Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Jeg fikk heldigvis omplassert pus da jeg ble allergisk og etter en tid direkte syk. Nå har jeg ikke vært hjemme på en uke, men kjenner fortsatt at jeg er tett. Hva gjør jeg så når jeg kommer hjem mht å støvsuge og vaske for å redusere allergene? Jeg hadde bare tid til å feie overfladisk over gulvet, men pus var jo overalt. I senga og på sofaen og høyt og lavt. Jeg har en vanlig billig støvsuger uten pollenfilter, men kan få lånt en som ikke sprer støv. Er det noen med erfaring? Det kan jo hende jeg ikke reagerer hvis jeg støvsuger og vasker overalt. Jeg har ett gulvteppe som jeg har lyst å beholde. Sofaen tror jeg er lett å rengjøre med støvsuger og en fuktig klut. Nå er det vår så jeg får luftet godt ut. Eller må det mer til? Håper noen med erfaring kan svare.
Berentsens Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Du får ta en skikkelig vask av huset. Gulvteppet kan du rense. Sengklær og sånt får du hive i vaskemaskinen. Ellers kan du støvsuge og så vaske med mopp eller gulvklut og såpevann.
Sasha Sasha Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Hei jeg er allergisk mot katt før reaerte jeg veldig. Da merket jeg med en gang hevm som hadde katt. Det sved og klødde om noen som hadde katt kom i nærheten av meg og det slo aldri feil. Første bud er vel og støvsuge og lufte. Om det er katthår på noen av klærne feks vil jeg råde deg til og bruke klesrulle til å få bort kattehårene før du vasker dem. Om du vasker klær med mye katt på uten på uten og bruke klesrulle kan du risikere at det en reager på fra katten bare fester seg enda bedre i klærne. Partikler fra katt fester seg veldig godt i tekstiler. Prøv også og sorter klær det sannsynligvis er mye fra katt på i forskjellige vaskemaskiner. feks kan det lett være mye mer fra katt på sokker. Husk at det egentlig er spytt flass og urin fra katt en reagerer på. En sier en regerer på pelsen men det er fordi det ofte er feks rester etter spytt i pelsen. Plasser der katten har trivdes spesielt mye om du feks har en stol katten trivdes spesielt godt, da kan en reagere enda mere på denne stolen enn på katten- fordi det har samlet seg så mange partikler fra katten i stolen. Om du da feks setter deg i stolen katten likte og deretter setter deg i en annen stol vil du fortsette og spre partikler fra katten rundt i huset. Det kan derfor være like greit og legge bort tepper eller ting som katten likte spesielt godt. Husk at det kan se aldri så rent ut og likevel være partikler fra katt i luften. Jeg pleier feks å ikke ha noe problem med og være på besøk hos folk som nettopp har fått katt. Men jeg reager om folk har hatt katt lenge selv om det ser rent ut og det feks er et år siden de har hatt katt. Så det fester seg veldig godt.. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Takk for svar. Jeg støvsuget omtrent overalt med min støvsuger som ikke har skikkelig filter. Sofaen tok tid, men jeg brukte også micorfiberklut. Jeg kastet dyna og puta siden jeg har flere i boden og der var aldri katta. Jeg kastet også overmadrassen. Teppet i stua ble støvsuget tre ganger og hang ute i en dag. Ellers tørket jeg støv og vasket gulv og byttet vann ofte. Jeg hadde ikke katta så lenge, bare noen uker men underulla hadde festet seg overalt, også på klærne som ble renset med en rulle og vasket. Men det gikk bra og jeg reagerer ikke mer. Luftet mye de første dagene. Jeg leste et sted på nett at allergener fra katt kan være tilstede i 12 - 16 uker med vanlig rengjøring. Jeg brukte en hel dag, men det hjalp og det beste er at katta har fått et bra hjem med selskap av andre dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå