Gå til innhold

Øyebetennelse

Hedda-78

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, moderatorene får flytte det som det passer...

Har et barn på 1,5 år, som nå har fått øyebetennele igjen. Har hatt det før, så jeg kjenner symptomene med gulhvit guffe fra øynene. Oppdaget det i går ettermiddag, og det er ikke veldig alvorlig (litt guff i øynene når han våkner).

Barnehagen vil ikke ha barna i barnehagen med øyebetennelse før de har begynt med medisin, som jo er på resept. Ergo kan jeg egentlig ikke levere ungen i barnehagen i morgen. Jeg vet at legekontoret har "hastetimer" litt ut på dagen, fra kl 14 og utover.

Er dette grunn til å dra til legevakten? Ungen er jo ikke akkurat akutt syk, men det trenger man vel ikke å være for å dra til legevakten (da drar man jo til akutten...). Passer så utrolig dårlig å være hjemme med ungen i morgen, spesielt når det er en sånn rask ting å ordne og ungen egentlig ikke er syk heller....

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

De fleste øyebetennelser er virus ikke bakterier, og dermed fungerer det like godt å vake øyet med kokt vann 4-5 ganger for dagen. Bruk bomull og kokt, avkjølt vann og vask fra øyekroken og utover. Kun en gang med samme bomulsdott, så dras ikke skiten rundt i øyet. Les mer her. Jeg hadde ikke dratt til legevakten, men ordnet det mes fastlegen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin

Jeg ville heller ikke dratt til legevakta.

De gangene jeg har vært på legevakta har det vært fordi jeg har vært akutt syk, men ikke alvorlig nok til å bli innlagt på sykehus. F.eks. har jeg hatt så vond halsbetennelse at jeg ikke har klart å svelge verken vått eller tørt, og dermed stått i fare for dehydrering. Eller jeg har hatt en rekke skumle symptomer som gjorde meg engstelig for at det kunne være noe farlig (høy hvilepuls, skjelvinger, svimmelhet, synsforstyrrelser osv)som jeg ville få sjekket ut.

Når man sitter der og enten føler seg så syk at man helst ville ligget i senga, eller man er redd for at det feiler noe alvorlig, da er det utrolig frustrerende å se alle barna som går foran en i køen. Barn som løper rundt på venterommet og ser svært friske og raske ut. Sant nok kan NOEN av disse barna være syke på en måte som ikke synes, men jeg tipper mange er der unødvendig.

Det er så lang ventetid på legevakta iblant at jeg synes det er misbruk av en tjeneste og dårlig gjort overfor dem som faktisk er syke når man går dit med ting som godt kan vente til fastlegen er på jobb igjen.

Akuttmottaket på sykehusene er vel forbeholdt personer som kommer med ambulanse eller som blir kjørt dit med alvorlig skade? Det betyr ikke at legevakta er til for småtterier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har aldri vært på legevakt, så jeg har ingen formening om hvilke tilstander man egentlig bruker legevakten til. Vet ingenting om hvor lange køer osv det er på legevakten her heller.

Er enig i at øyebetennelse egentlig ikke er så alvorlig at det ikke kan vente til fastlegen kan ta imot oss, det passer bare så utrolig dårlig å måtte være hjemme... Tror jeg leverer gutten i bhg i morgen, og tar med øyeskyllevann (har sånne engangsampuller med sterilt vann fra forrige øyebetennelse), og så ringer jeg fastlegen så snart de åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor i alle dager skal du levere barnet ditt i barnehagen om du mener at du må ha medisiner? Dette er veldig smittsomt, og barnet skal være hjemme til behandling er påbegynt.

Irriterer meg over sånne mødre. Ta heller kontakt med legevakt, det er bare å ta en telefon. Da får du vite om du bør vente til i morgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når det gjelder øyebetennelse så kan ikke bhg kreve at barnet skal være hjemme til behandlingen er påbegynt, det er opp til foreldrene å avgjøre om barnet skal behandles med antibiotika for øyebetennelsen. Dette gjelder for mild til moderat øyebetennelse.

Som sagt over her så er de fleste øybetennelser av virus og antibiotika vil da ikke fungere.

Å vaske med sterilt vann er også behandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker legevakten KUN om det er nødstilfeller. Feks da sønnen min måtte sy på haken. Vanlige ting som feber, forskjølelse og øyebetennelse ser jeg ikke på som nødstilfelle og da hadde jeg aldri dratt. Sterilt vann har vi alltid brukt og det har alltid gått bort kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Hvorfor i alle dager skal du levere barnet ditt i barnehagen om du mener at du må ha medisiner? Dette er veldig smittsomt, og barnet skal være hjemme til behandling er påbegynt.

Irriterer meg over sånne mødre. Ta heller kontakt med legevakt, det er bare å ta en telefon. Da får du vite om du bør vente til i morgen.

ENIG, sånn dritt tenking ødelegger for oss andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legevakten, du. Særlig hvis han virker utilpass. Øyekatarr er veldig plagsomt for barnet og det er greit å begynne på medisiner ASAP. Det vet jeg av erfaring, for jeg har blitt smittet av barna mine to ganger, og fy av meg så kipt det var. Jeg dro på legevakten med da jeg fikk det selv, holdt ikke ut kløingen og sviingen. Jeg synes det er ille at folk her mener dette lille barnet skal gå en hel helg med øyekatarr fordi det ikke er livet om å gjøre? Når jeg er på legevakten så sitter det da en masse folk der som ikke er døden nær, så hvorfor skal barna lide? Dessuten tar det legen 5 min å se på barnet og skrive ut en resept....

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha ringt ned på legevakten for å høre hvor lang ventetid det er der. Hvis den er lang får du beskjed om å oppsøke fastlegen imorgen istedet, siden det ikke er akutt.

Du sier at han har hatt det før - det har min også - og sist han hadde det ringte jeg på legevakten, og fikk beskjed om at det var fire timer venting. Helsesekretæren jeg snakket med sa at hvis jeg hadde tatt vare på kremen fra forrige gang, og den var oppbevart riktig (altså i kjøleskap) kunne jeg bruke denne. Det var ikke skadelig, men den ville kanskje ikke ha samme effekt som en ny tube bare. Min tube var sikkert et halvt år gammel (i utgangspunktet bare holdbar en måned), og plagene var allikevel borte på to dager. Hvis du har medisiner fra forrige gang kan du jo høre med dem på legevakta om det er ok å bruke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det delte meninger. For jeg har også opplevd at barna mine fikk øyebetennelse nå og da. I følge legen så kan de faktisk gå i barnehagen selv om de har øyebetennelse ( den som beskrives i hovedinnlegget ). Jeg fikk ikke noe medisiner mot øyebetennelsen som mine barn har hatt ( gul guffe som man bare vasker vekk fra øynene om morgenen når de har våknet ).

Jeg informerte barneparken om dette, for jeg fikk samme beskjed: at barnet måtte være hjemme. Men ifølge legen så var ikke det nødvendig. Så barneparken sjekket opp i det selv når jeg nevnte det. Mine barn hadde Konjunktivitt og jeg skulle kun vaske øynene deres med vann til det gikk vekk av seg selv. Det tok ca 1 uke.

Så da kan man ikke skylde på foreldrene, når foreldrene har fått vite av LEGEN selv at barnet kan gå i barnehagen. Da får barnehagen sjekke med legen selv og komme fram til noe utifra hva legen sier.

HI: Ring legevakten og hør med dem. Så er du på den sikre siden.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd... Tråden er jo et år gammel, så han er frisk nå :)

Haha, det la ikke jeg merke til ihvertfall :ler:

Fint at han er blitt frisk!

Hvorfor driver forresten folk og drar frem sånne gamle tråder hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd... Tråden er jo et år gammel, så han er frisk nå :)

Ha ha, godt han er blitt frisk :gjeiper:

Jeg la ikke merke til at tråden var ett år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...