonomisk?? Hvis du blir gravid, ja si nå i mai, så har du vel termin i februar? Og da har du vært i 100% jobb i 6 mnd og har opptjent rett til foreldrepenger.
Shade Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Om det er vikariat eller om det er fast spiller ingen rolle så lenge man har hatt inntektsgivende arbeid
Darthe Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Om det er vikariat eller om det er fast spiller ingen rolle så lenge man har hatt inntektsgivende arbeid Takk Da får naturen gå sin gang!
Hedda-78 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Regelen er egentlig "pensjonsgivende inntekt", så både vanlig lønn, dagpenger, foreldrepenger teller som grunnlag for rett til foreldrepenger. Og det spiller ingen rolle om det er fast, vikariat, engasjement, heltid, deltid eller hva det måtte være, det er summen på lønnslippen din som teller. Og det er 6 av 10 mnd før permisjonsstart, ikke før termin. Du må gå ut i permisjon senest 3 uker før termin, men kan faktisk velge å gå ut i permisjon allerede 12 uker før termin. Men det er det ikke mange som gjør, for da mister man jo permisjonstiden på slutten med babyen. Det er NAV som egentlig betaler foreldrepengene, men mange arbeidsgivere betaler ut lønn som vanlig, og så får de tilbakebetalt fra NAV. Det er opp til arbeidsgiver hvordan de ønsker å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå