Gjest AnonymBruker Skrevet 1. mai 2010 #1 Skrevet 1. mai 2010 Sitter nå og fyller ut et skjema for navnbytte, skal gjøre mellomnavnet til etternavn og et nytt mellomnavn. Men det jeg lurer på.. Må jeg etter det blir godkjent (har sjekket regler, så regner med det blir det) sende inn navnendring til ALLE slags bedrifter selv, eller oppdateres det på en måte via folkeregisteret? Tenker da på største firmaer som tele o.l. Om jeg må det, er det noe spesielt skjema jeg kan printe og sende rundt?
rosaprosa Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Sitter nå og fyller ut et skjema for navnbytte, skal gjøre mellomnavnet til etternavn og et nytt mellomnavn. Men det jeg lurer på.. Må jeg etter det blir godkjent (har sjekket regler, så regner med det blir det) sende inn navnendring til ALLE slags bedrifter selv, eller oppdateres det på en måte via folkeregisteret? Tenker da på største firmaer som tele o.l. Om jeg må det, er det noe spesielt skjema jeg kan printe og sende rundt? jeg byttet navn for 4 år siden. gjorde ikke noe annet enn å søke til folkeregisteret. de oppdaterer selv, men tar en stund før det blir helt oppdatert hos alle. sånn som førerkort, bankkort, pass gadd jeg ikke gjøre noe med, så jeg har fortsatt gammelt navn i pass og førerkort, fordi det koster penger å få nytt pass, venter jeg heller til det går ut på dato, men har vært litt trøblete fordi jeg har glemt meg et par ganger og bestilt reiser i mitt nye navn, og da stemmer det ikke overens med pass, men har gått greit faktisk da. nå bestiller jeg reiser i mitt gamle navn, inntil passet mitt går ut om et par år. hvsi du melder fra til de du får regninger fra i ditt navn så bør mye være gjort.
Gjest Mahareth Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 jeg byttet navn for 4 år siden. gjorde ikke noe annet enn å søke til folkeregisteret. de oppdaterer selv, men tar en stund før det blir helt oppdatert hos alle. sånn som førerkort, bankkort, pass gadd jeg ikke gjøre noe med, så jeg har fortsatt gammelt navn i pass og førerkort, fordi det koster penger å få nytt pass, venter jeg heller til det går ut på dato, men har vært litt trøblete fordi jeg har glemt meg et par ganger og bestilt reiser i mitt nye navn, og da stemmer det ikke overens med pass, men har gått greit faktisk da. nå bestiller jeg reiser i mitt gamle navn, inntil passet mitt går ut om et par år. hvsi du melder fra til de du får regninger fra i ditt navn så bør mye være gjort. Dette med pass og reiser er en elendig ide. Pass koster 500-1000kr, og det er ikke en høy pris å betale for ikke å bli nektet reiser fordi du reiser med et pass med et navn du ikke lenger har. Pass, førerkort, bankkort bør du virkelig fornye, og det koster virkelig ikke allverdens.
Kara W Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 Banker og forsikrongsselskaper vil ihvertfall få beskjed om endringen, selv om det kan ta litt tid. Du vil ikke automarisk få tilendt nye bankkort, så dette må du evt. be om selv (eller bare vente til de går ut). Pass og førerkort kan være greit å få endret med en gang. Her kan du bruke kopi av utskriften du får fra folkeregisteret med melding om navnendring. Alle andre (telefon, avisabonoment, bibliotekskort osv) holder det at du bare sier ifra f.eks ved å sende dem en mail. Det kan være greit å ha begge navnene på postkassen en stund fremover, slik at du ikke går glipp av post.
rosaprosa Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Dette med pass og reiser er en elendig ide. Pass koster 500-1000kr, og det er ikke en høy pris å betale for ikke å bli nektet reiser fordi du reiser med et pass med et navn du ikke lenger har. Pass, førerkort, bankkort bør du virkelig fornye, og det koster virkelig ikke allverdens. har ikke blitt nekta noe som helst jeg. var ikke noe problem for meg å bare reise i det gamle navnet mitt på billetten de få gangene jeg har vært utenlands. men ja, det er lurt å bytte, men gadd ikke betale for det der og da, da jeg skal gifte meg neste år og skal bytte navn igjen så da venter jeg heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå