Pinkypaj Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Min katt på litt over året har nettopp fått et kull med 4 kattunger. Den ene døde i dag Virket som den kjempet om maten pga den var mye mindre enn søskene. Syns dette var hjerteskjærende opplevelse. Nå sitter jeg å er livredd at det skal skje engang til. Er ofte å titter oppi kassen for å se om dem har det bra osv. Så begynte det igjen å skje at ene kattungen blir skyvd litt vekk av søskene, men han virker å komme til ettervært om han krangler til seg litt plass. Det virker som alle 3 som er igjen har gått opp i vekt men ene skiller seg litt ut å er litt større enn de 2 andre. Hender det seg noen gang i katte verden at friske katter mister melken eller at den reduseres på noen måte ?
Maxi Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Vil anbefale deg å veie kattungene hver dag for å følge med at de går opp i vekt.
solkrem Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Min katt fødte først en liten og søt unge den første kvelden. Og plutselig neste kveld var det en ny kattunge i kassen! Da var selvfølgelig den ene mye mindre enn den andre, og det var lett for den minste å bli dyttet litt bort. Siden de var bare to var det sikkert bedre enn dine fire når det gjelder kampen om plassen. Det gikk i alle fall bra med mine katter, selv om den ene var relativt tjukk etter hvert Dersom du ser at den ene blir skyvet vekk ofte og derfor ikke får i seg mat, så kan det være en ide å la den minste ungen være alene med moren i korte perioder så den får i seg mat uforstyrret. Bare holde de andre i fanget, så minsten får være i fred. Det er jo ikke sikkert at den døde kattungen døde av underernæring heller, men jeg ville ha passet på litt ekstra for å være på den sikre siden.
Leylani Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at den ene ikke skal få mat. Såvidt jeg vet har katter 6 patter som fungerer effektivt. I begynnelsen når kattungene er nyfødte er melkeproduksjonen ganske lav, og så øker den på ettersom ungene vokser og trenger mer. Den regulerer seg etter etterspørsel. Sålenge kattemor får fred og ro, er det liten sjangs for at hun skal miste melken. Lykke til, og kos deg med pusekattene
Champagne Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Det går nok bra- jeg har hatt kattemor med seks unger, noen mindre enn andre, men alle overlevde. Som nevnt, sikkert ok å veie dem sånn at du ser at de ikke går ned i vekt iallfall! Kos deg med dem- nyyyydelige dyr!
MissMas Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Har ikke hørt om det, men det er mulig at det kan skje. Har selv opplevd at en har vært mindre enn de andre, men det har gått bra. Hvis du ser at kattungen ikke får melk, så løft den bort til melka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå