Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Hunden min har skadet forbeinet sitt. Hu har hatt en stor opperasjon til 30.000 kr og har hatt mye smerter. Er en komplisert skade, hvor dette var det eneste som kan bli gjort. Men det var bare 50% sjangse for at hun blir bra. Jeg har sagt til kjæresten at jeg håper hun blir bra så jeg slipper å avlive henne. Han mener det er absurd og at jeg ikke kan drepe hunden min når jeg kan amputere beinet. Jeg prøver å forklare han at det er en komplisert, vannskelig og meget dyr opperasjon, som det er få dyrleger som utfører. I tillegg vil hun måtte avlives etter noen år uansett, pga slitasje på det andre beinet. I tillegg vil hun ikke få opptimalt av tur osv. Men han sier at det ikke har noe å si for han har sett mange lykkelige hunder på 3 bein på animal planet og at det er bedre at hun lever noen år til enn å bare drepe hu. I tillegg sier han at det ikke er så farlig med at hu får mindre tur, siden hu er så liten (6kg). Men hu er vant til mye tur selv om hu er litta, og hu mistrives med mindre enn 2 timer om dagen. Er jeg helt blåst her? Jeg veit virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Kommer selvfølgelig til å prate med vetrinæren om dette dersom beinet ikke blir friskt, men vil gjerne ha meninger fra andre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Det er forresten min hund, og vi er ikke samboere. Men han kom inn i livet mitt ca samme tidspunkt som hunden.
Tabris Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Det er din hund og dermed din avgjørelse. Utfra hva du skriver, så sier jeg meg enig i din avgjørelse. En fra meg.
Gjest Cho Skrevet 1. mai 2010 #4 Skrevet 1. mai 2010 På min framtidige hund ville jeg amputert et bein fremfor å avlive den. Jeg tror at en hund har like mye livsglede på tre bein som på fire, og at den absolutt får like mye ut av tur og lek som den vanligvis ville gjort.
Trillrund Skrevet 1. mai 2010 #5 Skrevet 1. mai 2010 Jeg er helt enig med deg!!!!! Jeg ville aldri amputert en bein på noen av mine hunder!!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #6 Skrevet 1. mai 2010 Mange trebente dyr som har det bra, så enig med samboer, Din hund ditt valg og din samvittighet.
HvittHus Skrevet 1. mai 2010 #7 Skrevet 1. mai 2010 Hei Trist å høre om hunden din. Jeg har nettopp vært igjennom 2.5 måned med behandling av beinet hos hunden min, så jeg vet hvordan du har det. Skaden på hunden min var av en slik art at vi fryktet amputasjon, og derfor diskuterte jeg dette alternativet nøye med min veterinær. Han var veldig klar på at for hunder er det ikke noe problem å leve med tre bein, og at selv for giganthunder som min egen var dette en god løsning. Han refererte til en undersøkelse hvor de hadde sett på livskvaliteten til trebente hunder, og den viste at hundene tolererte svært godt situasjonen og hadde en god livskvalitet. Hunden min har gått 6 uker med gips og 4 uker med bandasje nå, og det har vært lite problematisk for hunden. Hunder lever i nuet og venner seg svært fort til disse endringene. Bla var det en tispe som brakk begge forbeina samtidig med vår, og hun var kjempeglad og hoppet rundt som om ingen ting var galt. Jeg mener at samboeren din har rett i denne saken og at hvis amputasjon blir aktuelt bør dere gå for dette. Du har i tillegg en svært lett hund, som lite trolig vil få belastningsskader. Hvis du ønsker navnet på en god veterinær med stor komptanse på dette feltet, må du gjerne sende meg en PM. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #8 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men har jo også sett en del hunder på Pet Rescue (Animal Planet) med tre ben som hopper rundt og er lykkelige. Ettersom det er såpass vanlig med amputasjoner på disse programmene, må man jo regne med at dette er en god løsning. Synes du skal undersøke nærmere hos en ekspert, som Zellica råder deg til.
Sugerøret Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Uff da.. Ikke et lett valg du står foran gitt. Meg personlig hadde gitt blanke F''n i hva kjærsten sier.Men ville fått uttalelser fra 2 forskjellige vetrinærer før jeg hadde vurdert a eller b Bikkja er heldig i at den er såpass liten da de større vil slite enda mer pga vekt og feilstillinger/belastning. Hvor gammel er denne hunden? En ung hund vil lettere komme til hektene igjen og tilpasse seg et liv på 3 bein enn en gammel hund.Noe du også må tenke over. Mulig pelsen din kan leve GODT med bare 3 bein Og gå lengre turer etterhvert,når opptrening osv er ferdig.Dette koster da penger og tid og du må tenke om du faktisk kan investere i dette uansett hvor horribelt det høres ut. Hva legger du i tillegg vil hun ikke få opptimalt av tur ? Vs hva faktisk hunden trives med. Masse du må tenke over som ikke kommer på trykk i et forum.Penger,tid,hensyn til hund,opptrening/rehab tid osv osv. Jeg ville ha gitt bikkja en sjangse i alle fall,før jeg hadde vurdert avlivning. Men ikke glem at vetrinærer tar feil- min er et levendes bevis på det.
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 for det første så er det din hund. så du skal gjøre det du mener er best. og jeg skjønner tankegangen med at du ikke vil være en sånn hundeeier som beholder hunden for din egen del og ikke for hundens MEn, jeg leste nylig en artikkel om det her og da sto det nevnt at hunder den vektklassen der fint klarer seg med tre bein. På større hunder (over ti kg) vil det blir for stor belastning på det diagonale beinet til det som ar amputert. Jeg husker ikke hvilket bla det var, men der var det bla nevnt en jack russel terrier som hadde vært gjennom flere operasjoner, endt opp med et stivt bein, og var tydelig plaget av det, og som blomstret opp da beinet ble fjernet. jeg avlivet en hund i vinter pga store smerter og forkalkninger. Det var en stor hund, og det var ikke bare beinet det var problemer med, så der var ikke amputasjon noe alternativ. særlig også fordi han allerede manglet et øye, det var liksom grenser for hvor mye han skulle gå rundt og mangle liksom ^^ Men likevel, det som imponerte meg litt, var hvordan han tok seg frem på tre bein. For han sluttet å bruke det vonde beinet, det var bare med i bevegelsene når han løp, han brukte det ikke, han la ikke tyngde på det. Men han var for tung til at han kunne ha levd med tre bein, og dessuten for skadet i ryggen også. Men jeg ser ingen grunn til at en hund på 6 kg ikke skal kunne leve fint med bare tre bein, så sant det ikke er andre problemer også da. Men hør med dyrlegen, spør hva de mener om amputasjon, det kan jo være at det kan gå bedre enn du frykter?
Gjest Supermimz Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 Jeg tror du godt kan snakke med dyrlegen om ditt valg. Jeg gjetter dyrlegen vil si at dyret vil trives bra når smerten er borte, selv om han mangler et bein. Men det er helt klart ditt valg, og din avgjørelse er lov, si det til typen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå