Gå til innhold

Ringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet noen helt nydelige ringer på nett, men de er bare 10 k gull.

Er det litt lite? Hva er vanlig egentlig? (Vet at man 24 k er det meste man får)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rent gull er veldig mykt og kan fort bli stygt/ripete. Derfor blir det blandet inn andre metaller,slik som sølv ol.

I norge så brukes karat lite om gull, vi bruker et millesimal system, som angir hvor mange tusendeler et gullsmykke er laget av.I Norge så er det vanlig med 585 gull. dvs 585/1000. Det tilsvarer 14 karat.

I en del asiatiske land (feks kina, Hong Kong og Taiwan) er 22-24 karat gull vanlig.

Nærmer vi oss lilleasia, Og de nærmeste arabiske statene er 21-22 karat vanlig.

Egypt har 18 karat som vanligte standard, på linje med søreuropa/middelhavsområdene.

Nordeuropa og USA liger på alt fra 8-18 karat.

Russland fra 9-14 karat og

Portugal 19 karat.

Her er de ulike vanlisgte karatene gjort om til vårt system:

24 karat = 999/1000

22 karat = 916

20 karat = 833

18 karat = 750

15 karat = 625

14 karat = 585

10 karat = 417

9 karat= 375

8 karat = 333

Håper dette var forståelig ! :)

Skrevet

Så hvis det er 10 K så er det mere slitesterkt enn om det er f.eks 14 eller 18?

Tror kanskje jeg skjønte det...

Skrevet

Riktig!

Rent gull er omtrent så mykt som bly, så sølv og kobber blir blandet inn. Mye kobber gir rødere gull, sølv gir lysere...

Gor morro skyld så sjekket jeg at jeg sa riktig, og i Norge så er det ikke lov å kalle smykker med mindre enn 14 karat/ .585 for gullsmykker! Man lærer noe nytt støtt og stadig!

Skrevet

Jeg ville hatt minst 14 karat gull.

Ringene du linker til har ikke status som gullringer i Norge, fordi det er for lite gull i dem. Er morsomt med "ordentlige" gullringer når man først skal ha det. Det er i alle fall min mening...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at så lenge du synes ringene er fine, så skal du velge dem :)

Det viktigste er å velge ringer du vil trives med i mange år!

Skrevet

Det viktigste for meg ville vært om jeg syntes ring designet var fint eller ikke. Hvor mange karat det er kan man jo uansett ikke se om man ikke går rundt og forteller folk det. Vi har valgt Titan ringer. Og de er praktfulle. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...